Livrädd fö energi priser :surprised:, så jag ämnar att bygga med ca 40cm väggar och 50 i tak, nån mer som gjort lekadant? tips? :surprised:
 
Japp, vi har bygglov och ska snart starta bygget av vad som kan skulle kunna kalla ett passivhus!
Här är några andra
http://www.byggahus.se/bygga/passivhus.htm
Vad du måste tänka på är att huset också måste bli väldigt tätt med en väl styrd ventilation om du ska ha nån nytta av din isolering!
En annan minst lika viktig sak är fönstren, då jag gjorde en energiberäkning på vårt hus som inte har så mycket fönsteryta, och räknade med dom absolut bästa fönstren som går att beställa så försvann ändå 2/3 av den tillförda energin ut den vägen!!!!
Fönster är minst lika viktigt som vägg/tak/golv!
 
Vad spännande! Finns ritning på ditt hus? Lösvirke? Tillvägagångssätt? Ska ni bygga själva? Vilka fönster blev det? Snälla, håll mig underrättad!
 
Ja visst är det spännande, och jobbigt :-? Ska kolla om jag kan ladda upp ritningen, det är i alla fall 145 kvm uppdelade på två plan med en helt kvadratisk bottenyta.
Väggar och bjälklag blir prefab lättklinkerbetong, väggarna 15cm med 30 cm pålimmad cellplast på utsidan.
Jag har åtminstone tänkt vara byggledare själv.
Fönster har vi inte valt leverantör ännu, men det blir treglas med gasfyllning (xenon) och metallfilmsbeläggning på ett glas för att hindra utstrålning av värmestrålning. Viktigt också med den nya varmkantstekniken för glasinfästningen. Sådana här fönster ska gå att få ned mot U=0,9 W/m2*K.
 
Men onekligen spännande ;) Vad blir det för fasad? Hur mkt isolering i plattan? Hur diffusionsspärrar du, detta har jag förstått är skitviktigt? Håll mig underrättad....Och gärna ritning...E grymt nyfiken :D
 
Visst är det spännande, men kan va lite jobbigt att man måste lära sig allting själv!
Det billigaste fasadalternativet är att spruta puts direkt på cellplasten. Vissa har lite svårt att tro att detta funkar, men tex huset jag jobbar i är gjort så och det verkar funka bra. Ett lite dyrare alternativ är att sätta en platta (gips?) utanpå cellplasten och putsa på den.
Enligt vår konstruktör ska ett hus byggt på detta sätt bli tillräckligt tätt utan extra spärr. Men som sagt var, allt måste man kolla själv, och det här har jag inte kollat ännu!
Men visst är det skitviktigt att du inte får några okontrollerade luftvandringar genom konstruktionen, luften ska bara omsättas enligt vad byggnormen föreskriver.
Jag försökte starta en tråd om det allra senaste inom isolering vakumplattor, men intresset för dessa verkar inte så stort, folk är nog lite trötta på "supermaterial"!
Men det här är verkligen plattor som håller vad dom lovar, frågan är bara vad dom kostar, den tyska tillverkaren svarar inte på mejl verkar det som.
Med dessa plattor skulle 5-6 cm ge ett superisolerat hus!!!!
 
Japp, fönster och dörrar är nästan viktigare än stommen! Dörrar förresten, är det inte konstigt att de flesta har samma eller sämre U-värden än vad fönster har :surprised:
Bara bra att fler och fler tillverkare kommer med riktigt bra fönster, då borde vi kunna vänta oss att priserna sjunker :)
Jaz frågade om isolering i plattan enligt vår konstruktionsritning uppifrån och ner: 150 BTG -K30, 200 Cellplast, 150 Dränlager, Geotextil. Ska enligt konstruktören ge U-värde på 0,13.
Nu ska vi inte ha golvvärme då borde man nog ha mer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.