Har ingående fiber i vardagsrummet som nu skall omtapetseras.
Normalt demonterar man ju uttag för att det skall se snyggt ut.
Men hur kommer fiber in i huset?
Sitter det någon slags kontakt inne i den lilla dosan som man kan lossa och
sedan demontera locket på uttaget?
På bilden ser man ju en liten "skjut-knapp" som går att dra nedåt.
Vågar inte dra för hårt för jag är osäker på hur fibern är kontakterad inne i dosan.
Jag pratar alltså inte om fiberkonvertern, den ser jag går att lossa och har även gjort tidigare.
Utan den lilla dosan precis där fibern kommer in från gatan.
Ser inte heller någon tydlig anvisning för hur uttaget kan öppnas upp.
Är det något slags standaruttag man kan hitta manual på nätet?
Alternativet är ju att tapetsera så nära det går, men det är ju risk att det ser amatörmässigt ut..
Även om jag nu är en glad amatör:D
. Fiberuttag monterat på vägg med synlig fiberkabel och skyddande plastlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju sånt här som gör det så dumt att placera sån utrustning i rum på det där viset. Börjar du peta i det och ev skadar fibern så får man stå för reparationen själv. Det är ju oftast en slinga med fiber i lådorna som lite reserv så det går säkerligen att lossa och få ut det från väggen men vad som helst kan ju ske. Nån kliver på det sen eller nåt.
Nu är det ju som det är men lite planering vid inkopplingen är aldrig fel. Kanske kan man ha det i nån garderob, källare eller vad som helst förutom i rum på öppna väggar där man troligen åtgärdar ytskikt nå gånger.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag inser att i ett nybyggt hus så förbereder man för en central där fibern kommer in.
I vårt fall blev det en komplettering och det var mera routerns placering som styrde och
var tvn skulle sitta.
Men jag tolkar ditt svar som att "ge fan i dosan" och jag kanske antingen målar ett område
kring dosan och skär ut för tapeten eller trycker dit någon form av större dosa ovanpå med en utskuren plats för att
låta fibern löpa genom.
 
Går det inte att haka loss hela dosan med fibern kvar i den?
 
nä antagligen lär det väl gå att få av locket och skruva loss den men man ska veta vad man ger sig in i och vad de anser om man skadar nåt.
 
Ok!

Trist. :(
 

Bästa svaret

Brukar spackla/ måla den ytan istället.
Sen skära tapeten några cm ifrån fiberdosan, med tapetlinjal tex, så blir den snyggt inramad.
Inte träffat på nån kund hitills som hellre demonterar den
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Fibern är skyddad i lådan och lådan går att skruva loss.
Det känsliga är att lådan måste ligga på golvet under tapeseringstiden och kan riskera att bli trampad på eller liknande. Men att bara skruva ner den och sen upp igen är ingen fara.
Brukar var nån typ av snäpplock på.
Och under locket finns skruvarna.
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
M MangePainter skrev:
Brukar spackla/ måla den ytan istället.
Sen skära tapeten några cm ifrån fiberdosan, med tapetlinjal tex, så blir den snyggt inramad.
Inte träffat på nån kund hitills som hellre demonterar den
Det var min tanke också..om det inte var lätt att demontera den.
 
A Alexn72 skrev:
Fibern är skyddad i lådan och lådan går att skruva loss.
Det känsliga är att lådan måste ligga på golvet under tapeseringstiden och kan riskera att bli trampad på eller liknande. Men att bara skruva ner den och sen upp igen är ingen fara.
Brukar var nån typ av snäpplock på.
Och under locket finns skruvarna.
Hmm..såg ingen tydlig skarv men det låter ju rimligt.
Får se om jag testar eller "safear" och gör som MangePainter föreslår..dvs målar runt dosan och
skära tapeten som en ram runt......
 
Ser bara en kabel in i lådan så den inkommande kanske kommer ur väggen? Gör den det är ju risken klart större att göra skada på fibern om lådan lossas från väggen.
 
Kolla med företaget som monterade det. Dom kan säkert komma och plocka ner det. Jag gör det ganska ofta på jobb.
 
Fibern kommer rakt in i dosan bakifrån så att lossa och lägga ner på golvet går inte. Däremot lossa och låta den hänga i inkommande duct/kabel men då får du vara väldigt försiktig att inte knäcka den. Jag tror dock det bästa kan vara att kontakta dom som installerade alternativt nätägaren och fråga om dom kan lossa den åt dig.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
J
Varför göra det svårt för sig. Skär snyggt runt dosan i stället. Att skada fibern kostar motsvarande att låta hantverkare att måla om ett rum eller två. Ingen kommer märka att det är skuret runt om, precis som när man har skarvar mellan våderna. Det finns många olika tekniska lösningar i fiberdosorna och det är mycket lätt att skada fibern. Den som är van klarar naturligtvis av detta men varför chansa. Om du ändå gör det så ta bilder och erkänn om det går åt helvete så vi får häckla dig sen :D
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Varför göra det svårt för sig. Skär snyggt runt dosan i stället. Att skada fibern kostar motsvarande att låta hantverkare att måla om ett rum eller två. Ingen kommer märka att det är skuret runt om, precis som när man har skarvar mellan våderna. Det finns många olika tekniska lösningar i fiberdosorna och det är mycket lätt att skada fibern. Den som är van klarar naturligtvis av detta men varför chansa. Om du ändå gör det så ta bilder och erkänn om det går åt helvete så vi får häckla dig sen :D
Kostnaden för att en fibersvetsare kommer hit kan jag ta. Däremot inte fruns kommentarer ” varför skulle du krångla till det så in i helvete..har vi inte tillräckligt mycket att göra som det är”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.