har precis kopplat in mig till kommunalt vatten så behöver inte längre min hydrofor och pump. Nån som kan säga rimligt pris att sälja detta för?
 
  • Hydrofor och ansluten pump i ett källarutrymme, med tryckmätare och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skylt på en Foras-elektropump med tekniska specifikationer, tillverkad i Italien, kopplad till en hydrofor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Begagnad hydrofor och pump för vatteninstallation i källare, oanslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationsetikett på en hydrofor som visar typbeteckning och tekniska specifikationer, dammig yta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte ha det kvar och vattna med
 
J jonaserik skrev:
Varför inte ha det kvar och vattna med
Tänkte sätta en dränkpump i brunnen istället till bevattning och få loss utrymmet ur det rummet i källaren.
 
Brukar inte funka något vidare med en dränkbar pump för bevattning.

Vad det gäller värdet på de gamla grejerna så är det inte värt många kronor, den dränkbara pumpen kostar mer än du kan få för det där.
 
Kan det vara en ide´ att bygga ett litet pumphus ovanpå brunnen och att placera grejorna där ? Tappa ur på vintern gäller ju då, men det beror ju på när du behöver bevattningsvatten. Vill man ha ett lite mindre pumphus, så ställer man dit en pumpautomat eller bara en pump ( den gamla duger säkert en stund till ).
 
V Villa1949 skrev:
Typ nån sån här gardena pump hade jag tänkt mig. [länk] gissar den kan ligga i hela året vilket känns smidigt. Sen att den är gömd och inte tar plats är bra med. Och startar och stängs av automatiskt.
Jag hade 8 dagar i veckan valt att flytta den pumpen du har idag om du verkligen behöver utrymmet till något annat. Gardenapumpen ger max 3bar, detta när flödet är nära noll. Jag skulle säga att den duger till att vattna lite med vattenslangen på sin höjd. Ska du koppla in vattenspridare så är den för liten.

Hur ofta vattnar du så pass mycket att vattnet tar slut? För det är först då nivåvippan stoppar pumpen...
 
Är det en bättre lösning att ha dom kvar i källaren och dra ut en vattenutkastare genom väggen? Känns bara lite bakvänt att dra in vatten i huset som sen direkt ska ut igen. Rummet saknar golvbrunn och vill inte behöva oroa mig för ev läckage av gamla rören och koppplingarna.
 
N NoOne2k skrev:
Jag hade 8 dagar i veckan valt att flytta den pumpen du har idag om du verkligen behöver utrymmet till något annat. Gardenapumpen ger max 3bar, detta när flödet är nära noll. Jag skulle säga att den duger till att vattna lite med vattenslangen på sin höjd. Ska du koppla in vattenspridare så är den för liten.

Hur ofta vattnar du så pass mycket att vattnet tar slut? För det är först då nivåvippan stoppar pumpen...
Fast jag har fått för mig att det stannar av sig själv när jag inte längre sprutar med vattenslangen? Och sen startar när jag sprutar igen.
 
Finns det vatten i brunnen och har räckt för bevattning så ha den kvar med ett utkast på vägg, det är mycket billigare än att köpa från kommunen en torr sommar med förbud på vattning, samt lätt att stänga ner ( tömma utsidan )inför vintern
 
Om det är platsbrist, så finns ju också alternativet att köpa en liten hydropress och byta hydroforen mot denna eller byta allt mot en liten pumpautomat.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det är platsbrist, så finns ju också alternativet att köpa en liten hydropress och byta hydroforen mot denna eller byta allt mot en liten pumpautomat.
Men om jag köper en punpautomat kan jag väl ha den ovanpå brunnen och behöver inte ha den i källaren? Kanske ett alternativ
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tips från annan tråd här på BH, som kanske kan passa dig ?
[länk]
Tack. Satt precis och läste den tråden liknande dränkpump jag var inne på från början.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Öppnade brunnen och kikade. Var ambitiöst framdraget med ett riktigt eluttag högst upp i brunnen, så känns rätt perfekt att koppla in en dränkpump där om det finns en som kan ge ett skapligt tryck till vattenspridare och bara startar av sig själv när man sprutar vatten till skapligt pris.
 
  • Brunn med vatten och eluttag högst upp, kablar hänger längs brunnskanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag installerat högst upp i en brunnen, lämpligt för anslutning av dränkpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.