D
Jag kör just nu en byggfläkt på 650w i grunden. Den står och brummar och jag har kommit ner till 69 procent i RF. Det är dock ingen bra lösning i längden...

Jag har och kommer vidta ytterligare åtgärder men tror att jag ändå kommer behöva tillföra värme under vissa perioder.

Trygghetsvakten är svindyr.

Kan jag inte bara sätta upp golvvärmeslingor på trossbotten och köra vid behov?
 
Åsa Lund
Vi har satt ner en Woods avfuktare. Slangen med kondens leder vi ner under plasten på marken. Skurit ett litet hål, trätt i slangen och tejpat runt.
Fungerar jättebra!
 
D
Jo avfuktare är bra men den höjer inte värmen...
 
Åsa Lund
Fattade som att det var RF du var orolig för?
Vår avfuktare håller luften i kryprummet på 58%
 
D
Jag kör avfuktare också...men kommer bara ner till 69 procent men då har jag även en byggfläkt för värma luften. Jag vill slippa byggfläkten.
 
Det tog 9 månader innan RF kom ner till 50 % när jag startade med en avfuktare i källaren. Det tar sin tid.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D
Åh fan, låter ju bra.

Jag fick it vattenpölarna först för någon månad sedan.
 
D
Drömchans: vad har du för avfuktare?
 
Låter ju snarare som du borde kolla upp avfuktaren i såna fall?
 
Mitsubishi MJ-E16VX heter den idag. Har gått dygnet runt sedan 2010 typ.
 
D
Dan: jag har en Woods ds15f som införskaffades efter rek här på forumet
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Har du mätt temperaturen, med och utan byggfläkten?

Är grunden tät? Om du har plast på backen och det blir vattenpölar måste det ju endera vara hål i plasten så det kommer upp vatten där, eller så är grunden otät, så du konstant drar in ny fuktig luft...
 
D
Det var ett tag sedan jag mätte med och utan byggfläkt.

Just nu har jag stängt av byggfläkten och avfuktaren eftersom kag tagit upp ett hål i sidan av grunden för att dra om lite inkommande rör. Nu är den alltså inte tät.

Har inte plast utan det är berg i dagen i hela grunden.
 
Har inga bra erfarenheter av Mitsubishi avfuktare.
Har den dessutom gått konstant i 9år så är den nog färdig att byta.
Prova att mäta hur mycket som den avfuktar per dygn.
Är den kopplad med slang så ta bort den och kör den ner i behållaren och kolla varje dag.
Har du fukt därnere så bör du i stort sett fylla behållaren en gång om dygnet annars är det dags att byta.
 
D
Alltså TS har en Woods df15
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.