Hej
Vi köpte precis ett hus och tog ut besiktningman. Han hittade att gjutjärnsbrunnen var gammal och ej laglig samt att vatten nivån i den var för hög. De tog ut en spolbil som då spolade rören i tvättstugan samt köket.
Vi ringde våran försäkring och kollade om tvättstugan med den golvbrunnen skulle innefattas av våran försäkring. Och nej ingen försäkring fast den var gjord någon gång på -90 talet.
Ni som kanske kan mera i detta hur hade ni gått vidare då vi har klausulen i kontraktet och känner inte att de första vi ska göra för att försäkringen ska gälla är att renovera badrummet som är i bra skick sedan innan. Ska man försöka förhandla med säljaren att de fixar de eller göra avdrag i priset då de måste göras direkt vid inflytt?
 
Har ni redan köpt eller ska ni köpa?

Om ni inte har köpt hade jag förhandlat ner priset med den summan det kostar att åtgärda. Alternativt att säljaren åtgärdar.
 
Finns inget som är olagligt. Brunnen är gammal, tvättstugan har passerat sin tekniska livslängd men verkar fungera?
Ny standard för brunnar kom -94 tror jag, det går inte att på godkänt sätt renovera tvättstugan utan att byta brunnen.

Tycker inte du har skrivit något som ska oroa er för att gå vidare med köpet. Gamla hus har problem, saker kommer gå sönder och ni kommer behöva renovera, typ hela tiden.
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Att gjutjärnsbrunnen inte är laglig brukar fallet vara, då man inte får använda sig av det efter ett visst årtal. Men troligtvis har brunnen suttit där innan detta årtal (osäker när de trädde i kraft) så ”olagligt” skulle jag nog inte vilja påstå. Där emot har du skyldighet till att när du väl renovera att byta ut till en plastbrunn.
 
Är golvbrunnen i källaren?
Är golvet gjutet eller är det spånskivegolv?

Är golvbrunnen i tvättstugan eller i ett badrum?
”tvättstugan med den golvbrunnen ... försäkringen ska gälla är att renovera badrummet”, med den citerade texten så kan inte jag få fram om det är tvättstuga eller badrum brunnen sitter i.

Om golvbrunnen sitter i en tvättstuga, är det då ett tätskikt på golvet?

Om golvbrunnen sitter i ett badrum, när är badrummet renoverat?

Det är skador som kan härröras till golvbrunnen som inte kommer att täckas av försäkringen men andra skador täcks in.





Vi har en gjutjärnsbrunn kvar i huset, den ska bort i höst, den sitter i duschen som vi använder varje dag, vattennivån blir hög ibland å då är det rensning av vattenlåset som gäller, jag brukar plocka så mycket hårrester som möjligt först för att sedan spola bakom vattenlåset med högtryckstvätten (vinklat munstycke). Golvbrunnen sitter i betong i källaren så jag bedömer att det inte kan bli några vattenskador.
Vi hade en gjutjärnsbrunn uppe också till i höstas, den satt i spånskivegolv. Spånskivan hade svällt lite precis runt brunnen. Vi gjorde två hål i källartaket på var sin sida om brunnen för att hålla lite koll om den läckte men brunnen var hur fin som helst på utsidan (svarta originalfärgen var kvar utan några rostfläckar).
 
Bytte våra golvbrunnar i källaren när jag renoverade och gjutjärnsbrunnarna var egentligen helt ok. De hade då suttit i golven i 70 år. Om bara brunnen fungerar, rinner undan och inte luktar, vilket kan tyda på att vattenlåset inte håller vatten nivån så finns inga skäl att oro sig tycker jag. Som någon skrev ovan, gamla hus behöver efterhand förbättras, men sannolikt ingen panik kanske inte på många år...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är golvbrunnen i källaren?
Är golvet gjutet eller är det spånskivegolv?

Är golvbrunnen i tvättstugan eller i ett badrum?
”tvättstugan med den golvbrunnen ... försäkringen ska gälla är att renovera badrummet”, med den citerade texten så kan inte jag få fram om det är tvättstuga eller badrum brunnen sitter i.

Om golvbrunnen sitter i en tvättstuga, är det då ett tätskikt på golvet?

Om golvbrunnen sitter i ett badrum, när är badrummet renoverat?

Det är skador som kan härröras till golvbrunnen som inte kommer att täckas av försäkringen men andra skador täcks in.





Vi har en gjutjärnsbrunn kvar i huset, den ska bort i höst, den sitter i duschen som vi använder varje dag, vattennivån blir hög ibland å då är det rensning av vattenlåset som gäller, jag brukar plocka så mycket hårrester som möjligt först för att sedan spola bakom vattenlåset med högtryckstvätten (vinklat munstycke). Golvbrunnen sitter i betong i källaren så jag bedömer att det inte kan bli några vattenskador.
Vi hade en gjutjärnsbrunn uppe också till i höstas, den satt i spånskivegolv. Spånskivan hade svällt lite precis runt brunnen. Vi gjorde två hål i källartaket på var sin sida om brunnen för att hålla lite koll om den läckte men brunnen var hur fin som helst på utsidan (svarta originalfärgen var kvar utan några rostfläckar).

Den sitter i tvättstugan och det är en enplansvilla så jag antar att de är betong under. De hade renoverat badrummet runt 94-97 men ej bytt brun i samband med detta. Besiktningman kunde inte se om de fanns någon ring runt golvbrunnen då de var betong runt den.
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Har ni redan köpt eller ska ni köpa?

Om ni inte har köpt hade jag förhandlat ner priset med den summan det kostar att åtgärda. Alternativt att säljaren åtgärdar.
Vi har betalt handpenningen bara och har en klausul för att kunna besikta och hitta fel för att de ska kunna åtgärda eller häva köpet beroende på fel.
 
Är det en kombinerad tvättstuga och badrum, där avloppet från tvättho och/eller tvättmaskin går i ett rör som slutar vid golvbrunnen i duschen?
Eller?

Eller är det två olika golvbrunnar i gjutjärn i två olika rum?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det en kombinerad tvättstuga och badrum, där avloppet från tvättho och/eller tvättmaskin går i ett rör som slutar vid golvbrunnen i duschen?
Eller?

Eller är det två olika golvbrunnar i gjutjärn i två olika rum?
Det är en tvättstuga med diskbänk där tvättmaskin och diskbänken går ned i golvbrunnen
 
Varför blandar du då in badrummet i frågeställningen?
 
Det är inget som ni inte kunde förvänta er utifrån husets ålder. 90-talet må låta nytt. Men är ju snart 30 år gammalt.

Jag tycker ni ska köpa huset och njuta. När ni känner er redo renoverar ni. Men bråka inte med säljaren om detta, det KAN ju eventuellt dyka upp ett riktigt problem som ni måste ta med säljarna längre fram och då är det viktigt med goda relationer.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Vad spelar det för roll om försäkringen gäller eller inte? Åldersavskrivningen gör väl att ersättningen blir noll kronor iallafall?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Det finns inga ”krav” att alla gamla golvbrunnar i hela fastigheten ska bytas när något våtutrymme renoveras, kravet gäller bara just det utrymme som renoveras.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Varför blandar du då in badrummet i frågeställningen?
Nej för de har varit ett badrum förut, bara min miss då jag samtidigt läser dokumentet från huset. De är ingen dusch där längre utan ren tvättstuga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.