Vi ska gräva bort vår gamla häck. Det är en spireahäck som blivit väldigt vildvuxen och växer ut på gatan i kvarteret. Ska byta ut denna mot en hagtorn som det är på övriga sidor av huset och har därför kapat ner spireahäcken.
Marken består typ av lerjord. Väldigt geggig, hård och tung jord. Vad bör jag tänka på?
Hur djupt bör jag gräva för att få bort den gamla häcken? Vad för jord ska jag använda för att plantera den nya hagtornen? Kan jag redan nu sätta dit denna jord för plantering till nästa vår? Hur mycket jord behövs ungefär? Det är en sträcka på cirka 25 meter. Behövs något dränerande grus eller liknande som bottenskikt?
Har även tänkt göra en stödmur mot gatan så inte jorden rasar ut igen som den tidigare gjort.
 
Du vill utrota en fiende som inte kommer att ge sig så lätt, spirea är besvärlig och nu efter nerklippning kommer den att skjuta upp massor med nya skott så naturligtvis kan du inte sätt på ny jord nu. Skulle nog rekommendera att anlita en grävare för uppgiften så att alla rötter kommer bort. Annars får du spirea i den nya häcken.
När väl rötterna är borta kan du blanda befintlig jord med matjord alternativt jord på påse. fyll upp ordentligt så det inte blir ett dike för den nya jorden kommer att sjunka.
 
A Abies koreana skrev:
Du vill utrota en fiende som inte kommer att ge sig så lätt, spirea är besvärlig och nu efter nerklippning kommer den att skjuta upp massor med nya skott så naturligtvis kan du inte sätt på ny jord nu. Skulle nog rekommendera att anlita en grävare för uppgiften så att alla rötter kommer bort. Annars får du spirea i den nya häcken.
När väl rötterna är borta kan du blanda befintlig jord med matjord alternativt jord på påse. fyll upp ordentligt så det inte blir ett dike för den nya jorden kommer att sjunka.
Ja. Tanken är ju att gräva upp häcken som jag skrev i trådstarten. Därav min fråga hur djupt jag behöver gräva för att få bort alla rötter osv.
 
Det ser du när du sätter igång med grävningen.
 
Spireahäcken har tydligen varit misskött och nu vill TS byta ut den mot en hagtorn. Hagtorn blir inte lättare att sköta och en illa skött hagtorn blir etter värre om den inte sköts då den har väldigt elaka taggar.

Om orsaken till bytet innebär att häcken önskas ogenomtränglig pga dess taggar kan jag förstå TS.

Om anledningen däremot är att spirean är trist pga den är vildvuxen kan TS lätt föryngra häcken. Jag förmodar att det gäller den högvuxna sorten. Då kan man lätt kapa den och hålla efter den genom att varje vår, efter blomningen, hårdklippa den till en mycket smal häck. Gallrar man ca vartannat år dessutom de stammar som är stabbiga får man snart en mycket vacker häck. En nackdel är att häcken under ett par korta veckor efter klippningen ser trist ut men den kommer hämta sig fort och TS kommer snabbt att få en hög, tät och skyddande häck.
 
yonna yonna skrev:
Spireahäcken har tydligen varit misskött och nu vill TS byta ut den mot en hagtorn. Hagtorn blir inte lättare att sköta och en illa skött hagtorn blir etter värre om den inte sköts då den har väldigt elaka taggar.

Om orsaken till bytet innebär att häcken önskas ogenomtränglig pga dess taggar kan jag förstå TS.

Om anledningen däremot är att spirean är trist pga den är vildvuxen kan TS lätt föryngra häcken. Jag förmodar att det gäller den högvuxna sorten. Då kan man lätt kapa den och hålla efter den genom att varje vår, efter blomningen, hårdklippa den till en mycket smal häck. Gallrar man ca vartannat år dessutom de stammar som är stabbiga får man snabbt en mycket vacker häck. En nackdel är att häcken under ett par korta veckor efter klippningen ser trist ut men den kommer snabbt att hämta sig och TS kommer snabbt att få en hög, tät och skyddande häck.
Tidigare ägare har inte skött häcken. Detta har medfört att häcken går som zick zack där det skiljer upp till en meter mellan högsta och lägsta punkt på tomten där häcken är. Den växer allt från 50 cm in på gräsmattan till ut i gatan. Detta beror nog delvis också på den lerjord som finns gården består av. Är som att hela häcken delvis glidit ner på gatan med jorden. Därav tanken att bygga en stödmur. På flera ställen är det stora glepor på 50 cm i häcken. På vissa ställen är den tät och tjock och på andra tunn och risig. Det är en låg häck på kanske 50-60 cm och verkar växa mer på bredden än på höjden. Runt resterande del av tomten är det hagtorn.
Att få till spireahäcken skulle kräva mycket jobb. Dels att få den rak men också att få den jämnt bred och tjock. För att få en enhetlig tomt vill jag därför gräva bort denna häck och plantera hagtorn som de är på övriga sidor av huset. Hagtornen har gått att rädda genom att vi förra sommaren kapade ner den och den växer nu upp rakt och fint. Spirean är nog betydligt svårare att rädda tyvärr...
 
rebeccaanilssson rebeccaanilssson skrev:
Tidigare ägare har inte skött häcken. Detta har medfört att häcken går som zick zack där det skiljer upp till en meter mellan högsta och lägsta punkt på tomten där häcken är. Den växer allt från 50 cm in på gräsmattan till ut i gatan. Detta beror nog delvis också på den lerjord som finns gården består av. Är som att hela häcken delvis glidit ner på gatan med jorden. Därav tanken att bygga en stödmur. På flera ställen är det stora glepor på 50 cm i häcken. På vissa ställen är den tät och tjock och på andra tunn och risig. Det är en låg häck på kanske 50-60 cm och verkar växa mer på bredden än på höjden. Runt resterande del av tomten är det hagtorn.
Att få till spireahäcken skulle kräva mycket jobb. Dels att få den rak men också att få den jämnt bred och tjock. För att få en enhetlig tomt vill jag därför gräva bort denna häck och plantera hagtorn som de är på övriga sidor av huset. Hagtornen har gått att rädda genom att vi förra sommaren kapade ner den och den växer nu upp rakt och fint. Spirean är nog betydligt svårare att rädda tyvärr...
Ok! Jag köper din motivering :).

Jag har tidigare haft den höga spirean som med min hårda skötsel blev mycket beundrad - därav mitt inlägg!
En riktigt välskött hagtorn är riktigt snyggt och nu när ni har föryngrat blir det ju jättefint.
Så nu återstår grävmaskin för er ;)!
 
yonna yonna skrev:
Ok! Jag köper din motivering :).

Jag har tidigare haft den höga spirean som med min hårda skötsel blev mycket beundrad - därav mitt inlägg!
En riktigt välskött hagtorn är riktigt snyggt och nu när ni har föryngrat blir det ju jättefint.
Så nu återstår grävmaskin för er ;)!
Ja, precis. Känns som att det blir bra när det är klart. Men... när man inte bytt en häck förr är det svårt att beräkna materialåtgång osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.