Har en tydlig bild av hur min marktäckare i mitt nybyggda fritidshus ska vara. Googlat lite, men behöver er hjälp :)

- Den ska vara typ som en gräsmatta som jag slipper klippa
- Den ska låg gärna ca 5cm
- Den ska helst vara småbladig - ca 1cm stora blad +/-
- Den får gärna vara grön ljus eller mörk
- Behöver absolut inte blomma (helst inte tror jag :thinking:, vill inte ha massa surrande insekter iaf)
- Den ska gå att gå på utan att den blir jätteful
- Jag bor i Norra Norrland
- Det som ska täckas är en slänt i västerläge och en plätt runt en trekammarbrunn - inget i skugga
- Den ska vara i princip underhållsfri

Någon som har nåt bra förslag
 
Mossa.. :D
 
  • Gilla
korpet
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Mossa.. :D
Haha, ja lite så, tänkte tanken själv :crysmile:. Men den blir väl lite ful om man går på den tänker jag. Om det är ren mossa iaf, de brukar inte ha några direkta rötter känns det som :thinking:
 
Konstgräs :D
 
Dina krav låter höga … i och med att du skall kunna gå på den och dessutom i Norrland kan jag inte de dig något alternativ :thinking:
 
P patfred skrev:
Konstgräs :D
Ja inte helt fel faktiskt. Men är inte det väldigt dyrt? Och aldrig sett nån privatperson ha det, hur funkar det, hur ofta måste det bytas osv...?
 
yonna yonna skrev:
Dina krav låter höga … i och med att du skall kunna gå på den och dessutom i Norrland kan jag inte de dig något alternativ :thinking:
Ge mig det bästa då? Om du ruckar på kraven.

Och fattar ju att det snöar över på vintern, så behöver inte vara fint, bara överleva så det tar sig nästa vår så att säga.
 
En tanke är faktiskt att bara sätta typ lingonris. Det är det nedanför slänten mot sjön. Iofs inte bara 5cm högt, men om man trampar ner det lite så
 
BigR
K Kullan skrev:
En tanke är faktiskt att bara sätta typ lingonris. Det är det nedanför slänten mot sjön. Iofs inte bara 5cm högt, men om man trampar ner det lite så
Lingonris tycker jag ger en rätt trevlig naturtomt. Dom brukar vilja ha lite surare miljö, trivs med barrträd. Sedan gör landgångar för gångstråken och håll efter annat högväxande manuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.