Hej!

På grund av dåligt med förvaringsutrymmen i huset och avsaknad av lämpliga förråd ute, så har vi nu ca 15 flyttkartonger med diverse grejer i ett gästrum och hälften av oss börjar tröttna på den situationen. Enklast vore att slänga alla kartonger, men det förslaget godtogs inte, så nu står jag i begrepp att isolera ett litet uthus med tanken att kunna flytta ut kartongerna dit om jag lyckas få det torrt och frostfritt. Och framför allt om jag lyckas genomföra projektet, vilket går sisådär - och det är därför jag är här.

Uthuset är ett litet utrymme på 4,5 * 2,8 m byggt av putsade murblock, jordgolv, tidigare eternittak (som jag nu rivit). Det är tämligen lågt i tak (något som jag inte förstod konsekvenserna av förrän senare; återkommer till det) om ca 1,4 - 1,8 m (snedtak). På ena gaveln är två gamla slagportar/ladudörrar.

Min idé var att...
- riva taket
- regla upp tak med 45x95, lägga på råspont sedan takplåt
- dela av innersta halvan av utrymmet: lägga masonit och golvbjälkar på marksten, regla 45x95 på väggar, isolera golv, väggar och tak, bygga en vägg och sätta in en innerdörr, sedan eventuellt ställa in en portabel avfuktare och värmeelement för att hålla frost- och fuktfritt.

Men det var det där med dörren som sprack...
Illustration av ett obefintligt uthus under konstruktion med reglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju bara en meter till godo! Så nu är jag lite tillbaka på ruta 1. Att höja taket går ju, men med tanke på byggnaden intill blir det inte så snyggt...

Så nu skulle jag vilja be om idéer...
Jag har en gammal källare under en del av huset, som nås utifrån. Den ser ut så här: https://imgur.com/a/GGgbqyv. Är det smartare att stänga igen den och förvara kartongerna där?

I sinom tid ska vi bygga garage och då kommer vi ha en förrådsdel där kartonger och dylikt kan förvaras och glömmas bort. Så egentligen räcker det med en tillfälligt lösning, på ett par år.

Här är dagsfärskabilder på uthuset utan tak: https://imgur.com/a/N3E4Qoe
 
Måste det vara frostfritt? Ett annat alternativ är att lägga fuktspärr och ha en absorptionsavfuktare.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Måste det vara frostfritt? Ett annat alternativ är att lägga fuktspärr och ha en absorptionsavfuktare.
Utan att isolera och sätta upp den där mellanväggen menar du?
 
Jag har en försvarlig mängd kartonger och annat rat uppe på vår vind i vårt 1900 tals hus och där är det nog inget speciellt roligt klimat och inget där är påverkat av nåt iallafall. Både kallt och rått på vintern och varmt som fasiken på sommaren.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag har en försvarlig mängd kartonger och annat rat uppe på vår vind i vårt 1900 tals hus och där är det nog inget speciellt roligt klimat och inget där är påverkat av nåt iallafall. Både kallt och rått på vintern och varmt som fasiken på sommaren.
Det låter betryggande. Ja, när jag tänker efter är det ju alltid så jag har haft det tidigare, men vindarna måste ha haft god ventilation eftersom det fungerat. Känns som att det är en förutsättning? Men det är klart, då kanske jag inte behöver bekymra mig om att göra det frostfritt.
Vad tror ni är bäst i mitt fall då, källaren eller uthuset? Och uthuset, räcker det att få dit taket så att det inte regnar in och strunta i isolering osv?
 
T
Skadorna som blir på det förvarade beror ju lite på vad du har i kartongerna - finns det papper, tyg eller elektronik i kartongerna så kommer det att ta stryk på ett eller annat vis om det står i ouppvärmda utrymmen.
Källaren har ju grusgolv och förmodligen står muren rätt fuktigt också och gör den olämplig för förvaring.
Uthuset har grus under och även här finns risk för att murarna drar upp fukt från marken men om du lägger en byggplast på gruset och sen bygger lagom isolerat golv på reglar lagda på de stenar som verkar finnas idag så kanske det kan funka tillräckligt bra.
Sen plåtregel (inte trä) mot väggarna, byggplast och fuktokänsliga skivor på det - oklart hur/om du ska isolera dock. Taket kan du nog göra med 145-170 mm regel och råspont/takduk utåt och byggplast + plywood inåt med glasfiberisoleing och luftspalt mot yttertak.
Om du sen sätter in element för att hålla 10 grader året om så klarar sig troligen även böcker och kläder några år. Utrymmet kommer att vara så litet att det inte behöver kosta stora summor att hålla uppvärmt.
Sen var det det där med dörren... Om du sätter den i en uppbyggd mellanvägg så kan det kanske klara sig med en billig förrådsdörr som inte är fullisolerad men lite isolering vill man nog ha.
Om det krävs så kan den nog anpassas till takhöjden :)
 
T Testarn skrev:
Skadorna som blir på det förvarade beror ju lite på vad du har i kartongerna - finns det papper, tyg eller elektronik i kartongerna så kommer det att ta stryk på ett eller annat vis om det står i ouppvärmda utrymmen.
I kartongerna finns både papper och textilier. Dock handlar det inte om någon arkivering av gamla Shakespeare-manus så en viss degradering av skick kan vi ta, men inte till den grad att det blir förstört så klart.

Källaren har ju grusgolv och förmodligen står muren rätt fuktigt också och gör den olämplig för förvaring.
Uthuset har grus under och även här finns risk för att murarna drar upp fukt från marken men om du lägger en byggplast på gruset och sen bygger lagom isolerat golv på reglar lagda på de stenar som verkar finnas idag så kanske det kan funka tillräckligt bra.
Jag tror inte att uthuset har grus under utan det är bara jord. Jag har försökt gräva ur en del i innersta halvan för att få ned stenarna en bit men det är väldigt stenigt. Ändrar detta något? Eller är din rekommendation fortfarande att lägga byggplast på gruset, stenarna ovanpå och reglar direkt på stenarna? Jag tänkte lägga masonite under reglarna för att kunna lägga isolering mellan: är det en god idé?

Sen plåtregel (inte trä) mot väggarna, byggplast och fuktokänsliga skivor på det - oklart hur/om du ska isolera dock.
Få se om jag hänger med. Byggplasten, den kan tejpas mot skivorna på insidan innan de fästs på plåtreglarna för att förenkla monteringen antar jag? Fuktokänsliga skivor, tänker du på masonite (oljehärdad board), asfaboard eller något annat? Jag kommer nog inte fästa något på väggarna vad jag vet, så det skulle kunna fungera, det är ju trots allt ändå en (förhoppningsvis) tillfällig grej. Vad finns det för argument mot att isolera?

Taket kan du nog göra med 145-170 mm regel och råspont/takduk utåt och byggplast + plywood inåt med glasfiberisoleing och luftspalt mot yttertak.
Ursäkta dumma frågor. Vad är takduk? Underlagspapp? Hur skapar jag luftspalten mot yttertaket? Menar du mellan råsponten och takplåten? Min tanke var att sätta läkt på råsponten (underlagspappen) och skruva takplåten i denna, för att få en viss luftspalt. Är det detta du avser med luftspalt mot yttertak?

Om du sen sätter in element för att hålla 10 grader året om så klarar sig troligen även böcker och kläder några år. Utrymmet kommer att vara så litet att det inte behöver kosta stora summor att hålla uppvärmt.
Sen var det det där med dörren... Om du sätter den i en uppbyggd mellanvägg så kan det kanske klara sig med en billig förrådsdörr som inte är fullisolerad men lite isolering vill man nog ha.
Om det krävs så kan den nog anpassas till takhöjden :)
Ursäkta ytterligare en dum fråga, men varför vill man ha isolering i dörren men inte nödvändigtvis i väggarna? Och när det gäller anpassning till takhöjden, är det bara att kapa dörren? Det blir ju typ hälften som försvinner. Ett alternativ kan ju vara att bygga en "plugg" av plywood och cellplast, för vi kommer inte behöva access till grejerna där inne på så frekvent basis direkt, utan det handlar mer om "gömma och glömma" en period.
 
Det finns inget i det uppräknade som tar skada av kyla. Det är fukten man behöver ha koll på. Den kan man hålla undan med hjälp av värme, men avfuktare funkar också.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget i det uppräknade som tar skada av kyla. Det är fukten man behöver ha koll på. Den kan man hålla undan med hjälp av värme, men avfuktare funkar också.
För att göra det väldigt enkelt, tror du det skulle funka att ställa ned kartongerna i källaren (på en SJ-pall t ex), ställa in en avfuktare och bomma igen?
 
Mitt garage ca 30m2 har asfalt på grus (tidigare carport) och är numera isolerat. En liten billig luftavfuktare (Jula) räcker för att både värma det och hålla det torrt. Jag tror att jag hade 9 grader som kallast i vintras, men då bor jag iofs inte i Västmanland.

Det är isolerat med 145mm i taket och 95mm i väggarna. Och om jag tar ett träningspass på 30 minuter i garaget på vintern så stiger temperaturen snabbt ett par grader, så det behövs inte mycket värme. Då har jag dessutom en dåligt isolerad takskjutport (Skånska byggvarors billigaste).
 
D Decamber skrev:
För att göra det väldigt enkelt, tror du det skulle funka att ställa ned kartongerna i källaren (på en SJ-pall t ex), ställa in en avfuktare och bomma igen?
Ja, men om det kommer in mycket fukt behöver ju avfuktaren gå mycket.
 
Börja med att räkna ut vad det kostar att bygga om så att det faktiskt blir bra. Då kanske det går lättare att få sortera bort och slänga sedan :thinking:;)
 
T Testarn skrev:
finns det papper, tyg eller elektronik i kartongerna så kommer det att ta stryk på ett eller annat vis om det står i ouppvärmda utrymmen.
Varför tror du det? Jag har haft "papper, tyg och elektronik" och allt annat som finns i en normal liten "lantgård" inklusive ett tiotal elektriska maskiner och ungefär lika många bensindrivna, förvarade i "ouppvärmda utrymmen" vintertid i närmare femtio år. Inga som helst problem med kylan under förutsättning att man exempelvis ser till att tömma saker som tvättmaskin och högtryckstvätt på vatten.
 
T
När det gäller böcker och annat papper så är de känsligare än man tror för fukt - blir lätt jordslag/svartmögel, gäller samma för bomullstyger.

Grus eller jord spelar inte så stor roll - det är markfukten som kommer upp oavsett. När det gäller plast i botten så var det lite för att stoppa lite av fukten. Jag lät installera en krypgrundsavfuktare i ett radhus jag bodde i och de la plast under hela huset på gruset och sedan monterades avfuktaren. Deras argument var att det var bara fukt som kom upp genom betongen som behövde avfuktas + kondens förstås.

Om du lägger plast ända ut mot väggarna så kommer fukten ha en mindre yta/väg att komma upp tänker jag.

Isolering under är bra om du vill ha varmt och inte göra av med för mycket el. Det krävs mindre nedåt än uppåt - den mesta värmen försvinner ju uppåt och genom fönster etc.

Fuktokänslig menade jag nog att det inte ska vara gips för innervägg... om du har plast i väggen och även uppvärmt så funkar nog OSB eller oljeboard (tjockare än 3mm..).
När det gällde isoleringen tänkte jag att du har stenväggar och om man får det någorlunda dragfritt så kan luften mellan stenvägg och innerväggsskivan vara tillräckligt med isolering. Annars så är en isolerskiva av stenull/glasfiber nog helt OK några år.

Takduk är en kraftig duk som i vissa takkunstruktioner ersätter råspont. Sen läkt och plåt på det. Luftspalten ska mellan yttertak och isolering för att ventilera bort fukt som stigit upp. Kräver även öppet i takfot och nock, med insektsnät.

Klart en "plugg" av plywood och cellplast funkar istället för dörr - enkelt och smidigt om man inte vill in så ofta.

Eftersom det här ska vara en tillfällig lösning vill du kanske inte lägga för mycket pengar och om du accepterar att materialet blir kasserat så kan du ju alltid förenkla. Det är ju också en fråga om värdet på det du ska skydda/spara.

Sen har jag erfarenhet av att det man tänkte skulle vara en tillfällig lösning har en tendens att bli permanent - eller åtminstone semi-permanent och plötsligen används till annat :-D

Som någon skrivit innan så kan en avfuktare göra bra effekt, ger även lite värme, tänk bara på att ha en avfuktare som kan kopplas till en slang och få bort vattnet som kondenseras. Det kan vara svårt på vintern om du inte har ett avlopp....
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du det? Jag har haft "papper, tyg och elektronik" och allt annat som finns i en normal liten "lantgård" inklusive ett tiotal elektriska maskiner och ungefär lika många bensindrivna, förvarade i "ouppvärmda utrymmen" vintertid i närmare femtio år. Inga som helst problem med kylan under förutsättning att man exempelvis ser till att tömma saker som tvättmaskin och högtryckstvätt på vatten.
Det är inte kylan utan fukten som blir i ouppvärmda utrymmen som skadar papper, tyg och elektronik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.