Den var svårläst.
Jag tolkar den som att man drar inte tomma rör, utan man drar färdigdragen då det blir billigare.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Var hittar man så billig slang med fördragen nätverkskabel? Kabeln lös är ju inte dyr.
 
Kostnaden för fördagen slang är lägre än kostnaden för slang, tråd och indragningen av tråden. Dessutom är man med fördragen säker på att det inte blir nått stopp i tråddragningen. Vilket händer då och då när man i efterhand ska dra in trådar i dåligt förlagd slang/rör.
Vill man i alla fall dra in trådarna själv så ska man göra det medans tak och väggar är öppna (ena sidan dvs enklade). Då kan man komma åt ev problem med tråddragningen. Det gäller naturligtvis inte enbart datakablar utan råddragning över huvud taget.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hej.
Att fundera ut placeringarna av uttag och belysning åt sig själv är jättesvårt. Har precis byggt eget hus och kämpat med placeringarna och jag har ändå jobbat i branschen i över 20 år. Vissa placeringar kommer du ångra och sen kommer du att önska att du hade satt fler uttag.
Men några förslag:
För det första ska du nog se dig om efter en annan placering av elcentralen. Det är inte lämpligt att ha den intill huvudkudden.
Sen föreslår Svensk Standard för elinstallationer en höjd mellan 200-300mm över färdigt golv på uttag och 1000mm för strömbrytare. Men dagens standard är ett förslag som ska diskuteras med kunden så att alla blir nöjda.
Det är tveksamt om du får plats med en brytare mellan skjutdörr och fönster i sovrummet uppe till höger.
Brytaren till takbelysningen i köket hade jag placerat på annan plats.
Uttagen över diskbänken hade jag satt i hörnboxar under överskåpen. Glöm inte arbetsbelysning över vask och arbetsytor, i dagsläget kommer du att skugga disken om det bara sitter en armatur i taket enligt skiss. Och uttag för spisfläkt.
Men det bästa rådet jag kan ge dig är att diskutera placeringarna med elinstallatören så kan de komma med förslag på plats.
Lycka till
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det för underleverantörer ni anlitar egentligen?
När vi lät bygga vårt hus år 2010, hade vi varken el- eller vattendragningsritningar.
Men elfirman och snickarna/rörläggarna löste det perfekt ändå, grundat på sin yrkeskunskap.
Det finns ju en viss branschstandard hur eluttag skall sättas, vid fönster, dörrar, antal uttag per meter vägg osv.
Och det har funkat perfekt för oss.
Enda tillägget vi gjorde, var att vi fick dit ett eluttag under vardagsrums/tambur/sovrumskorridor-knapparna att enkelt koppla in dammsugarsladden i, utan att behöva krypa ner till golvet.
Håller med, vi fick se elritningarna, och placering på uttag, vi la till nätverksuttag i alla rum, eftersom Tv kräver detta, samt ungarnas datorer/tv spel.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och då går det så här, är det så lyckat :thinking:
[länk]
[länk]
Ska man resonera så så ska man ju bara ha en strömbrytare som helst då sitter hos grannen 1mil bort.
Man behöver ju faktiskt inte dra allt till sin spets. TS vill dock inte springa runt en massa för att tända lampor så
 
O oneill skrev:
Ska man resonera så så ska man ju bara ha en strömbrytare som helst då sitter hos grannen 1mil bort. Man behöver ju faktiskt inte dra allt till sin spets.
Vem är det som drar ut synpunkter in absurdum? En mil?
Men att tända respektive släcka några fönsterlampor (i mitt fall fem knäpp) två gånger om dagen tycker jag är värt de få stegen som behövs.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Var nån som sa, vart står det att armaturer mm skall sitta rakt? Är så självklart att det ej tas upp..
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vem är det som drar ut synpunkter in absurdum? En mil?
Men att tända respektive släcka några fönsterlampor (i mitt fall fem knäpp) två gånger om dagen tycker jag är värt de få stegen som behövs.
Ett bra tips är då att utgå ifrån vad TS efterfrågar för det är faktiskt det tråden handlar om att han vill ha hjälp och tips. Sen kanske du har andra åsikter och inte håller med då kan det vara bättre att inte säga något alls. Håll dig till ämnet och hjälp TS med det han efterfrågar istället så ska du se att det här blir ett ännu trevligare forum. Kram på dig! <3
 
  • Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
O oneill skrev:
Ett bra tips är då att utgå ifrån vad TS efterfrågar för det är faktiskt det tråden handlar om att han vill ha hjälp och tips.
Tja, först skrev jag
https://www.byggahus.se/forum/threads/elritning-hur-ska-man-taenka.343657/#post-3301350
Och sedan fick jag denna replik
H Husqvarna220Ac skrev:
Håller med, vi fick se elritningarna, och placering på uttag, vi la till nätverksuttag i alla rum, eftersom Tv kräver detta, samt ungarnas datorer/tv spel.
Men är det någon som verkligen ramlar ur sammanhanget är det ju
https://www.byggahus.se/forum/threads/elritning-hur-ska-man-taenka.343657/#post-3301350

Att tänka utanför boxen tycker jag för det mesta är bra, det kan ge nya vinklar när man lite enögt snöat in på en enda allenagörande lösning på ett problem.
Men att jämföra att resa sig upp och gå fem steg för att tända/släcka en lampa med att gå en mil till en granne är väl heltramsigt!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, först skrev jag
[länk]
Och sedan fick jag denna replik


Men är det någon som verkligen ramlar ur sammanhanget är det ju
[länk]

Att tänka utanför boxen tycker jag för det mesta är bra, det kan ge nya vinklar när man lite enögt snöat in på en enda allenagörande lösning på ett problem.
Men att jämföra att resa sig upp och gå fem steg för att tända/släcka en lampa med att gå en mil till en granne är väl heltramsigt!

Allvarligt talat, jag gav tips om ett smart hem och du börjar prata om att svenska ungdommar rör sig för mycket DET är att röra sig off topic där av att jag kraftigt överdrev för att skapa en poäng men det krävs tydligen mer för att du skulle förstå det men då ber jag om ursäkt att jag inte var tillräckligt tydlig mot dig.
Att svenska barn inte rör på sig tillräckligt hjälper inga strömbrytare med tro mig, det är vi vuxna som måste ta ett större ansvar och det gör vi inte genom placeringen av lysknappar.

Ett smart hem 2019 ligger dock i tiden och ett smart hem kan även effektivisera din tid så att du kan få mer tid över till annat.
 
  • Gilla
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har kikat på elritningen, och en sak förstår jag inte riktigt. Är det ritat in en fläkt vid nästan varje fönster?
Varför i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.