Jag gjöt (?) under helgen hörn- och ändplintar med stolpar i till ett biltema-stängsel som jag ska montera. Jag undrar nu hur länge jag måste vänta innan jag monterar själva stängslet. I detta fallet är det ju inte ett tryck rakt ned mot plinten som blir problemet eftersom staketet är lätt utan det jag oroar mig för är det vridmoment som skapas när stängseltråden ska spännas mellan de fastgjutna hörnstolparna. Jag vill alltså undvika att den nedgjutna stolpen ändrar sitt läge eller förstör plinten när den belastas med stängseltråden.

Förutsättningar
Kustnära i Skåne
Plint 120 mm diameter, 600 mm djup
Använde Finjas grovbetong
 
mognadsgrad heter det på betongspråk, beräknas oftast vid dygnsekvivalent temp på 20 grader c.
dvs 24 timmar á 10 grader så har du bara 0,5 dygns mognadsgrad.
betongen du har gjutit med har antagligen en 90-95% hållfasthet efter 28 dagar. så du bör vänta minst 25-35 dagar i den milda temp vi har nu innan du sätter för stor belastning om du inte har armering som tar i den veka riktningen, betong är väldigt känsligt när det kommer till draglaster och du får drag och trycklast vid moment. har du lagt in armering så hade jag kört på efter bara 10-15 dagar.
 
  • Gilla
Tungbetong
  • Laddar…
Det var som tusan! Då får jag lugna ned mig lite då. Jag körde ner ett 600 mm långt armeringsjärn en bit ned i sanden innan jag gjöt plinten men när du påpekar just det här med draglast börjar jag minnas betongens svagheter. Har några plintar kvar och i de ska jag nog fläska i några fler järn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.