Vi bygger om vår bastudel i källaren och funderar lite över inredningen, ffa i omklädningsdelen, som nu har fungerat som gillestuga med öppen spis och ohyvlad obehandlad furupanel på alla väggar. Vi kommer att öppna upp utrymmet så att det blir ett rum med relaxavdelning där duschen endast kommer att avgränsas av en glasbetongvägg i vinkel. Golvet i hela utrymmet inkl bastun kommer att  bestå av mörkgrå klinkers. I duschdelen tänkte vi ha vitt standardkakel. Frågan är nu vad vi ska ha för ytbeklädnad på resterande väggar. Vi tror att kakel ger för mycket badhuskänsla i ett utrymme som mer ska vara till för mys efter bastun. Ska bastuytterväggarna vara panelbeklädda eller harmoniera med resterande utrymme?
Tacksam för alla tips då vi verkar ha kört fast i dessa funderingar.
 
Hejsan

Peronligen tycker jag att ni absolut inte ska ha kakel på väggarna iaf, det skulle bli som du själv sa badhuskänsla, kanske inte heller panel, det skulle bli lite stugkänsla. Endast panel på bastuns yttervägg mot relaxen skulle kunna funka. Tycker jag.

Kommer kaminen att vara kvar i relaxrummet ?

Om så är fallet kan det vara snyggt att sätta ex samma klinkers som på golvet bakom kaminen upp längs väggen och sedan ha målade väggar i en nyans som matchar klinkersen.

Det finns väl någon slags slät våtrumsväv som man kan måla på ??

Mvh Tobbe
 
Den här boken en bra inspirationskälla, rekommnderas. (Men läs inte konstruktionstipsen, jag tycker att vissa är felaktiga)
Bastu: Idéer och inspiration
I Andersson, B Arwidson

Finns här: https://shop.byggahus.se/collections/bocker
 
Jo. Jag håller med. Har själv boken, fick den visst i julklapp något år och blev litet besviken eftersom den diskuterar inredning 90% och konstruktion 10% och den senare delen som du redan påpekar är delvis felaktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.