lärjungen
Börjar bli klar med ett stugprojekt jag fnulat på från och till i snart 1,5 år. Så snart elen är klar behöver jag vitvaror. Dessa skall av utrymmesskäl stå under köksbänken, dvs vara max 55 breda, 57 djupa och 85 höga.

Har försökt googla mig till olika alternativ, men trots att jag specificerar "55 cm bred" (med olika varianter av ordval) i sökningen får jag en massa resultat med vitvaror som ändå är 60 breda eftersom många tillverkare och återförsäljare pröjsar Google för att just deras varor skall dyka upp.

Så det är lite av en djungel. Kylskåp finns ju på Ikea som passar som handen i handsken (LAGAN) och det är samma mått jag behöver hitta på tvättmaskin och diskmaskin. Gärna samma prisklass om möjligt.

Nån som kan rekommendera nåt? Smalare än 55 funkar ju också, såg att diskmaskiner finns med 45 cm bredd, men slipper helst 10 cm tomrum.
 
BirgitS
Har du prövat att söka dig fram via filtren på prisjakt i stället?

lärjungen lärjungen skrev:
Smalare än 55 funkar ju också, såg att diskmaskiner finns med 45 cm bredd, men slipper helst 10 cm tomrum.
Om du väljer en diskmaskin som är 45 cm bred kan du ju lägga de 10 cm på de andra vitvarorna och välja två vitvaror som är 60 cm.
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
Den Ikea modell du länkar till är inte tänkt att stå under bänk. Om du nu väljer att göra så ändå får du se till så det finns 5cm mellan skåpen och bänkskivan för ventilationens skull. Alt. Som Birgit nämner så väljer du en 45 disk så du kan välja 60cm bred kyl och frys och då kan du välja skåp gjorda för att monteras under bänk (dom sköter ventilationen i sockeln) dessa modeller kläs med en kökslucka.
 
lärjungen
BirgitS BirgitS skrev:
Har du prövat att söka dig fram via filtren på prisjakt i stället?

Om du väljer en diskmaskin som är 45 cm bred kan du ju lägga de 10 cm på de andra vitvarorna och välja två vitvaror som är 60 cm.
Bra tips med prisjakt. Tack. Skall kika. Angående bredd är utrymmena för vitvarorna indelade i fack om 56,5 cm med stomväggar på var sida, så även om jag sätter in en vitvara på 45 cm vinner jag ingen plats. Detta är konstruerat så pga att jag blandat standardmått med begagnade detaljer där stommarna agerar som stöd. En hemmasnickrad lösning med andra ord. Därmed kan jag helt enkelt inte få in vitvaror som överstiger 56,5 cm i bredd.
 
lärjungen
D DFYD123 skrev:
Den Ikea modell du länkar till är inte tänkt att stå under bänk. Om du nu väljer att göra så ändå får du se till så det finns 5cm mellan skåpen och bänkskivan för ventilationens skull.
Ok. Men vad är skillnaden på denna kyl (som enligt bruksanvisningen får monteras under bänk utan ventilationsutrymme) och Ikeas LAGAN? Tycker de designmässigt ser väldigt lika ut. Är det skillnad på ventilationssystemet, och hur framgår det?
 
Intressant...i regel vill kylar och frysar ha ett utrymme på 300cm2 uppåt eller uppåt/framåt för att kunna ha möjligheten att leda bort värmen. Hur gram har tänkt sig är en gåta för mig. Hade det stått 87cm underkant hade jag förstått då möjligheten att ta bort topplocket finns och gör produkten 82cm hög istället för 85cm.
 
D DFYD123 skrev:
Intressant...i regel vill kylar och frysar ha ett utrymme på 300cm2 uppåt eller uppåt/framåt för att kunna ha möjligheten att leda bort värmen. Hur gram har tänkt sig är en gåta för mig. Hade det stått 87cm underkant hade jag förstått då möjligheten att ta bort topplocket finns och gör produkten 82cm hög istället för 85cm.
Nu för tiden så leder många bort värmen genom sidoväggarna. Det minskar behovet av ventilation.
 
  • Gilla
Mohamad Safi
  • Laddar…
L largab skrev:
Nu för tiden så leder många bort värmen genom sidoväggarna. Det minskar behovet av ventilation.
Låter strålande... skulle gärna vilja veta några sådana modeller då jag dagligen brottas med dessa frågor.
 
lärjungen
D DFYD123 skrev:
Intressant...i regel vill kylar och frysar ha ett utrymme på 300cm2 uppåt eller uppåt/framåt för att kunna ha möjligheten att leda bort värmen. Hur gram har tänkt sig är en gåta för mig. Hade det stått 87cm underkant hade jag förstått då möjligheten att ta bort topplocket finns och gör produkten 82cm hög istället för 85cm.
Apropå topplocket så går ju även lagans topplock att plocka av vilket borde spara någon cm. Är mer intresserad av den eftersom den har ett frysfack. Räcker det att den är ventilerad på ovansidan, eller måste det vara avstånd på sidorna och under också? Kommer isåfall bara ha 15 mm att spela på i sidled, men uppåt kan jag nog gott få ett tomrum på 5 cm om locket åker av samt att benen skruvas in på lägsta nivån.
 
BirgitS
Det står en del om kraven på ventilation i dokumentet under rubriken Andra dokument på Ikeas webbsida som du länkade till. T.ex.
Se till att luft kan cirkulera runt produkten.
Fötterna måste justeras så att kylen står helt vågrätt.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Jag kan ha fel men jag tror att ventilationen man kräver på sidorna är för att kunna hålla den låga elförbrukningen man uppger på produkten. Övriga Europa har sina kylar och frysar fristående det är väldigt få som gör som oss i Sverige bygger in dom. Däremot så krävs det fortfarande att man kan leda bort värmen och då naturligt uppåt. Blir du inte av med värmen så får kompressorn jobba i onödan och livslängden sjunker.
 
lärjungen
D DFYD123 skrev:
Jag kan ha fel men jag tror att ventilationen man kräver på sidorna är för att kunna hålla den låga elförbrukningen man uppger på produkten. Övriga Europa har sina kylar och frysar fristående det är väldigt få som gör som oss i Sverige bygger in dom. Däremot så krävs det fortfarande att man kan leda bort värmen och då naturligt uppåt. Blir du inte av med värmen så får kompressorn jobba i onödan och livslängden sjunker.
Ok. Då skall jag se till att det blir flöde runtomkring. Kylen kommer för övrigt att stå avstängd långa perioder eftersom stugan troligen inte är bebodd så mycket på vinterhalvåret. Vet ej om det påverkar livslängden nämnvärt, men min spontana tanke är att den borde hålla lite längre då även om luftflödet inte är optimalt.
 

Bästa svaret

Angående kyl o frys med värmeavledning på sidorna.
Min mor 79år åkte o beställde nya skåp på Elon. Jag hämtade dem, packade upp dem och skulle bara skjuta in dem i nischen när jag upptäckte att kylare saknades på baksidan. Läste manualen, där stod inget om sidoavstånd el nischmontering. Ringde t Elon. De sa att det bara var att ställa in dem kloss mot varandra utan luftspel i sidled. Jag ringde då elektrolux (tillverkaren, el åtminstone skyltnamnet). De påstod också att de skulle fungera bra i nischen. Så fick det bli. Vi fixade dock 10 mm luft mellan kyl o frys. Men yttersidorna står tajtare.
Om yttersida står dikt an mot något annat (diskmaskin, vägg, skåpsida) så Leds nog värmen bort mycket bra. Värmeledning är ju faktiskt effektivare än konvektion i trånga utrymmen.
Dvs om du hittar något skåp utan kylelement på baksidan, så går det nog bra att ha den i ett trångt utrymme.....
Dock att ställa 2 skåp dikt an bredvid varandra borde undvikas då båda vill ha bortledning av värme.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.