Hej,
Ska snart till att gjuta 140 kvm platta till nya villan. Gjutningen har jag lejt bort till erfarna gjutare, ska själv bara hjälpa till med spaden. Har bett proffsen styra upp det hela men de har tyvärr bollat tillbaka ett beslut till mig.

Antingen slodar de ytan noga och drar av eventuella höjder efter slodan med något slags verktyg på skaft. Detta görs så vitt jag förstår direkt när betongen lagts ut och dä gubbarna kan dra innan betongen går att gå på. Det andra alternativet är att de hyr en helikopter och går över ytan när det tagit ihop nog mycket.

I huset ska vi ha parkett, textilgolv och klinkers. Frågan är vad som är bästa alternativet vid gjutningen. Att köra med helikopter blir dyrt, främst eftersom gubbarna (2 man) blir kvar länge. Å andra sidan är ju flytspackel inte billigt.

Hur skulle ni ha gjort?
 
Eller nog så intressant, hur gjorde ni?
 
Trodde helikopter var standard förfarande. När jag fick plattan till utbyggnaden gjuten så kom inte ens frågan upp. De körde båda.
Gubbarna är ju inte speciellt dyra i sammanhanget.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Trodde helikopter var standard förfarande. När jag fick plattan till utbyggnaden gjuten så kom inte ens frågan upp. De körde båda.
Gubbarna är ju inte speciellt dyra i sammanhanget.
Tack för svar.
Jag trodde också det tills jag fick frågan. Antar att det går att klara sig utan. Gubbarna kostnad måste då vägas mot hur mycket dyrare det blir att flyta. Gissar att det troligt kan behövas under parketten oavsett?
 
När jag gjöt plattan för mitt tillbygge (75kvm platta) hade jag hjälp vid själva gjutningen. Jag frågade betongarna vad de rekommenderade och då jag ska ha klinker/parkett så ansåg de att drt var onödigt med helikopter. Slutade med att en gick med slidan och en med lasern för att få till en slät yta. Uppstår det några ryggar som är för höga kan man alltid gå på och slipa dem efter något dygn istället.

Jag gjöt med en skb (självkompakterande) s4 (eller s5 kommer inte riktigt ihåg), har man den typen av betong är det riskfyllt att köra med helikopter, går man på för tidigt så gräver den ner sig och för sent så har den ingen verkan.
 
Det är sällan man skurar och stålar en yta som beläggs i efterhand. Egentligen är enda fördelen att det är ytterligare ett sätt att minimera sprickor och att utan blir hårdare, men återigen så behövs det sällan.
Kan till och med vara riskfyllt att bestämma att de ska skura, då om man ej går på i rätt skede relativt enkelt drar upp ryggar som ej går att åtgärda.

Däremot så tycker jag att det verkar oroväckande att de menar på att de behöver dra av ryggar från slodan. Det behövs aldrig så länge man jobbar på rätt sätt.
 
Tack för svar. Tycker det är konstigt att jag inte lyckats söka fram mer info på nätet om detta.

Lutar åt att vi hoppar helikoptern. Funderar bara på om ytan blir tillräckligt stark för klinkers om vi inte gör något efter slodningen? Tyckte jag läste något om att huden som kan bildas är för svag för detta.

Hur ligger det till med den saken?
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Tycker det är konstigt att jag inte lyckats söka fram mer info på nätet om detta.

Lutar åt att vi hoppar helikoptern. Funderar bara på om ytan blir tillräckligt stark för klinkers om vi inte gör något efter slodningen? Tyckte jag läste något om att huden som kan bildas är för svag för detta.

Hur ligger det till med den saken?
Det har ingenting med hur stark ytan är utan att det kan vara svårare att få fäste med fixet.
Är det stor yta du ska lägga klinker på? Går att slipa om det dröjer så länge.
 
C C.Lundin skrev:
Det har ingenting med hur stark ytan är utan att det kan vara svårare att få fäste med fixet.
Är det stor yta du ska lägga klinker på? Går att slipa om det dröjer så länge.
Tack för svar.
Då hade jag missförstått saken. Som sagt konstigt att jag inte hittar mer info om detta.
Vi ska inte ha mycket klinkers. Badrummen ska ju flytas oavsett så det borde ju inte vara ett problem. Sen är det hallen på kanske dryga 10 kvm. Även där har vi inte bestämt oss för om vi ska klinkers eller något annat typ av tåligt golv.

Tror vi skjuter eventuella problem på framtiden och hoppas att vi inte ångrar oss.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar.
Då hade jag missförstått saken. Som sagt konstigt att jag inte hittar mer info om detta.
Vi ska inte ha mycket klinkers. Badrummen ska ju flytas oavsett så det borde ju inte vara ett problem. Sen är det hallen på kanske dryga 10 kvm. Även där har vi inte bestämt oss för om vi ska klinkers eller något annat typ av tåligt golv.

Tror vi skjuter eventuella problem på framtiden och hoppas att vi inte ångrar oss.
Om ni ändå diskuterar kvalitén på gjutningen. Varför då planera för att spackla badrummet? Varför inte be dem göra betongarbetet rätt från början?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Om ni ändå diskuterar kvalitén på gjutningen. Varför då planera för att spackla badrummet? Varför inte be dem göra betongarbetet rätt från början?
Nu ställer du svåra frågor:)

Brunnarna sitter ca 20 mm under färdigt golv. Planen är att fixa lokala fall runt dessa och sedan flyta fall i resten av badrummen. Något annat har inte varit på tal. VI ska ha ganska små badrum, lite drygt 2x2 m. Får för mig att det inte blir så dyrt att fixa fallen med spackel i efterhand. Inget jag tänkt ge mig på själv dock.

Men som sagt, något annat har inte varit på tal.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Ska snart till att gjuta 140 kvm platta till nya villan. Gjutningen har jag lejt bort till erfarna gjutare, ska själv bara hjälpa till med spaden. Har bett proffsen styra upp det hela men de har tyvärr bollat tillbaka ett beslut till mig.

Antingen slodar de ytan noga och drar av eventuella höjder efter slodan med något slags verktyg på skaft. Detta görs så vitt jag förstår direkt när betongen lagts ut och dä gubbarna kan dra innan betongen går att gå på. Det andra alternativet är att de hyr en helikopter och går över ytan när det tagit ihop nog mycket.

I huset ska vi ha parkett, textilgolv och klinkers. Frågan är vad som är bästa alternativet vid gjutningen. Att köra med helikopter blir dyrt, främst eftersom gubbarna (2 man) blir kvar länge. Å andra sidan är ju flytspackel inte billigt.

Hur skulle ni ha gjort?
Verkar inte vara erfarna eller proffs gjutare om dom inte har helikopter.
Självklart kommer en seriös firma med egna helikopters.
Våra plattor kör dom över 4-5 gånger.
 
N nybyggarn3 skrev:
Nu ställer du svåra frågor:)

Brunnarna sitter ca 20 mm under färdigt golv. Planen är att fixa lokala fall runt dessa och sedan flyta fall i resten av badrummen. Något annat har inte varit på tal. VI ska ha ganska små badrum, lite drygt 2x2 m. Får för mig att det inte blir så dyrt att fixa fallen med spackel i efterhand. Inget jag tänkt ge mig på själv dock.

Men som sagt, något annat har inte varit på tal.
Ni gör givetvis som ni vill, men det känns för mig som en mer onödig kostnad än vad det gör att skura plattan t.ex. Det är lättare att få till fallet i betong än spackel.

Läste precis twoodys inlägg också, missade helt att du nämnde att de skulle hyra maskiner.
Håller med twoody på den punkten.
 
C C.Lundin skrev:
Ni gör givetvis som ni vill, men det känns för mig som en mer onödig kostnad än vad det gör att skura plattan t.ex. Det är lättare att få till fallet i betong än spackel.

Läste precis twoodys inlägg också, missade helt att du nämnde att de skulle hyra maskiner.
Håller med twoody på den punkten.
Har hyffsat förtroende för att de vet vad de håller på med. Famförallt finns inga alternativ längre då gjutningen måste ske imorgon.

Kan du förklara hur man skurar plattan för att få fall i badrummet?
 
N nybyggarn3 skrev:
Har hyffsat förtroende för att de vet vad de håller på med. Famförallt finns inga alternativ längre då gjutningen måste ske imorgon.

Kan du förklara hur man skurar plattan för att få fall i badrummet?
Fallet har ingenting med skurningen att göra.
Lokalfallet drar man till med en raka eller ett svärd, sen lägger man ut hela fallet i rätt nivå under utläggning. Man har ju ändå höjderna genom lasern.
Men allt detta vet gjutarna om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.