Min inglasade terass har en viss lukt, mera när solen lyser på den.

Var på resa till stockholm förra sommaren, i tunnelbanan vid plattformen märkte jag att lukten påminde lite samma som terassen.

Terassen ska hur som helst rivas och byggas upp på nytt. Men blev intreserad ifall det bärande virket består av kreosot. Och hur jag skall hantera det när den rivs.

Hand håller en hammare vid nedre delen av ruttet och svartfärgat trätrappsteg, misstänkt kreosotbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är endast en trappsteg till terassen som står på mark. Panelen är rutten i nedre kant, men den bärande timmern är hård undertill.

Slutet av en bärande träbjälke med svart missfärgning, möjligtvis kreosotbehandlat, vid en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den bärande timmern och panelens utsida.

Ett delvis svartfärgat trästycke på gräsmark med möjlig kreosotbehandling och ruttenskador på panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen panelens sida som har stått fastspikat mot timmern.

Terassens bärande timmer delar är också svarta. Tror inte mögel missfärgar såhär mycket utan att göra träet ruttet.

Så kan det vara kreosot behandlat?
 
Skulle kunna vara järnvägsslipers. Du känner det direkt på lukten om det är kreosotbehandlat
 
Det ser ut som kreosot slipers.
Det har en speciell lukt.
 
Är inte speciellt bra att identifera lukter. Men läst att kreosot kan svettas vid värme. Vilket jag tycker syns på panelens insida?

När vi flyttade hit hade vi stängt altan dörren. Ftx tar in luft ovanfår altanen. Märkte i början att denna lukt drog sig i kläder. Med altan dörren öppen så är det ok. Insuget för ftx är snart fixat.

Men något speciellt jag ska tänka på när jag börjar riva?
 
Redigerat:
Nja så länge du inte ska såga och hålla på så räcker det nog med halvmask och handskar (om du är petig dvs)!
Annars så är det heltäckande som gäller! Med barriärkräm och allt :crysmile:
 
  • Gilla
kettu
  • Laddar…
Sen slänger du handskarna! Sök på google så blir det rätt :) lycka till med nybygget :)
 
Staffans2000
A Arrobubben skrev:
Annars så är det heltäckande som gäller! Med barriärkräm och allt :crysmile:
Glöm inte EPAfiltret. För inte så länge sedan eldade banvaktarna med slipers i sina vedspisar. brann som sjutton.
Sensmoralen. Överdriv inte faran mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
kettu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.