Jag har köpt ett 19" väggmonterat rackskåp att använda till mediacentral (inkommande fiber, multiroom-förstärkare, patchpanel för både nätverk och ljud etc) och jag är sugen på att fälla in den så mycket som möjligt i väggen.

Väggen är ganska tjock så jag skulle få in det en bra bit, men då kommer jag inte kunna öppna sidoluckorna sedan. Är det en dålig idé? När man väl har kopplat alltid, hur ofta behöver man då komma åt "från sidan"? Räcker det inte att komma åt framifrån? I värsta fall får man väl lossa skruvarna och dra ut det, tänker jag.
 
C
Känns inte som ett jätteproblem att det inte går att öppna sidoluckorna. Det är ju trots allt inte ens alla rackskåp som har sidoluckor. Men man kan ju fundera på hur snyggt det blir.
 
C cpalm skrev:
Känns inte som ett jätteproblem att det inte går att öppna sidoluckorna. Det är ju trots allt inte ens alla rackskåp som har sidoluckor. Men man kan ju fundera på hur snyggt det blir.
Sant. Det borde räcka att komma åt framifrån. Ja, det kommer inte bli lika snyggt men det går inte så mycket eftersom skåpet sitter bakom skjutdörrar i hallen. Om gipset sätts ordentligt mot skåpet så kanske det räcker med en liten mjukfog.
 
Gör inte det hela för lufttätt bara!
En viss ventilation kommer nog alltid att behövas för elektroniken.
 
Varför ska man behöva öppna sidorna?
Meningen med rack är ju att allt monteras framifrån.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Gör inte det hela för lufttätt bara!
En viss ventilation kommer nog alltid att behövas för elektroniken.
Det mesta av ventilationshålen kommer vara utanför väggen, men det är ju dumt att foga kom jag på. Bättre att lite luft kan komma igenom där.
 
A Andy78 skrev:
Varför ska man behöva öppna sidorna?
Meningen med rack är ju att allt monteras framifrån.
Det blir lite enklare att komma åt när det sitter fullt med paneler i skåpet. Men kopplar man rätt från början så ska det ju inte behövas :D
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Det blir lite enklare att komma åt när det sitter fullt med paneler i skåpet. Men kopplar man rätt från början så ska det ju inte behövas :D
Är inte tanken att man kopplar med så långa sladdar, att de räcker även om man drar ut en enhet?
Dvs man skall inte behöva in och gräva från sidorna eller bakifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.