Hej,

Lite nybörjarfrågor

Har totalt ca 550m2 gräsyta, nästan helt plant, men ganska smala passager på vissa ställen (1 m bredd som minst)

1. Hörde någon gång att man ska köpa dubbla ytan specificerat mot vad man har. Stämmer det fortfarande, eller vilken kapacitet bör man köpa för 550m2?

2. Efter att ha läst här och andra ställen så har jag snöat in på McCulloch, Gardena eller Husqvarna. Någon modell som bör undvikas av de märkena?

3. Har även ett par områden med ganska brant lutning skulle uppskatta vaierar 30 - 50 grader. Har nästan tänkt bort de ytorna, tänker man få ta dem med handklipparen oavsett. Feltänk?

Mvh
Kneppe
 
1. Du bör kunna lita på spec. från tillverkaren. Att köpa en klippare med dubbel kapacitet är överdrivet enligt mig.
En överdimensionerad klippare kan dock reducera tiden som roboten behöver klippa gräset.
2. Alla nyttjar husqvarnameknik och programlogik. Husqvarna har dock toppmodellerna som då kostar en hel del. Gardena har möjlighet till integration mot bevattning mm. Valet är ditt.
3. Läs spec. för modellerna och se vad dom klarar.
 
  • Gilla
Kneppe
  • Laddar…

Bästa svaret

Kneppe Kneppe skrev:
Hej,

Lite nybörjarfrågor

Har totalt ca 550m2 gräsyta, nästan helt plant, men ganska smala passager på vissa ställen (1 m bredd som minst)

1. Hörde någon gång att man ska köpa dubbla ytan specificerat mot vad man har. Stämmer det fortfarande, eller vilken kapacitet bör man köpa för 550m2?

2. Efter att ha läst här och andra ställen så har jag snöat in på McCulloch, Gardena eller Husqvarna. Någon modell som bör undvikas av de märkena?

3. Har även ett par områden med ganska brant lutning skulle uppskatta vaierar 30 - 50 grader. Har nästan tänkt bort de ytorna, tänker man få ta dem med handklipparen oavsett. Feltänk?

Mvh
Kneppe
Du ska inte titta dig blind på siffror om du vill överdimensionera din klippare för att minimera hur länge den måste vara ute och klippa. Många modeller är helt enkelt mjukvarubegränsade som gör att måste stå i laddstationen längre tid än nödvändigt för att på så sätt begränsa hur många m2 dom hinner med på ett dygn. I övrigt så klipper dom exakt lika snabbt som sina storebröder upp till den yta dom är specificerade för.
Det här gäller Gardena och McCulloch men jag skulle nog bli förvånad om inte Husqvarna själva gör så också. Exakt vilka modeller som är lika får man kolla upp, självklart är några modeller snabbare än andra. Gardena Sileno City 250 och 500 är t.ex. samma maskin i grunden, men 250-modellen får inte köra lika många timmar per dygn som 500 får. Båda kör ungefär lika snabbt (250-modellen är faktiskt några m2 i timmen snabbare!), så båda kommer att klippa en gräsmatta på 250 m2 lika snabbt men enbart 500-modellen kommer att hinna med en gräsmatta på 500 m2.
Gardena Sileno Life är en större maskin som finns i 750, 1000 och 1250. Även här så klipper dom tre lika många m2 per timme (750 1m2 mer i timmen än 1000 och 1000 1m2 mer i timmen än 1250, så igen är den minsta något snabbare) och alla Life-modeller är snabbare än City-modellerna (ungefär 20 m2 per timme snabbare).

Mina förslag till dig beror lite på vad du själv önskar:
Om din lutning verkligen är så hög som 50% och du vill få den klippt av roboten så är det i princip bara Husqvarna 435 AWD som finns (och storebror 535 AWD). Men då får du räkna med ett pris på 50000:-.
Menar du egentligen 50 GRADER (som du skrev) så finns det ingen robotgräsklippare på marknaden som klarar det vad jag vet, det motsvarar en lutning på ÖVER 100%.
30% lutning klarar i alla fall dom flesta

Utgår vi ifrån att du inte vill få slänten klippt så är det dom här alternativen som verkar vettigast:
Vill du bara få gräsmattan klippt men bryr dig inte om hur många timmar per dygn den spenderar ute på gräsmattan och inte behöver ha den uppkopplad: McCulloch S600
Vill du ha den klippt lite snabbare men fortfarande inte behöver den uppkopplad: Gardena Sileno Life 750
Inte bryr dig om tiden men vill ha den uppkopplad: Gardena Smart Sileno City 500
Vill ha den klippt lite snabbare och vill ha den uppkopplad: Gardena Smart Sileno Life 750
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Visa gärna bild på när du klipper med handjagaren i 50 graders lutning:rofl:

Antar att du menar procent vilket även det blir för tufft för de flesta robotar.
 
  • Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Ta en Mcculloch och plantera något som inte behöver klippas i branten ;)
 
  • Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Tack för tips och råd, särskilt golfgreen och etompau för utförliga svar.

Angående lutningen som flera kommenterade, så är det vad man kanske kan kalla en "dikesslänt" i kanten på tomten. Lutningen är i genomsnitt 1m fall på 1m "dikesbredd". Det borde bli ca 45 grader, eller är jag ute och cyklar?
 
45 ° motsvarar 100 % lutning.
100 cm framåt blir 100 cm uppåt..

Om det varit 100 cm framåt och 10 cm uppåt så får du då 10/100 = 0,1 = 10 % lutning (vilket motsvarar ca 5,7 °).

Liknande exempel men andra siffror: 100 cm framåt och 46 cm uppåt motsvarar ungefär en vinkel på 25 ° och en procentuellt lutning om 46 %.
 
T tobbbias skrev:
45 ° motsvarar 100 % lutning.
100 cm framåt blir 100 cm uppåt..

Om det varit 100 cm framåt och 10 cm uppåt så får du då 10/100 = 0,1 = 10 % lutning (vilket motsvarar ca 5,7 °).

Liknande exempel men andra siffror: 100 cm framåt och 46 cm uppåt motsvarar ungefär en vinkel på 25 ° och en procentuellt lutning om 46 %.
Ja då stämmer det, runt 45° / 100%, tack för att du redde ut det. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.