windestal
Hur högt/lågt är det under fönstren? Det går inte att ställa badkaret där och ha duschen i den höga delen där badkaret står nu? Skulle kunna vara rätt mysigt att ligga i badet under fönstret och titta ut upp mot himlen också... Spontant skulle det vara min lösning för badrummet, om ni väldigt gärna vill ha kvar dubbla hoar. Går inte det och ni måste ha två hoar skulle jag hellre ha toa och en ho där ni har dubbel nu, och ho nummer två där toan är.

Hur lång är förresten väggen där ni har hoar nu? Känns som den borde vara minst två meter... Det får inte plats toa och dubbelho (modell lite mindre) på den väggen?

Eller kanske ha toan under fönstren? Eller där handdukstorken är nu? Eller kanske ha duschen där handdukstorken är, beroende på hur brett det är, med en välvd dörr/draperi mot fönstret så det inte blir för trångt.

Jag skulle ta ett antal varv till innan jag bestämde mig för den planlösning du är inne på nu, den känns långt från optimal. Förutom tidigare nämnda problem med närheten mellan dusch och toa kommer du också få en hel del extra jobb med att hålla rent på utsidan av badkaret, som du duschar mot, med tvålrester och kalk som följd.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Hur högt/lågt är det under fönstren? Det går inte att ställa badkaret där och ha duschen i den höga delen där badkaret står nu? Skulle kunna vara rätt mysigt att ligga i badet under fönstret och titta ut upp mot himlen också... Spontant skulle det vara min lösning för badrummet, om ni väldigt gärna vill ha kvar dubbla hoar. Går inte det och ni måste ha två hoar skulle jag hellre ha toa och en ho där ni har dubbel nu, och ho nummer två där toan är.

Hur lång är förresten väggen där ni har hoar nu? Känns som den borde vara minst två meter... Det får inte plats toa och dubbelho (modell lite mindre) på den väggen?

Eller kanske ha toan under fönstren? Eller där handdukstorken är nu? Eller kanske ha duschen där handdukstorken är, beroende på hur brett det är, med en välvd dörr/draperi mot fönstret så det inte blir för trångt.

Jag skulle ta ett antal varv till innan jag bestämde mig för den planlösning du är inne på nu, den känns långt från optimal. Förutom tidigare nämnda problem med närheten mellan dusch och toa kommer du också få en hel del extra jobb med att hålla rent på utsidan av badkaret, som du duschar mot, med tvålrester och kalk som följd.
Det är 85 cm under fönstret så det går finfint att ha badkaret där också. Faktum är att det andra "favoritalternativet" (fast med bara en ho) har badkaret just där. :) Och precis som du skriver med duschen under snedtaket.
3D-skiss av ett badrumsutformning med badkar, toalett, kommod och bänkyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen är det inte två hoar som känns som det viktigaste utan mer bänkyta och förvaring så att det räcker till hela familjen med hårfönar, smink och allt annat som är livets nödtorft (nåväl). Anledningen till att skissen ovan inte har toaletten längst med den nedre väggen bredvid dörren var att det kändes som att den då "blockerade" ingången till duschen med sina 60-70 cm ut från väggen. Att toaletten blir lite mer insynsskyddad på den högra väggen känns inte fel heller.

Rummet (ej räknat delen under snedtaket till vänster) är 310 x 210. I bilden ovan är kommoden 100 cm bred för att få lite luft runt, 120 skulle nog funka också om man monterar den helt in mot den nedre väggen.

Att ha duschen där handdukstorken är kunde varit ett alternativ, tyvärr är takhöjden vid fönstret bara 185 (badrummet är i en takkupa).
 
windestal
Jag skulle ta det alternativet alla dagar i veckan! Toans placering är mycket trevligare så än bredvid dörren. Känns naturligt och bra att man från toan passerar tvättstället på väg mot dörren också. Kläm inte in för brett tvättställ mot toan, du vill ha nog utrymme för att städa utan problem. Att ha det helt mot väggen vid dörren underlättar däremot städning, så bredda ditåt.

Sätt in ett högskåp som inte är alltför brett/djupt till vänster om dörren för ytterligare förvaring om det behövs. Det går ju också att ha väggskåp/spegelskåp om ännu mer förvaring önskas. Är det snarare bänkyta än förvaring som behövs så sätt ett bänkskåp istället för högskåp till vänster om dörren, med en spegel över och vägguttag tillgängligt, blir som ett sminkbord ungefär. Då blockerar den som sminkar sig/fixar håret inte tvättstället heller, för den som borstar tänderna.

Det finns sätt att få bra förvaring i det rummet utan att behöva acceptera en dålig duschlösning, som kommer reta dig varje dag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
lopec
Alternativ två:

Lite smalare kommod med ett högskåp i hörnet skulle väl kunna lösa förvaringsproblem?
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Röstar också på andra planlösningen, ser mer luftigt ut och mysigt att kunna titta ut genom fönstret medan man badar
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Är det någon här som valt att sätta duschdraperi istället för glasvägg på duschhörna där inte priset var det avgörande?

I mitt fall skulle ett draperi öppna upp för en bättre planlösning och kanske också ge en mer ombonad känsla till badrummet. Har en idé om att badrummet ska upplevas mer som ett vanligt rum (målade väggar etc) än ett badrum.

Jag tänker mig något liknande detta stilmässigt.
[bild]

Tvekar lite då de flesta verkar vara kritiska till draperi för separat dusch. T.ex. för att det sugs in mot kroppen, möglar osv. Så, någon med avvikande åsikt eller bilder på egna duschörnor?
Jag skulle själv säga att duschdrapperier är minst lika snygga om man vill, om inte snyggare, och betydligt mer praktiska än dörrar. Säger jag som just satt in dörr. Fördelen med dörr är väl att de är tätare och funkar bättre i vissa utrymmen.
 
  • Gilla
Carro_D och 1 till
  • Laddar…
Vi är sjukt nöjda med vårt duschdrapperi.
Ger en väldigt luftig planlösning, det är sjukt billigt och ger en ombonad känsla och en färg som är lätt att byta.

Satte uppe en gardinskena i taket och band upp med vit persienntråd.

Vi har en unidrain i duschen och en nedsänkning i golvet på 10 mm så att vattnet inte rinner ut mot toalett och handfat.
 
  • Ett badrum med ett duschdrapperi som skapar en separat duschsektion, vit kaklad vägg, badkar och toalett visible.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FrökenFunkis och 1 till
  • Laddar…
Badrum med snedtak, transparent duschvägg, dubbelhoar på marmorkommod, spegel och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigställt badrum med marmormönstrade kakelväggar, snedtak, toalett och installationsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med snedtak, marmorkommod och spegel, badkar under fönster syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har nästan ett identiskt badrum som du med snedtak. Vi satte en duschvägg för att få det då osynligt som möjligt. Det drar lite när man duschar, hade kanske vart varmare att göra en hel glasvägg med en dörr i mitten. Badkaret står i mitten under fönstret.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
P
Billigt duscfraperi i plast sugs in mot kroppen. Satsa på ett i rejält kraftigt tyg och att det har tyngder i en kanal nertill. Du kan också sy kanalen själv och sätta in något som håller draperiet på plats. Alla draperier behöver tvättas med jämna mellanrum och sedan kan du impregnera med spray igen. Lycka till.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
E Estelletiger skrev:
[bild] [bild] [bild] Vi har nästan ett identiskt badrum som du med snedtak. Vi satte en duschvägg för att få det då osynligt som möjligt. Det drar lite när man duschar, hade kanske vart varmare att göra en hel glasvägg med en dörr i mitten. Badkaret står i mitten under fönstret.
Superfint och kul att det var så lika förutsättningar! :) Har du möjligen kvar planlösningen (måtten)? Står toalettstolen mittemot badkaret och hur långt är avståndet mellan karet och toalettstolen i så fall?

Utöver lite dragigt i duschen, är det något ni gjort annorlunda så här i efterhand?

Hos oss skulle det bli något sånt här, avståndet mellan kanten på toastolen och badkaret skulle bli ca 60 cm.
3D-ritning av ett badrum med badkar, toalettstol, handfat och duschen till vänster, ca 60 cm mellan toalett och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Peter321 skrev:
Superfint och kul att det var så lika förutsättningar! :) Har du möjligen kvar planlösningen (måtten)? Står toalettstolen mittemot badkaret och hur långt är avståndet mellan karet och toalettstolen i så fall?

Utöver lite dragigt i duschen, är det något ni gjort annorlunda så här i efterhand?

Hos oss skulle det bli något sånt här, avståndet mellan kanten på toastolen och badkaret skulle bli ca 60 cm.
[bild]
Det är dragigheten i duschen som är det som jag tycker är sämst. Måste stänga dörren till badrummet och ha lite extra varmt vatten.
Vi ville verkligen klämma in badkaret och lite tight kanske det är men absolut helt ok. Det är 58 cm mellan badkarskanten och toaletten. Sen är toaletten på en ganska exponerad plats i badrummet så om någon badar vill man inte gå på toa samtidigt :/
Men om man badar småbarn och behöver någonstans att sitta är det toppen :)
Vi funderade på att sätta toaletten under snedtaket men vi hade för lågt i tak för att kunna göra det, se bifogad inspirationsbild.

Istället för duschväggen i glas som vi har nu funderade jag på att istället bygga en vägg eller en halvvägg med glas upptill för att göra det mer avskilt. Se bifogad inspirationsbilder

När vi skulle möblera badrummet tejpade vi faktiskt upp hela rummet skalenligt i vardagsrummet och testade att det gick att röra sig bra mellan toan och badkaret osv. Ett tips! :)
Hoppas detta ger lite inspo
 
  • 3D-rendering av ett badrum med frittstående badkar, toalett och handfat, tätt möblerat i en kompakt layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med marmorklinker, vägghängd toalett och dusch utan duschvägg under snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av badrumsplanlösning med badkar, toalett och dusch markerade, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med duschhörna och glasvägg samt toalettstol bredvid, monterade handdukar och marmorliknande golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmönstrad duschhörna med glasdörr och inbyggda hyllor under ett snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett minimalistiskt badrum med vita kakelväggar, glasduschvägg och en fönstervy med grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompakt badrumsinredning med duschhörna, vit kommod, och toalett nära badkaret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
E Estelletiger skrev:
Det är dragigheten i duschen som är det som jag tycker är sämst. Måste stänga dörren till badrummet och ha lite extra varmt vatten.
Vi ville verkligen klämma in badkaret och lite tight kanske det är men absolut helt ok. Det är 58 cm mellan badkarskanten och toaletten. Sen är toaletten på en ganska exponerad plats i badrummet så om någon badar vill man inte gå på toa samtidigt :/
Men om man badar småbarn och behöver någonstans att sitta är det toppen :)
Vi funderade på att sätta toaletten under snedtaket men vi hade för lågt i tak för att kunna göra det, se bifogad inspirationsbild.

Istället för duschväggen i glas som vi har nu funderade jag på att istället bygga en vägg eller en halvvägg med glas upptill för att göra det mer avskilt. Se bifogad inspirationsbilder

När vi skulle möblera badrummet tejpade vi faktiskt upp hela rummet skalenligt i vardagsrummet och testade att det gick att röra sig bra mellan toan och badkaret osv. Ett tips! :)
Hoppas detta ger lite inspo
Jättetack för detta! Så lustigt att vi har samma förutsättningar nästan på centimetern. :)

Inte heller vi kan få in toaletten under snedtaket bredvid duschen så det är tyvärr inte ett alternativ här heller. Just den exponerade platsen mittemot badkaret skulle vara en liten nackdel hos oss också men då främst att det är viss insyn från fönstret.

Superbra tips med att tejpa upp skalenligt på annan plats, det ska vi verkligen göra och tack också för inspirationsbilderna!

Ritade upp båda alternativen hos oss om någon vill tycka till. :)
Skiss av badrumsdesign med snedtak, visar alternativ planlösning för placering av toalett, dusch och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritningar av ett badrum med olika layouter med badkar, toalett och snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
BirgitS
Jag gillar din första bild men skulle placera handfatet närmare dörren, det är väl så att man oftare ska använda handfatet än stå framför resten av bänkskivan.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gillar din första bild men skulle placera handfatet närmare dörren, det är väl så att man oftare ska använda handfatet än stå framför resten av bänkskivan.
Ja det har du helt rätt i! (y) Flyttade det, gjorde glasväggen in mot duschen lite större och breddade väggen för att få in fixturen för att (tror jag :)) öka avståndet mellan bad och wc med 10 cm eller så.
3D-skiss av badrum med större glasvägg för duschen och omplacerad fixtur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FrökenFunkis och 2 till
  • Laddar…
E Estelletiger skrev:
[bild] [bild] [bild] Vi har nästan ett identiskt badrum som du med snedtak. Vi satte en duschvägg för att få det då osynligt som möjligt. Det drar lite när man duschar, hade kanske vart varmare att göra en hel glasvägg med en dörr i mitten. Badkaret står i mitten under fönstret.
Väldigt fint att ha handfaten så där lite förskjutna till vänster när det är snedtak. Hur gjorde ni det..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.