Hej, hittade inte riktigt vart min tråd skulle kunna passa in så det får bli "off topic" ;)
Har köpt ett begagnat leksakskök till dotterns födelsedag och skulle vilja snygga till det och passa på att byta ut en lite trist gul färg mot grönt eller lila som är hennes favoritfärger.

Nu till första frågan (kommer bli fler), skivorna ser ut att vara gjorda i någon slags spånskiva med blank yta. Vad bör jag använda för sorts färg och hur får jag den att fästa ordentligt.
 
  • Begagnat leksakskök i trä med lite trist gul färg, utrustat med spis, mikro och diskho, redo för ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nahaufnahme eines gebrauchten Spielzeugkochherds, der teilweise eine glänzende gelbe Kante an einer weißen Arbeitsplatte zeigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ser ut som målad mdf.

Målartvätta och mattslipa och måla med snickerifärg.
 
S sinuslinus skrev:
Ser ut som målad mdf.

Målartvätta och mattslipa och måla med snickerifärg.
Då kör vi på det, tack :)
Behöver man dra på något lack ovanpå färgen för hållbarheten tror du? Tänkte så det inte blir för mycket skav med en gång.
Roller med kort lugg/ lång lugg/ utan lugg (vet inte vad de heter men sån som är lite som skumgummi...)?
 
S
Nej ingen lack. Jag brukar använda Jotun Lady supreme finish.
Lägg på med roller och släta ut med pensel.

Om du vill ha riktigt hård yta så kan du måla med äggoljetempera. Det blir giftfritt också. Man kan hälla färgresterna på komposten. :D
 
Vart får man tag i äggoljetempera till ett inte alltför högt pris? Eller är det krångligt att göra själv om man fixar färgpulver? Ägg har jag hur mycket som helst så vore fint med något annat att använda dem till :crysmile:
 
S
vonSallad vonSallad skrev:
Vart får man tag i äggoljetempera till ett inte alltför högt pris? Eller är det krångligt att göra själv om man fixar färgpulver? Ägg har jag hur mycket som helst så vore fint med något annat att använda dem till :crysmile:
Det är nästan billigaste färgen du kan använda.

Här finns recept:
http://www.skansen.se/sv/äggoljetempera
 
S sinuslinus skrev:
Det är nästan billigaste färgen du kan använda.

Här finns recept:
[länk]
Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.