Tjena!

Installerade en luft- vattenvärmepump i början av januari -19. För det första monterade rörmokaren inlopp och returen på fel plats, vilket i sin tur ledde till att pumpen slog ifrån och gav en felkod. Detta märkte jag när jag la handen på returen vid elementen och upptäckte att det var varmt medans inloppet var kallt. I vilket fall som helst kom han tillbaka och bytte plats. Han fyllde på systemet till 1.8bar och luftade där efter systemet så trycket landade väl ungefär på 1.5bar. Nu när jag var och kollade på pannan så har trycket sjunkit ner till 0.6bar. Kan trycket sjunka så mycket under varmare perioder och pannan står i pausläge? Finns det möjlighet att det kunnat bli en läcka i rörledningen någonstans när rörmokaren kopplade ihop inflödet och returflödet fel? Känns lite oroväckande när trycket sjunker så pass mycket. Bifoga en bild.

Tack på förhand! :)
 
  • Installation av luft-vattenvärmepump med kopparledningar och synliga ventiler i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll på och lufta. Det är inte ovanligt att trycket sjunker i början eftersom det avgår syre från vattnet som måste luftas bort.
 
På bara en månad har det nästan tappat 0.2bar.
Denna ventilen som jag bifogar bild på, har du något kännedom vad den gör för nytta? Har försökt lista ut själv och undrar om den kan ha och göra med att systemet luftar sig själv till en viss del? Att luften ska pysa ut den vägen?
 
  • Ventil omgiven av kopparledningar, möjligt självventilerande element i ett rörledningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den luftar automatiskt.
 
D Melb skrev:
Ja den luftar automatiskt.
Tack för det, då förstår jag hur den funkar
 
Eftersom det är ett nyinstallerat system behöver du ändå lufta varmvattenberedaren och värmesystemet manuellt några gånger (och fylla på vatten vid behov). Annars kommer du att få vänta flera år innan luften är borta.
 
useless useless skrev:
Eftersom det är ett nyinstallerat system behöver du ändå lufta varmvattenberedaren och värmesystemet manuellt några gånger (och fylla på vatten vid behov). Annars kommer du att få vänta flera år innan luften är borta.
Varmvattenberedaren som sitter i pannan bör väl luftas så fort man använder varmvatten i kranen? Det fylls väl på kallvatten hela tiden så fort man använder varmvatten? Eller tänker jag fel just nu? :rolleyes:
 
Själva manteln tänkte jag på. eller tanken om det är en slingberedare... Dvs den del där värmesystemets vatten finns.
 
useless useless skrev:
Själva manteln tänkte jag på. eller tanken om det är en slingberedare... Dvs den del där värmesystemets vatten finns.
Hmm, aldrig hört det tidigare att man bör lufta varmvattenberedaren. I sådan fall borde det ju räcka med att motionera och släppa ut trycket från säkerhetsventilen? :thinking:
 
Vad står det i manualen till pannan? Vad är det för märke/modell?
 
useless useless skrev:
Vad står det i manualen till pannan? Vad är det för märke/modell?
Har inte sett något i manualen angående det, modellen är en: Mitsubishi SW100 Split + Ecodan
 
  • Gilla
Nadde01
  • Laddar…
Det verkar finnas en uppsjö av modeller, men så här står det iallafall i den installationsmanual jag hittar:

Installationsbild av värmepump med numrerade komponenter och anslutningar.

Skärmdump av installationsmanual för värmesystem där steg 8 är markerat som kritiskt.

Det kan, som sagt var, behövas göras några gånger för att få ut allt syre som följer med vattnet när man fyller ett nytt system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.