Tänkte köpa ny elcentral till stugan och förse den med en digital elmätare och GSMstyrning. Jag vet att jag ska låta en elektriker göra detta eller inspektera allt men jag undrar ändå om jag tänker rätt här. Tanken är att jag ska låta merparten av säkringarna styras av GSM-modulen som i sin tur drar en kontaktor men jag vill ändå ha ett par säkringar som alltid har spänning för att kunna sätta in en värmepump etc.

Genom att sätta in en omkopplare 1-0-2 (eller som det står på vissa Hand - 0 - Auto) vill jag kunna överbrygga styrningen från GSM-modulen så att jag kan spänningssätta hela säkringsgruppen. Antingen om man är på plats och vill slå på allt utan att skicka ett SMS eller om det blir något fel på den.

Har gjort en liten skiss på hur jag tänker. Tacksam för synpunkter på om ni tror att detta blir rätt Skiss över elcentral med digital elmätare, GSM-styrning och manuell omkopplare för säkringsgrupper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Vad är målet med fjärrstyrningen?

Vi har haft fjärrstyrning via GSM av bl.a. värmen i vårt hus vilket vi haft extremt mycket nytta av, men jag förstår inte riktigt varför du vill styra matningen till hela grupper i centralen. Vi fjärrstyrde via hemma/bortaingången på termostaten och via trådlösa fjärrströmbrytare som pluggas i ett uttag, vilket känns mycket mer flexibelt, enklare och förmodligen billigare.

Det känns inte helt klockrent att slå på strömmen till hela grupper när man inte är på plats. Man vet aldrig riktigt säkert vilka apparater som går igång (spis, olika prylar som sitter i vägguttag, osv.), och du missar ju möjligheten att t.ex. växla mellan underhålls- och komfortvärme.
 
C cpalm skrev:
Vad är målet med fjärrstyrningen?

Vi har haft fjärrstyrning via GSM av bl.a. värmen i vårt hus vilket vi haft extremt mycket nytta av, men jag förstår inte riktigt varför du vill styra matningen till hela grupper i centralen. Vi fjärrstyrde via hemma/bortaingången på termostaten och via trådlösa fjärrströmbrytare som pluggas i ett uttag, vilket känns mycket mer flexibelt, enklare och förmodligen billigare.

Det känns inte helt klockrent att slå på strömmen till hela grupper när man inte är på plats. Man vet aldrig riktigt säkert vilka apparater som går igång (spis, olika prylar som sitter i vägguttag, osv.), och du missar ju möjligheten att t.ex. växla mellan underhålls- och komfortvärme.
Tack för svaret. Ja det är ju ett såklart ett alternativ att sätta in en termostat som jag styr via en extern gsm brytare. Då måste man kanske ha en extra huvudbrytare som bryter alla säkringar utom de som man sätter före en sån manuell brytare. Jag vill kunna stänga av allt som spis varmvatteberedare etc när jag inte är där men vill kunna dra igång elradiatorerna och kanske ha en värmepump på utan att annat är inkopplat nån dag innan jag är på plats. Ska kolla upp det
 
Se till att matningen till gsm-mottagaren och manöverspänningen till kontaktorn är avsäkrad. Det ser inte ut så i din ritning.

I övrigt tycker jag det ser rätt OK ut, I en sommarstuga jag besöker ofta så förekommer en liknande lösning för att styra värmen (kontaktor till värmegrupperna) och lite annat. Kontaktorn kan tvingas igång med en vippbrytare i samma normkapsling samt att värmegruppen kan tvingas igång av en extern termostat för att tillhandahålla frysskydd om gsm-mottagaren skulle fela.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H Heno75 skrev:
Tack för svaret. Ja det är ju ett såklart ett alternativ att sätta in en termostat som jag styr via en extern gsm brytare. Då måste man kanske ha en extra huvudbrytare som bryter alla säkringar utom de som man sätter före en sån manuell brytare. Jag vill kunna stänga av allt som spis varmvatteberedare etc när jag inte är där men vill kunna dra igång elradiatorerna och kanske ha en värmepump på utan att annat är inkopplat nån dag innan jag är på plats. Ska kolla upp det
Är det ok att sätta en mekanisk frånskiljare efter jordfelsbrytare som bryter alla säkringar utom de som sitter före frånskiljaren? Då kunde man ju ha ett par säkringar som alltid är på till värmepump och elradiatorer som jag styr med en extern gsmswitch och kan jag sätta allt i samma central?
 
C
Det är klart att om man har befintliga radiatorer utan möjlighet till centralstyrning och inte behöver underhållsvärme så är förmodligen enklaste lösningen en kontaktor. Skulle dock avgränsa styrningen till radiatorgrupperna. Värmepumpar har ju ofta någon form av styringång, fast numera är det väl ofta via någon proprietär molntjänst och mobilapp... :confused:
 
GSM-switch känns väldigt gammeldags och dyrt?
Jag har ett gäng Shelly 1PM, en på varje större förbrukare, då får man full kontroll
på när något ska vara av/på och förbrukning för varje förbrukare separat och totalt.
Kostar ungefär 160:-/st
https://shelly.cloud/shelly-1pm-wifi-smart-relay-home-automation/
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag hade nog bytt ut GSM mot wi-fi, många värmepumpar har så du kan fjärrstyra pumpen via wi-fi. Sen kan du t ex montera en central termostat med wi-fi styrning som sen kan slå till dina värmegrupper som du önskar. Har du wi-fi kan du lätt bygga ut ditt system i framtiden med andra funktioner.

Lycka till
 
C
S Stev87 skrev:
Jag hade nog bytt ut GSM mot wi-fi
Wi-fi är ju förvisso inte något direkt alternativ till GSM - på något sätt måste du ju kommunicera med wi-fi-nätverket. Om det inte finns fast internetanslutning i stugan blir det ju i så fall via en mobildata-router (GSM).
 
H Heno75 skrev:
Är det ok att sätta en mekanisk frånskiljare efter jordfelsbrytare som bryter alla säkringar utom de som sitter före frånskiljaren? Då kunde man ju ha ett par säkringar som alltid är på till värmepump och elradiatorer som jag styr med en extern gsmswitch och kan jag sätta allt i samma central?
Ja, det är så här jag tror att du vill ha det. En extra huvudbrytare som stänger av spis och VVB mm vid sidan av GSM-styrningen av värmen. Allt kan placeras i samma normkapsling, inga problem, bara det är tydligt uppmärkt.
 
Jag har funderat och byggt en liknande lösning som nu när jag kollar genererat ett par trådar :oops:

Jag har en huvudbrytare med underliggande säkringar som alltid ska ha el, radiatorer, ventilations fläkt, värmekabel till vattnet, uttag för modem, kylskåp, värmepump m.m.

Under huvudbrytaren sitter en sektionsbrytare (som är identisk med huvudbrytaren) som bryter allt som inte behöver vara på när jag inte är i stugan, vägguttag, belysning, vattenpump, tvättmaskin m.m.

Radiatorerna ligger på separata trefasgrupper och styrs av en kontaktor per våning. Kontaktorerna kan antingen dras av en lokal brytare, en bimetall termostat eller en fjärrstyrning. Alla olika styrningar ligger parallellt på kontaktorns ingång.

Just nu är fjärrstyrningen med en zwave puck och en telldus box men det blir med den här uppbyggnaden väldigt enkelt att byta. De lokala brytarna har en indikeringslapa för att se om de är på och det sitter en dinmonterad lampa vid varje kontaktor som visar om den är på.

Luftvärmepumpen har en egen styrning med en app från mitsubishi

https://www.byggahus.se/forum/threads/kommentarer-pa-ny-elcentral-fritidshus.265140/
https://www.byggahus.se/forum/threads/styra-kontaktor-med-nexa-wmr-1000-eller-lcrm-1000.272097/
https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-av-webswitch.295065/
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-stroembrytare-med-glimlampa.283642/
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-kontaktor-var-ska-saekringen-sitta.326098/
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Wi-fi är ju förvisso inte något direkt alternativ till GSM - på något sätt måste du ju kommunicera med wi-fi-nätverket. Om det inte finns fast internetanslutning i stugan blir det ju i så fall via en mobildata-router (GSM).

Med GSM styrning tänker jag mig att man ringer ett samtal, eller skickar ett sms (2 G eller 3G). Med en wi-fi styrning tror jag att det är lite lättare att hitta nutida lösningar, båda via appar eller via t ex webben direkt. Såklart behövs det någon form av uppkoppling för att kunna styra via wi-fi. T ex ett 4G nät, (IP baserat), men det beror såklart vad som erbjuds på platsen.

Både raychern och Plejd kan vara alternativ på produkter om man önskar justera och övervaka från håll!
 
S Stev87 skrev:
Med GSM styrning tänker jag mig att man ringer ett samtal, eller skickar ett sms (2 G eller 3G). Med en wi-fi styrning tror jag att det är lite lättare att hitta nutida lösningar, båda via appar eller via t ex webben direkt. Såklart behövs det någon form av uppkoppling för att kunna styra via wi-fi. T ex ett 4G nät, (IP baserat), men det beror såklart vad som erbjuds på platsen.

Både raychern och Plejd kan vara alternativ på produkter om man önskar justera och övervaka från håll!
Som sagt tack för alla svar. Har klurat lite och det enklaste känns som att jag delar den nya centralen så att den får ett antal säkringar som ligger direkt efter jordfelsbrytaren och att jag sätter en extra huvudbrytare efter dessa som styr resten av säkringarna. Då får jag sätta en fjärrlösning på uttagen som jag låter ha strömmen på hela tiden och när jag kommer till stugan slår man till den andra brytaren som gör att resten av säkringarna får ström. Kan jag köpa en vanlig huvudbrytare för detta eller är de inte avsedda för att slå på och av så ofta? Finns det andra brytare i så fall som är bättre lämpade?
 
En vanligt huvudbrytare blir bra.
 
  • Gilla
Heno75
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En vanligt huvudbrytare blir bra.
En elfråga till. Får jag dra kabel från 2 olika säkringar i samma VPrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.