ska fixa 3 dörrar till en skjutdörrsgarderob. Rummets bredd är 2850 så 950 breda dörrar utgår jag från. Men sen ska det ju vara ett visst överlapp och då börjar jag fundera på hur mkt och blir det galet om jag lägger allt överlapp på mittendörren?

Tänker att man har väl de två sidodörrarna i samma spår och mittendörren i det bakre spåret, eller? Tänker då att det väl borde funka att enbart göra mittendörren bredare än 950?

Hur kapar jag bäst 19mm mdf, har sänksåg. Funkar det eller kommer det gå varmt?
 
BirgitS
Vi beställde skjutdörrar från Elfa och då angav vi bara den totala bredden och antalet dörrar. Antalet dörrar är i vårt fall fyra och överlappet är lika stort som kant/dragprofilens bredd. Det gör att man framifrån ser 4 dörrblad och 5 profiler (en i vardera änden och tre mellan dörrbladen), inget av de bakre dörrarnas profiler syns och alla dörrblad är och ser lika breda ut. Gäller oavsett om dörren längst till vänster är i främre eller bakre spåret.

VI har en ungefär lika lång garderob som du och jag är glad att vi valde fyra dörrar och inte tre eftersom man med tre dörrar får så liten öppning och man får ställen som alltid täcks av en dörr och därmed skulle det inte ha gått att placera utdragbara lådor etc. där man vill. Med tre dörrar rekommenderar jag tre spår.

Men om du vill ha tre dörrar i två spår bör du noga rita upp hur dina möjliga öppningar blir beroende på om dörrarna är lika stora eller den bakre större.
 
Tack för input. Kommer klara oss med 3 eftersom det kommer vara rejält med plats bakom att ”gå in” i garderoben

Edit: kommer inte ha någon särskild kantprofil utan fräsa in beslag mitt på dörren. Hittar inte bilden nu men kommer bli snyggt
 
BirgitS
Okej, om det är mer som skjutdörrar till en klädkammare så blir det ju annorlunda förstås. Då blir det ju mer en smaksak hur man vill att det ska se ut när man drar en av de främre dörrarna helt åt sidan, ska den bakre dörren sticka fram på sidan av den främre eller inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, om det är mer som skjutdörrar till en klädkammare så blir det ju annorlunda förstås. Då blir det ju mer en smaksak hur man vill att det ska se ut när man drar en av de främre dörrarna helt åt sidan, ska den bakre dörren sticka fram på sidan av den främre eller inte.
Fast nu har vi lagt ut attrapper på golvet och testat olika setup så kör nog på 4 dörrar. Blir väl ungefär 72 cm breda. Då sätter vi dom närmre hyllsystemet och skippat klädkammar upplägget så det blir mer vanlig skjutdörrgarderob. Klurigt det här när man själv har valfriheten och inte måste anpassa till ikealösning :)
 
BirgitS
Ja, vi hade mycket diskussioner fram och tillbaka innan vi bestämde oss. Våra profiler, dvs. överlapp, är 4 cm. Om man inte har några särskilda "stopplägen" som hjälper en att stanna dörren i "rätt" läge bör man inte ha för litet överlapp, för man vill inte behöva stå och finjustera dörrarna på morgonen bara för att det inte ska bli något mellanrum. Med Elfas system så sitter det några plastpluppar i övre skenan som ger ett litet motstånd när man försöker dra dörren förbi.

O olofh skrev:
kommer inte ha någon särskild kantprofil utan fräsa in beslag mitt på dörren.
Mitt på dörrbladet?
Det är naturligare och lättare att dra nära sidan av dörren än på mitten, kolla hur innerdörrstillverkarna gör med sina skjutdörrar. Så stora MDF-skivor lär ju väga en del jämfört med Elfas tunna profildörrar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, vi hade mycket diskussioner fram och tillbaka innan vi bestämde oss. Våra profiler, dvs. överlapp, är 4 cm. Om man inte har några särskilda "stopplägen" som hjälper en att stanna dörren i "rätt" läge bör man inte ha för litet överlapp, för man vill inte behöva stå och finjustera dörrarna på morgonen bara för att det inte ska bli något mellanrum. Med Elfas system så sitter det några plastpluppar i övre skenan som ger ett litet motstånd när man försöker dra dörren förbi.


Mitt på dörrbladet?
Det är naturligare och lättare att dra nära sidan av dörren än på mitten, kolla hur innerdörrstillverkarna gör med sina skjutdörrar. Så stora MDF-skivor lär ju väga en del jämfört med Elfas tunna profildörrar.
Kommer beställa habos k50 skenor och hjul och som tillbehör finns motsvarande platspluppar/stopp. Kanske är bra att ha då så de inte sticker iväg. Säljaren säger att dörrarna rullar bäst ju tyngre de är (max 50kg) så utformningen av hantag är mer estetiskt än funktionellt. Gissar att jag dagligdags kommer dra i kanten :) men det ska ju vara lite snyggt också..kommer fräsa spår med handöverfräs likt elfas linear serie och sen måla. Mkt jobb...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Våra dörrar kräver i alla fall att man tar i lite just när man ska förbi stoppen men annars räcker det ju i stort sett att man petar på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.