Hejsan.

Jag är i planeringen av att bygga om befintligt stall till garage. Men i stallet sitter nu 8st pelare som stöttar upp taket samt loftet ovanför. Skulle behöva hjälp av någon kunnig att räkna ut vad som behövs för att stötta upp taket om man tar bort pelarna. Här är en skiss på hur det ser ut, ovanför pelarna ligger det dubbla 150x50 som går tvärs regelverket i taket. Taket består av 150x50 med cc 600 och har råspont på översidan.



Helst skulle ja vilja ta bort alla pelare, men skulle funka om man kunde ta bort iaf ena raden så man får in en bil.

/ Henrik
 
  • Handritad skiss av stall som ska byggas om till garage med mått och placering av pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog högt upp till nock och dessa pelare bär nog upp en hel del som brukligt i stall. Du kan inte ta bort en rad och tro att det kommer att bära, det måste till någon form av avväxling och balk för att få till det. Enda sättet att få reda på något är att du kontaktar en som kan räkna på vad du behöver
 
Ovanför är det typ ett loft. Ytterväggarna fortsätter 1500mm ovanför "stall taket" så takstolarna är en bit upp. Pelarna håller alltså innertak i stallet och golvet till loftet, inget bärande i själva byggnadens konstruktion. Stallet är byggt inuti en större byggnad.

De va lite de ja ville ha hjälp med, att räkna ut vad ja behöver för att byta ut pelarna mot ev en limträbalk i mitten alt två stycken där befintliga pelare är. Har sett att de finns endel på detta forumet som besitter den kunskapen att räkna på vad jag behöver.

Mvh
 
Har de varit höförvaring på loftet så är det nog rätt stora krafter som pelarna har burit och dom står säkert under bjälklaget som loftet ligger på. Att det är en byggnad i en annan kan göra det enklare om takstolarna är helt fristående från övrig konstruktion. Jag bara tänker lite med sunt förnuft och det behövs nog några pelare för att hålla upp en balk av något slag. Jag kommer nog till korta med att räkna, men nu är du inne och kan kanske få svar här
 
Det är svärfar som byggt allt så det är lätt att ta reda på hur det är byggt. Precis, det har varit hö förvaring, Och för tillfället så ligger det endel virke där uppe. Tanken är att det inte ska va allt för tunga saker där uppe när det blivit garage. Eftersom det endast är 50x150 (2tum6) i bjäklaget och 7.5m spännvidd så kommer det nog behövas endel för att hålla upp oavsett. Men förhoppningsvis kan man ordna de så att det iaf blir en garageplats fri från pelare, och kanske endast en pelare i mitten på ev limträbalk eller stålbalk.
 
Det som ligger närmast till hands tankemässigt är att ersätta de två pelarraderna med limträbalkar och ett begränsat antal pelare. Ska man räkna på det behöver man veta dels vad loftet skall användas till, dels pelarnas höjd.
 
Vet inte exakt mått på pelarna nu. Men det är 2400mm i takhöjd så längre än så är dom inte. Takhöjden är ett till bekymmer för ev limträbalk. Dom får inte bygga för mkt neråt för då blir de inte så kul att går runt i garaget om man är lång.
 
Om takhöjden inte är högre än 2400 mm behöver man inte fundera så mycket på pelarna. Om loftet används som ett vanligt bostadsrum och du har två rader med limträbalkar så får du följande ungefärliga dimensioner på balkarna: 90x360 mm alternativt 215x270 mm (lägsta varianten, det finns mellanlägen också).
 
Okej. Så två rader med 215x270 limträ och endast en pelare i varje ända skulle funka alltså?

Mvh
 
Jag ber om ursäkt! Klockan måste ha varit för mycket när jag svarade. Min uträkning gäller med en pelare i vardera änden och en i mitten. Utan mittpelare blir dimensionerna orimliga för limträ med hänsyn till den långa spännvidden. Vill du vara helt utan mittpelare så duger bara stål, HEA 280 är lämplig. Men en sådan väger 650 kg och kostar ca 16000 kr styck.
 
Aha, va synd. De jag vill uppnå först och främst är att de ska finnas en yta utan pelare stor nog att rymma en bil. Ca 5x4m. Så de kanske kan funka om man endast har en i mitten. Man kanske t.om kan förskjuta mitten pelaren ca 1m på ena balken, så man får lite längre sträcka från port till mittpelaren? Men 1m kanske gör jätte mkt på belastningen av balken?

Mvh
 
1 m förskjutning gör att du får gå upp ett snäpp i balkdimension, till 215x315 mm. Det är en mycket billigare och bättre lösning än att blanda in stål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.