Hej,

Är nyregistrerad här på forumet, men har fått en del tips som tjuvläsande besökare tidigare. Förhoppningsvis kan någon nu hjälpa mig med att ta rätt beslut.

Jag är långt ifrån byggkunnig men har nu iaf påbörjat en påbyggnad av svärmors altan.

Kåken ifråga dränerades för ca 10 år sedan och idag noterade jag att kantlisten över platonmattan inte är i vidare bra skick. På vissa ställen är det dessutom en glipa mellan kantlist och matta.

Fråga: Vågar jag bygga klart altanen utan att åtgärda problemen ni ser på bilderna? Dvs, hur mycket vatten kommer det egentligen ner under en altan, längs husväggen? Behöver jag sätta ny kantlist och eventuellt "lappa ihop" mattan där den har spruckit, eller är det sak samma om det nu finns en altan som skydd ovanför?

Tack på förhand!
 
  • Närbild på skadad kantlist över platonmatta vid husgrund med synlig glipa och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad kantlist över dräneringsmatta med glipa, stenar och löv vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av altan med träramar på platonmatta, grus och stolpskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad kantlist ovanför platonmatta vid husgrund med synlig glipa och runda stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad kantlist över platonmatta med glipa vid husvägg och stenar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion för altanbygge med synliga platonmattor och kantlist vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Platonsmattans funktion är under mark så det kan inte ha den minsta betydelse att börja åtgärda sådana mindre skavanker ovan mark.

Om man ändå bygger för källarfönster känns inte denna detalj speciellt viktigt. Jag menar att en byggnation bör harmonisera överlag både till stort och smått.
 
L Lenza skrev:
Platonsmattans funktion är under mark så det kan inte ha den minsta betydelse att börja åtgärda sådana mindre skavanker ovan mark.

Om man ändå bygger för källarfönster känns inte denna detalj speciellt viktigt. Jag menar att en byggnation bör harmonisera överlag både till stort och smått.
Tack för svar!

Mina dräneringskunskaper är helt klart begränsade, men platonmattans funktion är väl att bilda en luftspalt mellan husgrunden och den blöta omvärlden?
Jag antar då att vatten, som ovan ifrån letar sig in innanför platonmattan får samma effekt som en skadad matta längre ner under marknivå?
Eller missar jag något gällande mattans funktion?

Kantlisten har jag aldrig förstått hur den ska hålla vatten borta (knappast helt tätt mellan kantlist och fasad, ens med en helt ny kantlist) så några droppar vatten innanför platonmattan kanske är något man får räkna med oavsett skick på kantlist.
 
L
Normalt sett är fuktbelastningen låg ovan mark nära platonsmattans avslut vid huset om takavvattningen är i funktionsdugligt skick. Så det går inte att jämföra på det sättet du gör. Största problemet är att solens uv-ljus bryter ner mattkanten som sticker upp. Så det kommer bli fult där om inget skyddar mattan. Själv hade jag aldrig tillåtit att mattkanten sticker upp överhuvudtaget oavsett vad monteringsanvisningen säger. Men nu är det bara att bygga klart altanen så kommer problemet mildras både till synlighet och funktionsnedsättning.
 
  • Gilla
Tobias Karlsson
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Normalt sett är fuktbelastningen låg ovan mark nära platonsmattans avslut vid huset om takavvattningen är i funktionsdugligt skick. Så det går inte att jämföra på det sättet du gör. Största problemet är att solens uv-ljus bryter ner mattkanten som sticker upp. Så det kommer bli fult där om inget skyddar mattan. Själv hade jag aldrig tillåtit att mattkanten sticker upp överhuvudtaget oavsett vad monteringsanvisningen säger. Men nu är det bara att bygga klart altanen så kommer problemet mildras både till synlighet och funktionsnedsättning.
Jag bygger klart altanen och byter sen istället kantlisten på husets långsida då den är i än sämre skick.

Tusen tack igen för hjälpen!
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.