Jag ska byta kök och vill ändra om lite.
Är det möjligt att flytta köksfläkten ca 2,5 meter i sidled? Imkanalen kommer ner i kökstaket kan man sätta en vinkel där och bygga på 2,5 meter och sen en vinkel ner till ny fläkt? Jag tänkte bygga in röret liggande över skåpet.
Någon som vet om det går att göra så.
Mvh Henrik
 
Javisst går det, men kanalen skall vara i metall (för brandfaran) och i tillräckligt grov 110-160 mm.
 
Vad bra. Jag misstänkte att röret var tvunget att vara i metall och minst 125 i diameter. Tappar det mycket effekt på att dra det så långt vågrätt? Funkar det med 90 böjar?
 
Hur det påverkar utsuget är också utifrån vilken effekt du har på fläkten och dess dimension för anslutning.
Bor du i hus eller lägenhet? Tänker på om man kan flytta kanalen för att slippa vågrätt spirorör.
 
Fulkemisten
Det du tappar på är mest böjarna. Rakt är bättre. Ju fler och skarpare krökar desto sämre. Jag hade försökt få plats med två 45-gradare istället för varje 90-gradare.
 
Jag bor i hus. Idag går röret rakt upp och igenom sidovinden och upp på taket. Kan inte flytta det i sidled då det skulle komma i sovrummet på andra plan.
 
Ok, då hänger det en del på vilken effekt din fläkt också har. Så snåla inte på den delen och att dimensionen fram till befintligt spirorör inte är mindre.
 
Har du nån åsikt om vilken effekt den bör ha?
 
Det är nog vad din budget tillåter.
 
Tack för svaren. Då är det genomförbart, bara att jag behöver ha bra dimension på rören och en kraftig fläkt.
 
Det finns ju flex slang/rör som skarvas från spiroröret till fläkten. Är det inte godkänt att bygga in över skåpet? Kanske blir effekten också för dålig?
 
Fulkemisten
Vad är godkänt och vad är lämpligt? Jo, det är klart att du kan bygga in en flexslang. Du kommer inte kunna rengöra den och den kommer nog behöva bytas långt tidigare än kök och övrig kanal.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vet inte regelverket, men vad gör det krångligt att använda spirorör? Du ska förlägga det 2,5 m horisontellt och behöver bara kapa det i längd och sedan sätta på böjar, känns mycket enklare än hålla på med någon flexslang. I fläktskåpet upp till spiro kan du använda slang om du vill.
 
H Henrikjosse skrev:
Det finns ju flex slang/rör som skarvas från spiroröret till fläkten. Är det inte godkänt att bygga in över skåpet? Kanske blir effekten också för dålig?
Njaa. Generellöt så är flex slang inte godkänt för immkanal. De flesta av dem är inte tillräckligt tåliga för att tåla den relativt hårdhänta rengöring med maskiner som sotaren kan köra med. Det finns tydligen någon variant som är godkänd.

Om du bygger in röret, så skall det vara brandisolerat (30 mm minralull). Det råder lite olika uppgifter om brandisoleringen verkligen behövs där röret går inbyggt inom köket. Det får bara finnas en krökr totalt på röret, utan att du har en renslucka. Så i ditt fall behöver du ha en renslucka vid någon av krökarna. Det skall alltså gå att nå alla raka sträckor med rensmaskin, utan att passera någon krök.

Tanken med brandisolering är att det skall kunna brinna för fullt inne i röret (tänk överhettad stekpanna, elden sprider sig upp i fläkten och vidare i fettet i kanalen) i 15 minuter, utan att elden någonstans sprider sig utanför köket. Efter den tiden antar man att brandkåren har släckt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.