Kanske en dum fråga, men ändå...
Om en rhododendrongren ligger i jord, kommer det då att utvecklas rötter från den?
Jag har en rhododendronhäck med ett "hål" i eftersom förra sommaren tog död på en buske. Grannbusken har en hyfsat grov gren som jag tänkt ta bort då den växer ut från häcken. Men den skulle även gå att vinkla in dit den döda busken stått och fästa i marken + lägga lite jord över. Så det vore ju smidigt om det går att "klona" en buske på det sättet istället för att köpa en ny.
 
Ja, det går utmärkt.
 
windestal
Om man gör så, ungefär hur lång tid tar det innan man vågar flytta den nya busken isf? (Alltså kapa av den från ursprungsbusken så den bara får klara sig på sina egna nya rötter.) När på året ska man göra det för att inte skada ny eller gammal buske?
 
windestal windestal skrev:
Om man gör så, ungefär hur lång tid tar det innan man vågar flytta den nya busken isf? (Alltså kapa av den från ursprungsbusken så den bara får klara sig på sina egna nya rötter.) När på året ska man göra det för att inte skada ny eller gammal buske?
Täck bara över själva grenen och inge blad så kommer den säkert ta sig bra.
Tror du får ge det 2-3 år innan du kapar rötterna.
Men om du ändå leder in den på "rätt" plats och får den att ta sig, varför skall du då kapa rötterna?
Ger du grannbuskarna gödsel några gånger i år så lär dom täppa igen hålet snabbare än vad du kan få fart på en ny buske såvida inte hålet blivit abnormt stort. Med ordentligt med gödsel 3 ggr per år har jag fått mina rhododendron att växa med ca 30-40cm i diameter per år.
 
De gånger jag har flyttat sådana grenar så har det varit grenar som legat på backen av sig själv, hur länge de har legat vet jag inte, men det vet säkert någon annan hur länge de behöver rota sig. De har ett ganska grunt rotsystem så de är relativt lätta att flytta.
 
Det kan gå så snabbt som en växtsäsong, dvs i nästa år vid denna tid har avläggaren bildat rötter. Klipper du in den långa grenen strax efter blomning kan den bilda nya skott. Rhododendron skall i motsats till många andra buskar och träd klippas in efter blomning, gärna före. Detta för att de nya skotten skall hinna etablera sig innan frosten kommer. Klipper man för sent, t.ex. under JAS så tar kylan de nya skott som bildats.
 
  • Gilla
windestal
  • Laddar…
windestal
J jonasz skrev:
Täck bara över själva grenen och inge blad så kommer den säkert ta sig bra.
Tror du får ge det 2-3 år innan du kapar rötterna.
Men om du ändå leder in den på "rätt" plats och får den att ta sig, varför skall du då kapa rötterna?
Ger du grannbuskarna gödsel några gånger i år så lär dom täppa igen hålet snabbare än vad du kan få fart på en ny buske såvida inte hålet blivit abnormt stort. Med ordentligt med gödsel 3 ggr per år har jag fått mina rhododendron att växa med ca 30-40cm i diameter per år.
Nu är min situation inte samma som för TS, jag har inte ett hål i en häck att fylla, utan skulle vilja få några plantor från en släkting till min trädgård i så fall.
 
Det låter ju bra, då får det bli så. (Och i mitt fall så har jag ju som påpekats ingen anledning att kapa ursprungsgrenen.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.