Sedan ett par dagar så har jag en framledningstemperatur på ca 45- 50 grader, då den bör ligga just en bit över 20. Det är ca 10 grader varmt ute och jag  kör kurva 2.0 med ett golvvärmesystem (enplanshus).

Igår provade jag att ställa upp rumsgivarna så att systemet fick flöda igenom. Det gav effekten att f-ledningstempen sjönk till nästan normal nivå. MEN, när jag efter ett tag ställde tillbaka dem var det etter värre. Precis som att jag jagat upp pumpen som nu i skrivande stund spottar ur sig över 50 gradig framledning.

Någon som har en aning om varför?
Den står ju liksom och jobbar som om den tror att den behöver det när huset i själva verket är varmt och termostaterna har stängt flödet i slingorna...

Tacksam för hjälp!
 
Det råkar inte vara så att samtliga ventiler stänger och du har inget flöde alls på vattnet?
Kan ge upphov till fenomen att framledningstemperaturen "skenar" (inget flöde så värmen leds från pump etc.)
 
Fast då ska den väl leda ut överflödet i markslingan?
 
gissar på att den gör varmvatten, men trevägsventilen stänger inte riktigt & då går värmen ut i radiatorvattnet, pumpen häjdar sig inte fören harn fått upp tempen på "sitt varmvatten"
 
Det är alltså ett fel på nämnda ventil om den gör så?
F-ledningstempen har följt värmevatten-tempen upp och ned på bara någon grad när., men jag vet inte om det säger något?

 
Jag tror som Carman. Kolla om du kan hitta växelventilen. Det sitter troligen en liten spak på den. Känn lite på ventilen. Går den att vrida? Kolla även om den verkar få någon signal att ändra sig då varmvattnet blivit tillräckligt varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.