hej, har tänkt importera en solcellsanläggning ifrån kina pga priserna i sverige är helt hurlösa...
undrar hur det blir med moms/tull? Vad jag förstått har dem tagit bort importmomsen men gäller det även privatpersoner som privat importerar?
Anledningen att jag väljer att importera är att samma panel från kina/svensk återförsäljare skiljer enormt mycket...
sverige 1750/panel
Kina 930/panel
Växelriktare sverige cirka 17,000
Kina 9500...
exakt samma prylar... visst att det kan bli jobbigare med garanti... men för nästan halva priset kan det ju faktiskt kvitta...0
 
Man betalar avgifter och moms på import precis som vanligt (utanför eu) Finns ingen importmoms som är borttagen.
Hur du betalar beror mycket på hur du väljer sätt att skicka. Sköter de allt och bara skickar så får du till slut en faktura från nåt tullombud, troligen postnord där du får betala tull på de aktuella varorna. Tullavgift. och sen moms på allt inkl fraktkostnad.
Fixar du frakt själv kanske de räknar ut allt detta i förväg och allt betalas i klump till ditt fraktbolag.
 
Lite OT.

Men hur säker kan du vara på att det verkligen är samma prylar?

Det finns gott om kina prylar som inte är i närheten av att klara någon som helst form av elsäkerhet.

Men du kommer som sagt att få betala moms och ev. tull. Kanske är läge att kolla om det är någon tull avgift på varorna, tull plus moms skulle kunna ge ett pris på 50% extra, eller mer.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
[länk]
Vad de tog bort var "strafftullarna" Alltså de extra pålagorna för import av paneler tillverkade utanför EU.
Vanliga tull och moms är kvar.
 
Tänk också på att även fraktkostnaderna ingår i uträkningen av tull och moms, i slutändan brukar det inte vara värt det.
 
  • Gilla
ulfem
  • Laddar…
Du vet inte heller om trevlige Cheng ens skickar några varor trots du har betalat fullt pris inkl. frakt. Mången har blivit blåsta på internet, och får bita ihop. Inget man skryter med. Sedan har du risken för transportskador då det är ganska lång sträcka, halva jorden och du kan inte vara säker på att godset är transportförsäkrat. Även om det är transportförsäkrat och då får skadat gods, så har du troligen väldiga problem att få ut några pengar. Jag tycker inte det är värt risken för att köpa några paneler, kanske 40 st. Det kan blir enormt dyrt att köpa "billigt".
 
  • Gilla
ulfem
  • Laddar…
Ytterligare en sak är om panelerna, som ju är elektrisk utrustning, och om inte har godkännande att få användas i Bryssels lydstater t.ex. Sverige, då stoppas de i tullen och skickas till förstöring. Du blir av med allt.
Det var några i Sverige som köpte vattenskotrar billigt i Kina för import till Sverige, och med förhoppning att tjäna stora pengar, men vid förtullning och momshanteringen stoppades leveransen i tullen och eftersom vattenskotrarna saknade intyg som visar att de är godkända att användas i Bryssels lydstater, skickades de till förstöring. En blankett som var bristfälligt ifylld. Personen förlorade allt, alla pengar och alla vattenskotrar.

Jag har själv råkat ut för att ha tvingats betala tull för vara som var och är tullfri och även hade alla erforderliga ursprungsintyg och papper. Men den som fyllt i och skrivit under (säljaren) ett dokument hade inte skrivit sin signatur att börja på en klisterlapp och sluta på underliggande dokument.
Det underkändes då av tullen, varvid att jag tvingades betala tull, trots att varan är tullfri att införa.
Klisterlappen är en liten klisterlapp ca 50 x 20 mm med korrekt byråkratisk text för att undvika felstavning och underkännande pga det. Används sådana klisterlappar undviker säljaren att stava fel, och dokumentet blir inte underkänt av den anledningen. Tullare letar efter minsta lilla avvikelse för att kunna belägga en vara med sin tull.
Men underskriften löpte alltså här inte både över klisterlappen och underliggande dokument. Underskriften löpte endast på klisterlappen. Ett grovt fel. Det hjälper inte och går inte att i efterhand försöka korrigera felet och få tillbaka felaktigt avtvingad tull. Tullens motiveringen till att det var felaktigt, var att klisterlappen och intygandetexten med underskriften kunde ha satts dit i efterhand och komma från ett helt annat dokument för en helt annan vara.
 
Redigerat:
F Fredrik Christensen skrev:
hej, har tänkt importera en solcellsanläggning ifrån kina pga priserna i sverige är helt hurlösa...
undrar hur det blir med moms/tull? Vad jag förstått har dem tagit bort importmomsen men gäller det även privatpersoner som privat importerar?
Anledningen att jag väljer att importera är att samma panel från kina/svensk återförsäljare skiljer enormt mycket...
sverige 1750/panel
Kina 930/panel
Växelriktare sverige cirka 17,000
Kina 9500...
exakt samma prylar... visst att det kan bli jobbigare med garanti... men för nästan halva priset kan det ju faktiskt kvitta...0
Hej F

Klart intressant, men måste nog ta hem stort parti för
Att det ska täcka frakt, moms, tull, lastning/lossning mm, samt frakt inom Swe.

Vi ska bygga ett litet hus på gården, och söker en stor panel, som jag endast hittade i Kina, 385w Mono, till rätt pris, men i slutänden rätt dyrt ändå, och ska endast ha 6-8st paneler, annars blir det Evpower.

Men absolut sugen om nån ska beställa, antingen från Evpower eller Kina eller annat..
 
Redigerat:
Min bror har nyligen beställt från Kina 45 st 320 w hel svarta paneler med växelriktare(growatt) monteringsmaterial, kablar,kontakter, allså hela paketet, frakt hem till dörren. Återkommer med totalkostnaden
 
  • Gilla
EagleF1 och 1 till
  • Laddar…
Det blev en import för oss i höstas! 20st helsvarta yangtze 360w, inkl allt och elektriker landade vi på 60,000 för 7.2kw anläggning! Men tog 15kw inverter för att kunna ha fler paneler senare! detta var inkl allt som frakt, tull moms, osv!
Samma växelriktare i sverige hade bara den gått på cirka 27,000
 
  • Gilla
RRRi och 4 till
  • Laddar…
F
F Fredrik Christensen skrev:
Det blev en import för oss i höstas! 20st helsvarta yangtze 360w, inkl allt och elektriker landade vi på 60,000 för 7.2kw anläggning! Men tog 15kw inverter för att kunna ha fler paneler senare! detta var inkl allt som frakt, tull moms, osv!
Samma växelriktare i sverige hade bara den gått på cirka 27,000
Bra pris, jag fick betala 125,000 för 15kW Tysk växelriktare och 55st 305W monopaneler samt allt kablage och montageställning. Köpt i Sverige.
 
F Fredrik Christensen skrev:
Det blev en import för oss i höstas! 20st helsvarta yangtze 360w, inkl allt och elektriker landade vi på 60,000 för 7.2kw anläggning! Men tog 15kw inverter för att kunna ha fler paneler senare! detta var inkl allt som frakt, tull moms, osv!
Samma växelriktare i sverige hade bara den gått på cirka 27,000
Hej Fredrik, jag har gått och läst mycket nu och suget att installera solceller är på väg att ta över. Har tittat och fått lite offerter från några leverantörer men det mest blir rätt dyrt.
Min plan var att montera det som går själv och även köpa ett batteripack från en skrotad elbil som så att jag kan ladda elbilen och använda solel så mycket som det går. Jag vet att batteri inte är lönsamt men det är inte därför jag vill göra den delen utan bara nöjet att vara så oberoende som möjligt.

Hur funkar dina solceller hitills, var monteringsmaterialet bra?
Ställde elektrikern några krav på märkning/certifikat etc när de kopplades in?
Det enda som oroar mig för att beställa från Kina är hybridinverter som klara av även batterier.

Tack för att du delar med dig.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
blev det någon import? var landade ni totalt för kostnad och var beställde ni ifrån?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
G
Jag fick ett paket till ett värde av cirka en tusenlapp, skatt, moms och postmord-avgift på 465kr.
Så import utanför europa får man räkna blir 50% dyrare.
 
  • Gilla
Ikna88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.