Jag ska byta tak och passar då på att lägga ny papp eller duk. Vad rekommenderas som bästa alternativ samt finns det något märke som är att föredra?
 
Rickard.
Pratar vi om underlagsprodukter?
Om så så gillar jag duk av flera anledningar. Lättare, större yta per rulle, mycket lättare att få slätt och snyggt och dold infästning för att nämna några.

Eftersom du lägger på stumt underlag så se till att du köper rätt duk så du inte betalar extra för genomtrampningssäkra varianten. Annara kan du gott köpa av vilken som helst av seriösa företag som riktar sig mot proffsmarknaden
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Pratar vi om underlagsprodukter?
Om så så gillar jag duk av flera anledningar. Lättare, större yta per rulle, mycket lättare att få slätt och snyggt och dold infästning för att nämna några.

Eftersom du lägger på stumt underlag så se till att du köper rätt duk så du inte betalar extra för genomtrampningssäkra varianten. Annara kan du gott köpa av vilken som helst av seriösa företag som riktar sig mot proffsmarknaden
Hej Rickard, Går det att häfta duken eller måste den spikas med pappspik?
 
Rickard.
Går bra att häfta, läs på dukens instruktioner ska häftast med rostskyddad (rostfritt) av en viss storlek som jag inte minns.
 
Redigerat:
Det är en djungel av olika märken på underlagsdukar eller underlagspapp. Någon som kan rekommendera någon prisvärd produkt som passar på råspont under Vittinge taktegel med lång livslängd?
 
Rickard.
Är det ofalsat lertegel? Om det är det rekomendera jag icopal flexisteel eller Mataki haloten steel.

Är det falsade pannor så Icopal flexilight eller Mataki haloten 280

(detta är från dom 2 största leverantörerna i Sverige)
 
Redigerat:
Det är VITTINGE T11 2-kup

VITTINGE T11 2-kupigt tegelpanna i rödton mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VITTINGE T11 2-kupigt tegelpanna i rödton mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Det är ofalsade så då kan du följa det jag skrev ovan. Ofalsade pannor ställer lite högre krav på underlaget så då bör man inte snåla.
 
Tack för bra info(y)
 
Vad är skillnaden mellan ofalsade respektive falsade pannor. Frågat av en okunnig.
 
Rickard.
  • Gilla
Evamag
  • Laddar…
Tack för svaret.
 
Fick aldrig lära mig detta trots att jag lekte ovanpå torkugnarna i det gamla tegelbruket där jag var sim barn.
 
Kan jag lägga duk på ett spånga dvs under tegelpannorna?
 
Spånga ska vara spåntak
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.