En EKKJ terminerar i carportens insida, längst in, i princip helt vädersäkrad.
Vilket är rekommenderat eller rentutav bäst av:

Gå över till FK i rör i
en utanpåliggande kopplingsbox med tätat skruvlock
eller
en normal infälld kopplingsdosa med skruvat doslock?

Den första varianten har ju vissa estetiska utmaningar, medan den andra kanske har praktiska.
Jag vet faktiskt inte vad proxis eller bestämmelser säger.

Vad tror du? :)
 
E
Är kabeln dragen i rör (20/25mm) till carporten? Använd isåfall en infälld dosa. Om installationen ska gå från kabel i markskyddsrör till infälld så skulle jag satt en utanpåliggande dosa innanför en inspektionslucka.
 
  • Gilla
KarlXII
  • Laddar…
Vad är det för grovlek på EKKJ’n?
Hur är den inkopplad och avsäkrad i andra änden?

Kommer du att klä in väggarna i carporten (framöver)?

Kommer EKKJ’n in i eller innanför väggen?


Kommer kabeln upp i väggen så hade jag fortsatt med samma grovlek på slangen upp till en infälld gruppcentral.
Kommer kabeln upp innanför väggen så hade jag gått med kabeln upp ”utvändigt” till en utanpåliggande gruppcentral.

I gruppcentralen hade satt huvudbrytare, JFB, dvärgbrytare.
 
  • Gilla
KarlXII
  • Laddar…
Är det en carport eller varmgarage? En carport är för mig ett öppet "skjul" som kräver en vädersäkrad utanpåliggande installation. Vad som sedan behövs där i form av kopplingsdosor eller elcentral beror ju på.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Är kabeln dragen i rör (20/25mm) till carporten? Använd isåfall en infälld dosa. Om installationen ska gå från kabel i markskyddsrör till infälld så skulle jag satt en utanpåliggande dosa innanför en inspektionslucka.
Den kommer in i ett 40mm gult markrör.
Mm, så är det redan gjort faktiskt på strömförsörjningssidan. Det här är en extra, dedikerad kabel till solceller. Hade den bara räckt hade den fått gå äna till växelriktaren men...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för grovlek på EKKJ’n?
Hur är den inkopplad och avsäkrad i andra änden?

Kommer du att klä in väggarna i carporten (framöver)?

Kommer EKKJ’n in i eller innanför väggen?


Kommer kabeln upp i väggen så hade jag fortsatt med samma grovlek på slangen upp till en infälld gruppcentral.
Kommer kabeln upp innanför väggen så hade jag gått med kabeln upp ”utvändigt” till en utanpåliggande gruppcentral.

I gruppcentralen hade satt huvudbrytare, JFB, dvärgbrytare.
Väggen är inklädd men går att öppna. Jag hade helst sluppit utanpåliggande...
Egentligen är det bara en förlängning jag är ute efter. 50-meterskabeln visade sig inte riktigt räcka till.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det en carport eller varmgarage? En carport är för mig ett öppet "skjul" som kräver en vädersäkrad utanpåliggande installation. Vad som sedan behövs där i form av kopplingsdosor eller elcentral beror ju på.
Ja precis, det är ju den aktuella frågan. Jag misstänker också att det räknas som utomhus, och jag har då aldrig sett något annat än kopplingsdosor med lock med packning.
 
Du kan som sagt om det bara är en skarv göra som Emil_K skrev och sen gå vidare med kabel i rör dit du vill om det är viktigt med infällt. FK verkar av det du beskriver vara ett dåligt val för fortsättningen av flera skäl det kan du undvika.
 
Eller skarva kabeln i marken med en kabelskarv för markförläggning.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.