Har haft till idag på mig att tillämpa min besiktningsklausul. Har mailat mäklaren ett par dagar i förväg och delgivit vissa anspråk jag hade på säljaren mot att jag skulle genomföra köpet. Hör ingenting från mäklaren så jag mailar idag att vi behöver skjuta fram deadline i kontraktet. Mäklaren svarar att hen återkommer. Tid förflyter. Mäklaren hörs inte av varpå jag mailar att jag behöver göra en omförhandling. Då, kort inpå deadline, ringer mäklaren och hävdar att jag genast ska häva köpet eftersom mäklaren inte lyckats få tag i säljaren för att acceptera mina villkor. Jag häver köpet - men inser nu när hetsen lagt sig att detta blev alldeles fel.

Är detta agerade från mäklaren verkligen i sin ordning?

Varför kunde tidpunkten inte enkelt flyttats fram genom ett enkelt beslut av mäklaren?För det första, när jag tydligt indikerat att jag ville skjuta fram tidpunkten? För det andra, när mäklaren själv uppenbarligen är upptagen med annat, samt ej heller gått att nå de senaste dagarna innan vi nu skulle skriva tilläggskontraktet? För det tredje, när det inte går att få tag i säljaren?


Jag har ju de facto skrivit kontrakt innan jag besiktigade och ville tillämpa min besiktningsklausul. Nu blev jag snuvad på kontraktet och pengarna jag lagt ut för besiktningen. Till det ska läggas massor av tid till research, och funderationer kring besiktningsprotokollet. Men slutligen, jag ville köpa huset! Blir helt matt när jag tänker på allt detta!
 
C
Beroende på hur besiktningsklausulen är skriven är det i princip korrekt då du formellt sett endast brukar ha två optioner: 1) begära återgång av köpet innan tidsfristen löpt ut, eller 2) fullfölja köpet i enlighet med avtalade villkor.

Bara att hoppas nu att säljaren dyker upp och är förhandlingsvillig. Säljaren kan ju också drabbas negativt ekonomiskt av detta om huset skulle behöva läggas ut på nytt till försäljning. Men man kan ju inte annat än ana ugglor i mossen med tanke på beteendet.
 
  • Gilla
Kirre2 och 2 till
  • Laddar…
Men du har ett avtal med säljaren, inte med mäklaren. Mäklaren har ingen rätt att omförhandla någonting överhuvudtaget. Sedan är det ju givetvis ett märkligt agerande från säljaren att göra sig oanträffbar.

Din klausul ger dig rätt att häva köpet. Den ger dig (troligen om det är en normal formulering) ingen rätt att omförhandla. Omförhandlng efter besiktningen är något som säljaren kan vilja göra för att inte tappa dig som köpare. Men avtalet ger ingen rätt till omförhandling.

Jag har väldigt svårt att tro att säljaren verkligen är oanträffbar. Men det kan vara en taktik. Om han under inga omständigheter vill sälja till ett lägre pris, så kan det vara bäst att ignorera dina krav på omförhandling, och hoppas att du skulle ge dig.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Dolcevita skrev:
Jag har ju de facto skrivit kontrakt innan jag besiktigade och ville tillämpa min besiktningsklausul. Nu blev jag snuvad på kontraktet och pengarna jag lagt ut för besiktningen.
Men vad sa besiktningen egentligen? Vill du utnyttja klausulen eller inte?
Är huset OK eller kass? Vad var fel?
 
Som andra skrivit är nog inte affären över utan säljaren har nog försökt sig på en fuling med att göra sig oanträffbar och se om kontraktet träder i kraft ändå. Eller troligare blev vederbörande förbannad för att du klagat på saker hen finner ovidkommande alternativt är lite allmänt strulig och orkar inte hålla på med svåra/jobbiga saker och sticker huvudet i sanden. Vem vet.

Mäklaren tycker jag verkar ha hanterat det hela ok: gör sig säljaren okontaktbar finns bara hävande som alternativ för att tvinga fram en förhandling. Att du lagt pengar på en besiktning är som det är; det är ju det besiktningen är till för, att man får veta om det finns risker med att gå vidare med köpet eller ej. När man hittar allvarliga fel vid en besiktning är man ofta nöjd med att man för tusenlappar undvek problem räknade i hundratusentals kronor och mängder av timmar i tid. En besiktning är att köpa kunskap, inte en investering i huset.
 
  • Gilla
dahlprojekt och 3 till
  • Laddar…
Eller så vill de bara slippa ifrån dig som köpare, för att de är rädda för vad du ska hitta på besiktningen.
 
NU såg jag vilken användare som startade tråden. Jag har skrivit i ett par trådar om huset du verkade hålla på att köpa.

Köp för guds skull inte det huset! Var glad att du hävt avtalet, gå vidare. Det var ett rivningsobjekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.