Har bott nere i Stockholm i 16 år men är från början från Pite. Har de senaste åren letat efter hus. Gått på hundratals visningar. Läst besiktningprotokoll och budat. När marknaden plötsligt gick ner under våren och sommaren 2018 så kom det ett tilfälle. Det gula huset om ut på marknaden. Samtidigt som visningarna var så var jag på resande fot så det var med spänd förväntan jag ringde mäklaren. Huset var kvar och han kunde visa det dan efter. Visningen var helt privat så jag fick tillfälle att både gå runt och känna in huset samt gå igenom min checklista. Visade sig att det fanns intressenter men mäklaren var tydlig med att de inte hade lånelöfte eller alla papper klara. Så det fanns ett tillfälle för affär om jag accepterade utgångspriset. Ringde upp min mäklare som skulle sälja lägenheten och bad honom kolla igenom objektet. Han ringde tillbaka efter 10 minuter och säger "KÖP. Även om du måste renovera för en miljon så är det där årets kap!"
Sagt och gjort. Kontrakt skrevs och i december flyttade jag in. Så det är här vi tar vår början.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Började med att flytta in en dimmig och kall december. Ägaren hade flyttat en månad innan och ställt in huset på 10 grader.... Så det var ett stort mått av "vad har jag gett mig in på" när jag satt i ett kallt hus mitt ute på landet utanför Stockholm.

Januari börjar med stormen Alfrida och 3 dagar utan ström. Fick senare 6000 i kompensation av Ellevio.

Februari innehåll en snöstorm med 4 dm snö på samma natt (tydligen snöar det extra mycket just i denna del av roslagen).

Sen när det börjar bli ljusare och varmare börjar det hända saker på tomten och beslutet att flytta ut känns mer och mer rätt.
 
Lägger in Mäklarbilderna från köpet för att ni skla få lite känsla på vad jag har att jobba med:


Huvudbyggnaden och snickeriet i bakgrunden:
Gult hus med svart tak och veranda, svensk flagga, grön gräsmatta, röda stolar vid ett snickeri i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy över tomten. Huvudbyggnad, snickeri, gästhus och garage:
Vy över trädgård med huvudbyggnad och snickeri, gästhus och garage i sommarsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ingången till huvudbyggnaden och snickeriet
Gulmålad huvudbyggnad med veranda och friggebod, röda stolar framför, grönt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garaget
Vy över en grön tomt med ett gult hus och garage i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Brännis och 7 till
  • Laddar…
Interiörbilder huset:

Vardagsrummet med vackra taket

Ljust vardagsrum med högt tak, stora fönster, öppen spis och trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vardagsrum
Ljust vardagsrum med träpanel i taket, stora fönster, möbler och inbyggda hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hall
Inredningsdetaljer i en hall med trädetaljer, konst på väggarna och utsikt mot skog genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök
Ljust kök med vita skåp, kakel med blommönster, ugnsdiskho och vita dekorativa objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matrum
Träinredd vardagsrumshörna med bord, stolar och fönster, bruna väggar och trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum
Ett ljust badrum med kakelväggar, duschkabin, toalett, handfat och en trälinneskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljust och luftigt sovrum med vit spetsduk på sängen, bokhylla och konst på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sovrum med grå säng, vit spetsduk, rosa accenter och träfönster med vita spetsgardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum med ljusa väggar, trägolv, möblerat med soffa, skrivbord, stolar och väggdekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vardagsrum med trägolv och tak, öppen spis, möbler och fönster mot naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Brännis och 2 till
  • Laddar…
Övriga hus på tomten:

Gästhus, bastu och tvättstuga

Gästhuset med stora fönster

Interiör av gästhus med stora fönster, träväggar, soffa och TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bastu
Inredning av bastu med träbänkar och bastutillbehör, klädda väggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dusch till bastun
Hörn av en duschkabin med kakelväggar, en duschdraperistång och hyllor med badprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstuga
Tvättstuga med rosa väggar, tvättmaskin, torkställning och förvaringshyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mulltoa (magiskt med tanke på att det är vatten indraget och avlopp från dusch och tvättstuga går till trekammarbrunnen...)
En rustik toalett med mönstrad tapet, handfat, toalettstol och vedspisrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Snickarboden:

Snickarbod inredning med arbetsbänk, fönster och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dubbelgarage:

Interiör av en rymlig snickarbod med verktygstavla, fönster och vedstack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Einh och 7 till
  • Laddar…
Och så nutid. Började med köksrenovering då det var den delen som dels framstod som en risk och dessutom var helt otidsenligt och slitet. Lite förebilder

Utgångsläget:

Gammalt kök före renovering med bruna väggpaneler, träinnertak och en designad taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utgångsläge för köksrenovering med slitet kök, vita skåp, kakel och äldre vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök före renovering med slitet vitt skåpinrede, kakel och äldre kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammaldags kök med vit skåpinredning, beige tapet och vit hylla med svarvade ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksinteriör före renovering med träpanel, fönster och en designer taklampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen:

3D-rendering av köksdesign med vit inredning, svarta bänkskivor, och moderna apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



3D-ritning av ett modernt köksdesignförslag med vita skåp, mörkt golv och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



3D-ritning av ett planerat köksrenoveringsprojekt med mörkt matbord och vita skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Balk för att avlasta bärande vägg lyftes upp och skruvades fast i takstolar enligt ritning från konstruktör:

Blå balk monterad under husets takkant med stegar och skyddande presenning, i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbalk installerad horisontellt för stöd, skruvad i takstolar, isolering synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Vart ungefär I Roslagen är detta?
 
Rivningsarbete:

Ett riktigt helvete. Stora anreapp av (döda) möss. Råttskit fulla väggarna. Råttgift. Döda möss.

Å andra sidan var jag medveten om detta och det var en av anledningarna att köket blev gjort så fort. Nu kan vi täppa till alla hål och göra isolering med mera enligt konstens alla regler.

Rivning:
Rivningsarbete i kök med borttagen väggisolering och byggskräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mera rivning:

Rivningsarbete i ett rum med borttagen isolering, synliga träreglar och utspridda byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen borta:

Rivningsfas inuti hus med synligt träregelverk, isoleringsmaterial och eldragningar, och rörande byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberedande eldragning:
Renoveringsarbete i kök med avlägsnad isolering, rör som tilläggsisolerats och glada arbetare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsfas av ett köksrenoveringsprojekt med synliga träbjälkar, borttagna väggpaneler och isolering samt verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjuten betongklack som stod mitt i rummet som en riktigt fin köldbrygga under vintern. Var riktigt fuskgjuten så gick bra att bila:
Ett golv med spillror och damm från rivet betong, med en borrhammare i hörnet av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sade TS glatt och efter 2 timmar var rygg och kropp lite lätt slitna. men fundamentet nere på isoleringsbar nivå:

Rivningsarbete i ett golv med isolering borttagen och synliga bjälklag samt spår av skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nulägesbild. Isolering utriven och grovstädat. Rör inne i väggarna tilläggisolerade.

Delvis rivet golv och väggar i ett renoveringsprojekt med synliga träbjälkar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rivningsarbete i kök med utspridd isolering, nakna väggar, och en synlig fönsteröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsfas av ett kök med avlägsnad isolering, synliga träbjälkar och rör, samt arbetsverktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Smyger in en liten flygbild över tomten:

Flygbild över en fastighet med ett svartgult hus, uthus, bil och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
När det började kännas lite hemtrevligare:

Interiör av vardagsrum med stora fönster, trägolv och växter, med utsikt över en snöig terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Vart ungefär I Roslagen är detta?
Det rör sig om södra roslagen. Ungefär mitt mellan Norrtälje och Stockholm.
 
  • Gilla
Metafor och 3 till
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att det finns en femårsplan:

Ungefärligt som följer:

1: Kök och diverse måleriarbeten och golv i huset (350.000-400.000)
2: Badrummet och nya rör (150.000)
3: Takrenovering (100.000)
4: Gästhus och bastu/relax (150.000)
5: Garage och snickarboden (100.000)
6: Måla om utvändigt ( 100.000)

Summa: 1 miljon (Vilket kommer föra husets värde upp i nivå eller över kringliggande fastigheter)

Sen när ekonomin tillåter kan diverse trädäck och trädgårdsarbeten slinka in
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Har bott nere i Stockholm i 16 år men är från början från Pite. Har de senaste åren letat efter hus. Gått på hundratals visningar. Läst besiktningprotokoll och budat. När marknaden plötsligt gick ner under våren och sommaren 2018 så kom det ett tilfälle. Det gula huset om ut på marknaden. Samtidigt som visningarna var så var jag på resande fot så det var med spänd förväntan jag ringde mäklaren. Huset var kvar och han kunde visa det dan efter. Visningen var helt privat så jag fick tillfälle att både gå runt och känna in huset samt gå igenom min checklista. Visade sig att det fanns intressenter men mäklaren var tydlig med att de inte hade lånelöfte eller alla papper klara. Så det fanns ett tillfälle för affär om jag accepterade utgångspriset. Ringde upp min mäklare som skulle sälja lägenheten och bad honom kolla igenom objektet. Han ringde tillbaka efter 10 minuter och säger "KÖP. Även om du måste renovera för en miljon så är det där årets kap!"
Sagt och gjort. Kontrakt skrevs och i december flyttade jag in. Så det är här vi tar vår början.
Är det jag som inte fattar eller vad menar du med Tillbaka till rötterna? Planerar du att flytta till Piteå igen?
 
% #^%###%#5 skrev:
Är det jag som inte fattar eller vad menar du med Tillbaka till rötterna? Planerar du att flytta till Piteå igen?
Haha. Det handlar om att flytta till hus igen och få lite natur och frihet
(och äga sin egen fastighet och inte en del i en förening)
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.