J
IngemarB IngemarB skrev:
Kostnaden för att en fibersvetsare kommer hit kan jag ta. Däremot inte fruns kommentarer ” varför skulle du krångla till det så in i helvete..har vi inte tillräckligt mycket att göra som det är”
Det är det fina med att vara gift. Man får öva tålamodet :)
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Kostnaden för att en fibersvetsare kommer hit kan jag ta.
Nja, har du otur kan du få blåsa om fiber från trolig FOS (fiberoptisktskåp) någonstans i område om du knäcker direkt vid inkommande väggyta.
Duct/fiberslang, ät nog en 5 mm, kommer troligtvis in i väggen inne dosan, den ska sedan vara avlastad med strapp fastsatt i dosan och då kan man vinkla ut dosan lite från väggen utan att behöva röra vid inkommande fiber. Men det gäller då att det är rätt utfört och fiberägaren brukar vilja utföra det momentet. Skulle den inte vara strappad i dosan och dessutom använt "vanlig" blåsfiber och inte starkare mikrokabel blir det mycket känsligt, risken ökar betydligt att du kan knäcka fibern och med då trolig omblåsning. Sedan kan man klara en omblåsning om fiberägaren godkänner och det går placerar en utanpåliggande fiberdosa som man kan skarva i.
 
J JeppeKa skrev:
Fibern kommer rakt in i dosan bakifrån så att lossa och lägga ner på golvet går inte. Däremot lossa och låta den hänga i inkommande duct/kabel men då får du vara väldigt försiktig att inte knäcka den. Jag tror dock det bästa kan vara att kontakta dom som installerade alternativt nätägaren och fråga om dom kan lossa den åt dig.
Fast det beror ju på låda. Oftast ligger det ju en loop med extra fiber i en slinga i dem så det kan mycket väl gå att få ut den från väggen.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det beror ju på låda. Oftast ligger det ju en loop med extra fiber i en slinga i dem så det kan mycket väl gå att få ut den från väggen.
Sant men inte i den där modellen, där ligger den slingad i framdelen på uttaget och ska (om det är rätt utfört) vara naken fiber så inget jag skulle börja slinga ut om jag inte gjort det tidigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Om man inte har arbetet eller arbetar med fiber skulle jag avråda från att börja slinga av fiber oberoende av placering i fiberdosa eller mediekonverter (i vissa installationer finns ingen fiberdosa utan inkommande kan gå direkt till medieomvandlaren.).
Sedan görs vissa installationer, tror Telia/Skanova gör det så nu, att man placerar fiberdosan 5 cm över inkommande duct/fiberslang och drar in ducten i fiberdosa och där avlastar/fixerar. Tanken är då att man ska kunna skruva loss fiberdosan och vika ut den från väggen vid målning/tapetsering utan att själva fiber rörs eller påverkas. Men även då ska man vara försiktig.
Finns många olika installationssätt så utan kunskap och kännedom om material kan med lite otur knäcka en fiber.
 
Hänger på och frågar i tråden. Ska oxå tapetsera så törs/kan/går det att ta bort den blåa kontakten mellan fiberboxen och mediakonvertern. Inte min men lika fiber. Fibern kommer in genom väggen in till fiberboxen sen övergår den i en villapatch (tror det heter så) till mediakonvertern. Boxen får tapetseras runt men tänkte ta bort konvertern om det går.
 
Ja det går men då måste du ha en täckpropp för att skydda fibern mot damm och smuts under tiden den är lös.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J JeppeKa skrev:
Ja det går men då måste du ha en täckpropp för att skydda fibern mot damm och smuts under tiden den är lös.
Ok både på kabelsidan och i boxen? Är det bara att rycka eller är det någon flärp som man ska släppa på? Eller är det bättre att ta bort patchkabeln från konvertern.
 
Ja på bägge sidor, det är väl lättast att bara lossa från mediaconvertern, där borde du iofs också ha ett dammskydd. Som du sätter där istället för patchen.
 
Ja kanske lättast att släppa den från konvertern och ge fan i boxen för den törs man väl inte röra? Så får han tapetsera runt den. Funkar det med gladpack eller får ”skyddet” inte nudda fibern? Tänkte vara med och skruva ner konvertern medans målaren sätter tapetvåden. Det sitter någon metallbygel över den blå kontakten i konvert.
 
putte22 putte22 skrev:
Ja kanske lättast att släppa den från konvertern och ge fan i boxen för den törs man väl inte röra? Så får han tapetsera runt den. Funkar det med gladpack eller får ”skyddet” inte nudda fibern? Tänkte vara med och skruva ner konvertern medans målaren sätter tapetvåden. Det sitter någon metallbygel över den blå kontakten i konvert.
Jag har kopplat ur fibern från mediakonvertern och det var ju inga problem.Det måste ju gå att byta den om elektroniken pajar vilket var fallet för mig. Men boxen ska man nog ge fan i som många på tråden säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.