Humlo
Jag kollar på lite IKEA-kök och undrar om det är någon skillnad på matta luckor i ett kök och högblanka luckor?
Drar något till sig damm lättare? Är det svårare att städa matt eller högblankt? Blir det fingrar eller fläckigt på högblankt? Hur står sig högblankt med tiden?

Mitt tycke har landat i ganska släta luckor men så var det ju detta om man vill ha högblanka eller matta.
Hoppas någon kan dela sina erfarenheter här. :)
 
Högblankt är väldigt snyggt, men skulle säga att på högblankt syns ALLT.
Märken, repor, fingeravtryck kommer synas.
Nu har jag inget högblankt kök själv, men av dom jag sett så degraderas dom fort från väldigt snygga till att se allmänt slitna ut just för att allt verkar synas.

Jag skulle personligen inte valt högblankt om jag skulle köpa nytt kök idag, även fast jag kan tycka det är väldigt snyggt.
 
  • Gilla
Alebra95 och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Det enda jag vet är att jag vill ha ett vitt kök. Grått är snyggt så första tanken var grått, men om 4 år så kommer jag vara supertrött på det och allt känns grått och tråkigt. :) Men högblankt eller matt är frågan.
 
Jag har högblanka vita luckor från Ballingslöv. De har suttit där i nio år och jag har aldrig känt att de sett tråkiga ut, trots små barn, husdjur, solsken etc.
 
Mycket snyggt med högblankt, inga problem att hålla rent, snarare lättare då man ser när de behöver torkas av. Har ett Ballingslöv med vita högblanka luckor som är 8 år, ser fortfarande snyggt ut efter dessa år.
Ikeas luckor jämförbara, vi tittade på båda men fick väldigt bra deal med Ballingslöv. Har svart granitbänk i hela köket som passar bra till.
Smaken är olika men jag tycker det ger en lyxig känsla. Lycka till med ert kök!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Värt att notera är att jag av någon anledning tänkte på svart högblankt.
Vitt högblankt är nog lite annorlunda.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
B byggnisse99 skrev:
Mycket snyggt med högblankt, inga problem att hålla rent, snarare lättare då man ser när de behöver torkas av. Har ett Ballingslöv med vita högblanka luckor som är 8 år, ser fortfarande snyggt ut efter dessa år.
Ikeas luckor jämförbara, vi tittade på båda men fick väldigt bra deal med Ballingslöv. Har svart granitbänk i hela köket som passar bra till.
Smaken är olika men jag tycker det ger en lyxig känsla. Lycka till med ert kök!
Vi har inte högblankt, men vitt kök från Ballingslöv med svart granitbänk. Otroligt bra bänkar! :)
Tåliga till tusen.
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
Har högblankt från IKEA och det är 14 år sedan huset byggdes. Jag är fortfarande nöjd.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
BirgitS
Det kan bli mer reflexer av lampor i högblanka luckor och beroende på vad man har för sorts belysning kan det bli störande.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Hjälpte svågern att montera ett högblankt vitt Ikeakök för 6 år sedan. Småbarnsfamilj med 3 grabbar som härjar rätt bra. Köket är i riktigt bra skick fortfarande. Inga städNazis i familjen utan normalbegåvade kloka människor.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.