Tja

Jag har tagit in offerter från två olika firmor med rätt klara instruktioner.

Det som ska göras är:
- Bygga 3 väggar totalt 20kvm
- Spackla måla dessa väggar (40kvm)
- Montera två skjutdörrar
- Montera en vanlig innerdörr
- Såga upp hål för vanlig innerdörr
- Bygga igen ett dörrhål
- Eldragning i nya väggar, dras c:a 15lpm, montera totalt 8 eluttag/strömbrytare
- Flytta på ett kylskåp och dra el till detta.

Nu till det intressanta, tidsåtgång c:a 3 veckor. Den ena firman säger 75k efter rot ex material och den andra firman säger 130k efter rot ex material. Det skiljer alltså nästan det dubbla. Båda hantverkarna har varit på plats och kollat. Brukar det skilja såhär mycket på offerter? Jag har full förståelse för att det kan skilja men det dubbla?

Vad tror ni?
 
Dvillan
Hej!
Kan ju vara så att den billigare firman ser möjligheter i ÄTA-arbeten. Låter ju iofs inte som några jättekomplicerade installationer. Inget som du ser skulle tillkomma som inte redan är specat?
 
lärjungen
Säger båda firmorna att det kommer ta 3 veckor? Verkar isåfall som den dyrare firman tänkt ha dubbelt så mycket personal på plats under samma tidsperiod.

Kan ju vara så att den ena firman är mer oerfaren med att ge offerter än den andra. Har du någon insikt i hur länge respektive firma varit aktiva?
 
Japp c:a 3 veckor har dom sagt.
Båda har varit aktiva i minst 5 år och har bra omdömen på reco.se

Offerterna är inte specade utan skrivna mer i löpande text med ett totalpris så det är svårt att få en uppfattning om arbetet.
 
Dvillan Dvillan skrev:
Hej!
Kan ju vara så att den billigare firman ser möjligheter i ÄTA-arbeten. Låter ju iofs inte som några jättekomplicerade installationer. Inget som du ser skulle tillkomma som inte redan är specat?
Tack för svar.

Nej det är ju simpla grejer som jag skulle klara av (förutom el) om jag inte hade en 5 månaders, 2,5 åring samt heltidsjobb.
Socklar, foder, slänga skräp osv absolut. Men det är så simpla arbeten.

Ena väggen ska upp mellan två befintliga väggar samt in med en dörr.
Två väggar upp mot ett hörn (för att få ett rum) samt in med en dörr.
Eldragning är i nya väggar så här stöter man inte på patrull.
Finns inga vattenrör, inga bärande väggar, ingen golvläggning,

Räknar vi på 600kr/ timme på det billigare priset 100k innan rot så landar vi på 166 timmar = 20 dagar.

Om jag fick uppskatta tiden:

Reglar upp väggar 2 dagar
Såga upp dörrhål samt riva del av vägg 1 dag
In med el 1 dag
Skivor på väggar samt dörrar 1 dag
Måla spackla 2 dagar

Det får jag till 7 dagar. Torktider för målning spackling rör till det lite samt att dom ska köpa material. Men jag lyckas inte komma upp i det beloppet dom vill fakturera.
 
Dvillan
Vad jag själv fått erfara när det gäller offerter är att byggare verkar ha fullt upp i dessa tider och att de helt enkelt har råd med att inte få ett jobb, och kan därför chansa på saltade offerter. Får de jobbet ändå så gör de sig en hacka.
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Exakt vad jag också misstänker. Därför jag vill kolla runt lite.
Har bett dom specificera mer hur dom kommit fram till tidsåtgången på de olika momenten. Får se vad det ger..
 
Elen kommer ta mer än en dag.
Blir iaf två olika tillfällen då installation av uttag mm sker efter målning och spackling.

Skulle gissa att el hamnar på runt 10 000:-.
 
  • Gilla
Jonas&lina
  • Laddar…
Tja
Sant, elen blir fler tillfällen.

Låt säga att elen går på 10, spackla och måla 20, då är vi på 30. Då kanske offerten på 75 inte är sinnesjukt hög?

45k á 600/tim då snackar vi 75 timmar för några väggar och dörrar. Allt kanske tar längre tid än jag gissat. Känner bara att jag själv skulle klara det med 100% fokus och några nya verktyg...
 
75 kan vara rimligt. Men över hundra innan rot känns orimligt.

Framkörningsavgifter, tid till brädgården mm. Plockar på snabbt. Färg är dyrt.
 
A
Den dyra firman har garanterat ganska fullt i orderboken och lämnar en offert som är dyr, den andra är lite sugnare...
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
BirgitS
Be om referenser. Det kan ju skilja mycket på hur bra projektledning och hur snyggt resultaten blir mellan de två firmorna, en kanske är noga med att väggarna och dörrarna blir raka i både höjd- och sidled samt står i 90 graders vinkel medan det med den andra blir lite ungefärligt.

Jag tror att du underskattar tiden i inlägg 5. Ska där inte vara någon isolering i väggarna?
 
Låt någon göra det för löpande kostnad i stället. Oftast blir det billigare.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
P Ponken99 skrev:
Nej det är ju simpla grejer som jag skulle klara av (förutom el) om jag inte hade en 5 månaders, 2,5 åring samt heltidsjobb.
Socklar, foder, slänga skräp osv absolut. Men det är så simpla arbeten.

...

Om jag fick uppskatta tiden:

Reglar upp väggar 2 dagar
Såga upp dörrhål samt riva del av vägg 1 dag
In med el 1 dag
Skivor på väggar samt dörrar 1 dag
Måla spackla 2 dagar
.
Har du vägt det mot kostnaden för att antingen ta ledigt från jobbet eller ta in en barnvakt för att frigöra motsvarande egen tid?
Jag gör det ibland.
Om det inte går, eller om jag inte själv är sugen på att göra jobbet - då är valet enklare sen.
 
Redigerat:
Tackar för alla svar! Ni har kommit med väldigt bra input.

Har haft den billigare firman här och gått igenom projektet och det är en del småjobb en lekman som jag inte tänker på så den offerten känns rimligast. Då drar det lätt iväg uppenbarligen så deras offert känns rimlig nu.

Ännu en gång tack för svar

Richard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.