Vi har nu skrivit på kontraktet på den nya tomten. :D
Vad jag har förstått så är man skyldig att som fastighetsägare inneha karta som visar var tomtgränser går osv. Det vi fick av säljaren var ett detaljplanedokument där det visserligen finns inritat höjdkurvor, befintlig bebyggelse mm men inte utsatt koordinater för dessa.
Nu inför framtida byggnation behöver jag ju rita in husets läge ganska exakt, räcker då detta som underlag? Borde det finnas några andra kartor i säljarens ägo som han glömt bort att överlämna?
 
Hej!
Du får beställa en nybyggnadskarta från din kommun eller från det företaget som din kommun anlitar (i mitt fall kart och mätgruppen i Nyköping). Vad den kostar är beroende av hur stor tomt du har (min kostade ca 5000 för 1247m2 tomt)
Se till att dom när som gör kartan sätter ut alla dina tomtmarkeringar så blir det lättare att placera huset .
När du har hittat ditt favorithus kan du klippa ut en skala 1:400 modell av huset och leka med olika placeringar på nybyggnadskartan. På nybyggnadskartan ritar du eller din husleverantör in var huset , garage etc ska stå och lämnar in den tillsammans med bygglovsansökan. Ta många kopior på nybyggnadskartan eller be att få den på fil.
Lycka till!
 
Du kan även ringa komunen och/eller Lantmäteriet för att få kordinaterna på hörnpinnarna. Så gjorde jag och matade sedan in dessa i ett CAD program, vips så har jag en skalenl karta över tomten...

Återstår att se om kommunen godkänner den som nybyggnadskarta???

/Daniel
 
K
5000 för en karta! Jag fick min gratis av kommunen. Men det är klart, dom har väl bakat in det i bygglovet, som kostade runt 20 000. Däremot så hittar jag inte mer än ett tomtrör i marken, har lite problem med att mäta ut exakt placering utan referens.
 
Daniel G's metod går ju bra - om ens tomt är platt som en pannkaka!
 
Då detaljplanen för vårt område ställdes ut gjorde man en karta som är komplett med höjdkurvor med en meters intervall. Finns på nätet, dock i PDF-format så det går inte (?) att lägga över i cad-programmet. Dessutom saknas som sagt koordinater, men det kanske går att stoppa in manuellt.
Men, som sagt, frågan är om kommunen godkänner det som en nybyggnadskarta???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.