Mac_attack
Hej!

Någon som har en uppfattning av kostnad för stora vs små klinker-/kakelplattor?
Då tänker jag framförallt på arbetskostnaden, kvadratmeterpriset kan man ju själv kika på.
Har hört att de stora är dyrare att använda. Tänker att det går lite fortare att lägga få stora än flera små, men det är kanske en tankevurpa :).

Vad är en bra storlek för att hålla det 'prisvärt'?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Tessan73
  • Laddar…
T
Det som går snabbast att sätta på vägg är 20x40cm eller 20x30cm på vägg och 20x20 eller 30x30 på golv om du vill hålla nere timmarna. 30x60 och 60x60 tar dubbelt så lång tid att sätta då det krävs mer av underlaget samt hanteringen av plattorna. Likaså med mosaik eller lösa 10x10cm.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
T tank77 skrev:
Det som går snabbast att sätta på vägg är 20x40cm eller 20x30cm på vägg och 20x20 eller 30x30 på golv om du vill hålla nere timmarna. 30x60 och 60x60 tar dubbelt så lång tid att sätta då det krävs mer av underlaget samt hanteringen av plattorna. Likaså med mosaik eller lösa 10x10cm.
Men en platta som är 60x60 är ju dessutom dubbelt så stor som 30x30, så tidsmässigt borde det bli ungefär detsamma totalt sett?
 
Mac_attack Misacsson skrev:
Men en platta som är 60x60 är ju dessutom dubbelt så stor som 30x30, så tidsmässigt borde det bli ungefär detsamma totalt sett?
Ja eller kanske 4 gånger så stor
 
  • Gilla
gasell och 3 till
  • Laddar…
Mac_attack
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja eller kanske 4 gånger så stor
:)(y)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
T
Mac_attack Misacsson skrev:
Men en platta som är 60x60 är ju dessutom dubbelt så stor som 30x30, så tidsmässigt borde det bli ungefär detsamma totalt sett?
Suck nej, jag jobbar med detta så jag borde veta:rolleyes::p
 
  • Gilla
M.Kristensen
  • Laddar…
A
Vi har just lagt 60*60-plattor, de är grymt snygga och ett helvete att lägga. Jag tror att du lätt får betala dubbla priset för att lägga stora mot standard. Per kvadratmeter.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
T tank77 skrev:
Suck nej, jag jobbar med detta så jag borde veta:rolleyes::p
Tror vi missförstod varandra bara. Du menar att totalt så blir arbetskostnaden ungefär det dubbla? Inte att det tar dubbla tiden för varje enskild platta? (för då borde det ju jämna ut sig i och med större storlek) :)

Vad är det som gör att en större platta tar längre tid? Gäller det både golv och vägg?
Golv kan jag förstå mer, om det är klurigare att få till fallet och kräver ökad precision. Men väggarna?
 
A
Vi la våra på platt golv, med 1mm fog, det kräver mer för att få det rätt, det är svårare att kompensera för fel osv.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Hej!

Någon som har en uppfattning av kostnad för stora vs små klinker-/kakelplattor?
Då tänker jag framförallt på arbetskostnaden, kvadratmeterpriset kan man ju själv kika på.
Har hört att de stora är dyrare att använda. Tänker att det går lite fortare att lägga få stora än flera små, men det är kanske en tankevurpa :).

Vad är en bra storlek för att hålla det 'prisvärt'?

Tack på förhand!
Storformatplattor kräver bättre dvs dyrare fix och det appliceras på både vägg och platta. En större åtgång alltså. Samt gärna ett kilsystem mellan plattorna ist för kryss. lite dyrare men så snyggt. Beroende på firma från 100:- per kvadratmeter efter ROT. Klart värt det
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Det som går snabbast att sätta på vägg är 20x40cm eller 20x30cm på vägg och 20x20 eller 30x30 på golv om du vill hålla nere timmarna. 30x60 och 60x60 tar dubbelt så lång tid att sätta då det krävs mer av underlaget samt hanteringen av plattorna. Likaså med mosaik eller lösa 10x10cm.
menar du att stora(60x60) och små(separata 10x10) är ungefär lika tidskrävande?
 
T
N Napoleonkula skrev:
menar du att stora(60x60) och små(separata 10x10) är ungefär lika tidskrävande?
JA!
 
Kostnaden vi fick offererat nyligen till vårt kommande nybygge var Kakel/Klinkers 120 600 kr. För tillval blir det 400 kr ink moms per kvadratmeter extra för 60 x 30 plattor. Från generalentreprenören: "Han köper särskilda grejer som dom lägger i varje fog för at dom skall vara helt jämna."

Att byta till schysstare typ av plattor ink arbete blir nästan 40 000 kr extra för oss. Ingen aning om det är rimligt, tycker spontant det låter riktigt dyrt egentligen.
 
Det skulle vara intressant att få höra ungefär hur mycket extra det borde kosta att sätta olika storlekar av plattor på vägg vs 20x20. Så om vi utgår från 20x20, vad är en rimlig extrakostnad på följande storlekar? Kanske du kan ge ett ungefärligt svar, @tank77?

10x10 = ca dubbla priset (specat i tråden redan)
15x15 = ?
20x30 = ?
20x40 = ?
30x30 = ?
30x60 = ca dubbla priset
60x60 = ca dubbla priset
 
T
H Herr Klocka skrev:
Det skulle vara intressant att få höra ungefär hur mycket extra det borde kosta att sätta olika storlekar av plattor på vägg vs 20x20. Så om vi utgår från 20x20, vad är en rimlig extrakostnad på följande storlekar? Kanske du kan ge ett ungefärligt svar, @tank77?

10x10 = ca dubbla priset (specat i tråden redan)
15x15 = ?
20x30 = ?
20x40 = ?
30x30 = ?
30x60 = ca dubbla priset
60x60 = ca dubbla priset
Vet inte riktigt då jag brukar vara för snäll när kunderna kommer dragandes med 60x60cm så får dom samma pris som vanliga plattor. Men jag vet att andra firmor som tar allt ifrån 250-500 kr extra per kvm om det är 60x60cm och uppåt.

30x60cm är en normal platta för mig.........
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.