Som jag har snickeriet idag så har jag en enorm hög med träspill under kap o gersågen (till barnens glädje!) Mycket av detta är konstruktionsvirke. När jag fått mitt snickeri har jag inte tänkt att det ska bli "så" mycket spill från reglar och skivor.
Frågan är hur förvarar ni träreglar och träskivor innan hantering av dem och var tar småbitarna vägen senare? Kasta träskivor i storleksordningen A4 eller större går inte.
En skivvagn (lumber cart) är en tanke men finns det andra bra tankar här ute...
 
Har tyvärr inget bra svar, men väl samma problem. Således också väldigt intresserad av vilka smarta lösningar folk kan ha hittat på!
 
Hmmmm
Stora skivor, typ minst en halv skiva lutar mot en vägg....
Mindre bitar ner till A4 lutar mot en annan mindre vägg....

Protte
 
  • Haha
Chiippe och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Hmmmm
Stora skivor, typ minst en halv skiva lutar mot en vägg....
Mindre bitar ner till A4 lutar mot en annan mindre vägg....

Protte
Har inga väggar att luta emot...
 
  • Gilla
thomas_88
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Har inga väggar att luta emot...
Hur håller sig huset uppe då?:D
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
E
Bygg en vägg av typen fristående bokhylla. Då kan små träbitar ligga i bokhyllan och stora bitar luta mot bokhyllan
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Hur håller sig huset uppe då?:D
Hmmpf... Har för mycket skit ståendes redan...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Några sådana här på ena innerväggen i garaget:
[bild]
Och några fler sådana här:
[bild]
Underst på varje rad lägger man lite reglar eller brädor.
Över dem kan man sedan lägga kortare spillbitar.
De minsta kapas upp, klyvs och hamnar i kaminen till vintern :)
[länk]
[länk]
Ok det var reglarna. Mina ligger på tre ställen. Fullängder, halvlängder och meterlånga. Under 60 cm blir det ved, vid något tillfälle.
Hur tänker du med skivor?
 
Jag har en mindre hängställning i taket där jag skjuter upp relar och smalare skivor. I övrigt stående skivor inskjutna bakom golv-hyll- skåp mot vägg. Svårt.
 
FreQa FreQa skrev:
Hur tänker du med skivor?
Har några OSB-skivor som står inne mot inre gaveln i garaget. Sju stycke är det.
Samt två masonitskivor, so jag låst med ett par fastskruvade brädor.
OSB-skivorna är kvar sedan huset byggdes, och innan jag lade riktigt golv på vinden.
Borde egentligen ge bort eller sälja dem. Någon som vill ha?
 
kulle
Så ditt tips på skivhanteringen - Ge bort dem :)
 
Har inget snickeri. Men sparar lite spill om det är lite längre längder än 1 meter.
Resten nöjes eldas i eldstaden ute.
 
kulle kulle skrev:
Så ditt tips på skivhanteringen - Ge bort dem :)
Om du vet med dig att du inte kommer använda dom så varför inte..
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
I mitt fall har jag plats för virke på loftet i snickeboa, men skivmaterial går jag bet på jag med. Har inte riktigt plats för sådant som det huset är byggt känner jag. Strax över två meter takhöjd inbjuder inte direkt till att ha det i taket heller, dessutom har jag lampor "i vägen" där. Jag skulle kunna hitta lite plats längst in men då måste man komma förbi kombimaskinen, bandsågen, pelarborren och sätta hjul på maskinlådehurtsen så det är lite knöligt. Hade jag inte haft skåp ovanför bänken hade jag kunnat ha skivor förvarade på den väggen antar jag? Så min lösning är att åka och köpa när jag har behov och sedan bara spara det som får plats.
Någon annan har nämligen sagt att jag inte får ha "sådant" i garaget eller i förrådssdelen av huset där snickeboan ligger... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.