Hej!

Vi håller på och letar efter ett hus och nu har vi hittat ett vi gillar. Va på visning idag och det är mycket att göra. Direkt så ser man att taket måste åtgärdas (gammalt eternittak). Som jag förstått det finns det två alternativ ,1 - antingen att man lägger ett plåttak ovanpå eller 2 - att man tar bort allt gammalt och forslar bort och lägger helt nytt. Men vilket är bäst?

Till min andra fråga - huset bytte uppvärmningssystem ca 2014 till luft/vatten men har ändå väldigt höga driftkostnader.. Tänker att taket förmodligen läcker ordentligt med värme men kan det finnas något mer som bidrar?

Länkar till hemnet så ni kan få all information.
https://www.hemnet.se/bostad/161044...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone

Kommentera gärna om det är mer ni ser som vi kan tänka på. Tacksam för alla tips!
 
Är eternittaket sönder eller varför måste det bytas?
 
G guggen skrev:
Är eternittaket sönder eller varför måste det bytas?
Egentligen vet jag inte om jag ska vara ärlig. Jag antog det mest eftersom jag såg att de ”lappat” på några ställen på taket. När vi va på visningen idag så tittade jag in i kattvindarna och i ett av sovrummen (sovrummet under där de lappat taket) så bågnade innertaket(?) in mellan reglarna.

Hur vet man om man måste åtgärda taket eller om det räcker med att kanske tilläggsisolera det?
 
D09
A Amandajkg skrev:
Hej!

Till min andra fråga - huset bytte uppvärmningssystem ca 2014 till luft/vatten men har ändå väldigt höga driftkostnader.. Tänker att taket förmodligen läcker ordentligt med värme men kan det finnas något mer som bidrar?
!
Elkostnad:

25 624 kr/år

Kanske inte så extremt?

Reagerade mer på vatten/ avlopp som låg på 9000kr.
 
Ok, det låter uppenbarligen att taket är dåligt eller dåligt åtgärdat. Eterniten (eternity) I sig håller din livstid så länge den inte bryts, knäcks eller liknande.
Du får nog räkna med att byta tak etc.
Varken elkostnader eller vatten/avlopp ser konstigt ut. VA beror mkt på var man bor, häromkring kostar tex kommunalt vatten över 30kr kubiken, på andra ställen 10.
 
D09 D09 skrev:
Elkostnad:

25 624 kr/år

Kanske inte så extremt?

Reagerade mer på vatten/ avlopp som låg på 9000kr.
Vad kan det bero på?

Mäklaren sa att man hade kopplat på kommunalt vatten/avlopp för ex antal år sedan men att man lät trekammarbrunnen ligga kvar så den behövde man tömma 1 gång per år?

Vad innebär det och kan det ha någon betydelse?
 
A Amandajkg skrev:
Vad kan det bero på?

Mäklaren sa att man hade kopplat på kommunalt vatten/avlopp för ex antal år sedan men att man lät trekammarbrunnen ligga kvar så den behövde man tömma 1 gång per år?

Vad innebär det och kan det ha någon betydelse?
Vatten och avlopp inkl grundavgifter kostar ofta mkt mer. Det är väldigt rimligt.
 
G guggen skrev:
Ok, det låter uppenbarligen att taket är dåligt eller dåligt åtgärdat. Eterniten (eternity) I sig håller din livstid så länge den inte bryts, knäcks eller liknande.
Du får nog räkna med att byta tak etc.
Varken elkostnader eller vatten/avlopp ser konstigt ut. VA beror mkt på var man bor, häromkring kostar tex kommunalt vatten över 30kr kubiken, på andra ställen 10.
Okej tack för svar! Är ett plåttak ovanpå befintligt det bästa, eller att byta ut det helt och hållet bäst i din mening?
 
A Amandajkg skrev:
Okej tack för svar! Är ett plåttak ovanpå befintligt det bästa, eller att byta ut det helt och hållet bäst i din mening?
Om det "buktar" under så har du eller har sannolikt haft läckage och skador. Du borde i sådana fall riva hela taken och allt innanför och göra om rubbet. Men en besiktningsman lär kunna ta reda på detta i detalj. Men jag skulle räkna in en hög oväntad kostnad för detta i din kalkyl, behöver du inte göra allt får du en positiv överraskning.
 
G guggen skrev:
Vatten och avlopp inkl grundavgifter kostar ofta mkt mer. Det är väldigt rimligt.
Finns det något sätt att minska dessa kostnader?
 
A Amandajkg skrev:
Finns det något sätt att minska dessa kostnader?
Vi har ju ingen aning om hur skadat det är eller om det ens är skadat. Men räkna med ett dålig scenario nu. Ni bör ta in en besiktningsman innan tillträde för undersökning av huset och om skadorna skulle överstiga det ni förutsett, tex 250 tusen, se att ni i sådana fall kan dra er ur.
 
G guggen skrev:
Vi har ju ingen aning om hur skadat det är eller om det ens är skadat. Men räkna med ett dålig scenario nu. Ni bör ta in en besiktningsman innan tillträde för undersökning av huset och om skadorna skulle överstiga det ni förutsett, tex 250 tusen, se att ni i sådana fall kan dra er ur.

Bra tips! Tack.
 
Detta att man har trekammarbrunn, trots kommunal anslutning låter skumt. Ta reda på att det verkligen finns en (betald) anslutning till kommunalt avlopp. Det finns områden med kommunalt vatten, men där man får köra med eget avlopp.

Om anslutningskostnaden till avloppet inte är betald, så kan det bli väldigt dyrt om kommunen tvångansluter er senare, Anslutningsavgift för kommunalt avlopp varierar mellan ca. 100 000 - 500 000. Till det kommer kostnader för den faktiska anslutningen med rör och grävning, men det brukar vara billigt i förhållande till anslutningavgiften.

Och obersvera: Litas ALDRIG på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger, dubbelkolla alla uppgifter!
 
  • Gilla
Spiken i kistan och 2 till
  • Laddar…
El tycker jag är dyr om det är en nyinsatt LVVP. Men det beror mycket på vanor (innetemp, vv-användning mm). Kan också vara så att VP kör med mycket el-tillskott (fel inställning?).
Jag ser att en del radiatorer saknar termostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.