I ItWasntMe skrev:
ja, det blir betydligt mer virkesåtgång.. och eftersom du verkar jaga pris, men även vill ha en perfektion som inte står i parritet med priset, så blir det en omöjlig ekvation.
Beroende på trädäckets form, samt pris, så brukar man antingen lägga varannan skarv, det som du har, eller så lägger man skarv på regel 1 sen 2 och sen 3. Sen börjar man om, så det ser ut som en trappa kan man säga.
Men som sagt, beror på trädäckets utformning och längd. Är däcket under 6m, så beställer man en längd som inte behövs skarvas.
Trädäcket är 3,8 x 7m.

Jag kräver inget omöjligt, jag frågar och förväntar mig rådgivande svar. Hade de sagt det blir ungefär 3000kr mer material, då kanske had hade sagt nej så värt är det inte. Hade de istället sagt 1000kr mer så kanske jag hade sagt okej.

Men saken är att ingen sa varken bu eller bä, utan okej. Det är väl det som stör mig mest.
Dock rent praktiskt är det ingen stor sak, för mig personligen, det som är viktigare är att det är gjort på ett hållbart sätt och utan för måbga fel eller defekter. Som sagt, funktion framför utseende. Utseende är hur som helst, bevisligen, oftast en smaksak!
 
I ItWasntMe skrev:
Är däcket under 6m, så beställer man en längd som inte behövs skarvas.
Nja, under alla dom åren ja satt i skogsmaskin så var dom längsta stockarna 5,5 m som kan köpas som 5,4 m trall.
Visst det fanns special till dom som bygger timmerhus upp till 12 m och elstolpar.
 
J joksi skrev:
Ja jag blir nöjd så länge sprickorna fixas och allt sitter fast. Tycker det ser ut som ett trädäck :)
Nedan har du helhetsbilder.
Tycker också att det se bra ut nu. Att företaget bemöter, kommer och fixar till det ni inte är nöjda med är kanon.
 
J joksi skrev:
Idag kom så hantverkarna och vi landade i att de kommer byta ut ca 15 brädor imorgon, de med större sprickor samt de som lyft sig, och givetvis skruva dit alkt som missats. De kommer även fixa avslutet på kortsidan, den biten som allra flest anmärkte på.

Jag anmärkte också på att vi faktiskt kom överens om att sprida ut skarvarna oregelbundet över ytan, men trots det så försvarar de sig med att de skulle tagit mycket längre tid och mer virkesåtgång att lägga brädorna omlott. Jag valde att kompromissa på den punkten då jag inser att de måste lägga om hela golvet igen, även om jag sa att det är ju ert problem om ni prissätter fel, men stämmer det verkligen vad de säger ?
Lägger man trallen löpande så blir det mindre spill. Det går ej åt mer material för det.
 
T twoody skrev:
Lägger man trallen löpande så blir det mindre spill. Det går ej åt mer material för det.
Kan du beskriva vad du menar med löpande?
 
Det som blir över från första raden börjar man med på nästa rad, och då sprids skarvarna ut över hela altanen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fast det beror lite på vad man har fått mått på altanen.
Att lägga ut en planka som täcker två reglar är varken okej, optimalt eller snyggt.
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
hoppas iaf att du blir nöjd när de är klara denna gång. =) lägg gärna ut bilder på förbättringen.
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
hoppas iaf att du blir nöjd när de är klara denna gång. =) lägg gärna ut bilder på förbättringen.
Det är klart. De bytte som sagt de värsta brädorna, de som hade störst sprickor eller böjt sig, samt skruva åt de som de missat I alla reglar. De bytte även avslutet mot en hel bräda.

Är ju smådetaljer som ändå inte syns på en helhetsbild :)

Vad ska man göra nu, olja? Såpa? Vänta? Eller låta vara helt... Vill gärna att det får samma look som planket runtom, dvs grått.
 
J joksi skrev:
Det är klart. De bytte som sagt de värsta brädorna, de som hade störst sprickor eller böjt sig, samt skruva åt de som de missat I alla reglar. De bytte även avslutet mot en hel bräda.

Är ju smådetaljer som ändå inte syns på en helhetsbild :)

Vad ska man göra nu, olja? Såpa? Vänta? Eller låta vara helt... Vill gärna att det får samma look som planket runtom, dvs grått.
Grått blir det med tiden om du inte oljar in det :)
 
Bara såpa, 50/50 med vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.