Hej,

Jag är inne i fönsterdjungeln och letar efter svar, är ute efter skjutpartier till bra kvalité.
Jag har blivit rekommenderad Hajom såklart då de flesta som jag hör med är väldigt nöjda med hur dessa skjutpartier presterar. Prisbilden är då såklart extra saftig och jag har istället blivit tipsad om Schuco för att komma ner i pris. Båda går ju att få i svart aluminium (Schuco solid aluminium och Hajom med en kärna i trä). Vi skall ha 2st 3,50x2.50 partier.

Vad har folk för erfaranheter och samt för- och nackdelar med dessa Varumärkens skjutpartier?? HIT ME!

(Finns liknande inlägg från 2007 men tänkte se om någon har lite färsk info och erfarenheter att dela med sig av om dessa varumärken.)
 
Hajom är ju skjutpartiernas Royce Royce, har man pengarna så absolut.
Men vill man ha bra grejjer till kanske halva kostnaden, så finns det ju mer att välja på, te.x NorDan/Tanum
även Elitfönsters Outline serie har bra skjutpartier till bra pris...m.fl
 
J Jörgen Ö skrev:
Hajom är ju skjutpartiernas Royce Royce, har man pengarna så absolut.
Men vill man ha bra grejjer till kanske halva kostnaden, så finns det ju mer att välja på, te.x NorDan/Tanum
även Elitfönsters Outline serie har bra skjutpartier till bra pris...m.fl
Tack för svar Jörgen!

Utöver de du nämner, har du någon kläm på just Schuco? Har nämligen lite fastnat för dessa då de känns väldigt lika Hajom men att deras formspråk är mer tilltalande, inte lika breda ramar etc.
 
Schüco är alla aluminiumtillverkarnas Royce Royce, vill du dock ha trä invändigt får du kika på Hajom (eller Traryd är mitt tips) men bättre kvalite än Schüco är svårt att hitta i våra delar av världen.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Hemmakatten
Vi har stora fönsterpartier från Schuco som nu suttit uppe i 12 år. Ser fortfarande ut som nya! Vi är väldigt nöjda.

Schuco har många olika profiler att välja bland. Man kan välja vilken kulör man vill, våra är mörkgrå.

Vet att alumunimklädda träfönster är populära. Undrar dock lite över hur trät klarar sig i längden? Ett rent alumuniumfönster är garanterat hållbart.
 
Bump! :)

Vi är också i valet och kvalet mellan Hajom och Schuco. Några nya tips?

Hajom kan man hitta pris på hos till exempel Bygghemma.se men var hittar man priser på Schuco? Får man kanske ringa runt till deras återförsäljare?
 
Glöm Hajom...schucco är grymma. Förstår inte riktigt hur Hajom prissätter när dom är snäppet sämre.
Schucco har väldigt frikostiga maxmått.
Vårt glasparti är på 10000x3000 delat på fyra, de två mittersta öppnar utåt.
Hajom ville inte ens försöka med de måtten...
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
R Richard Bygg skrev:
Glöm Hajom...schucco är grymma. Förstår inte riktigt hur Hajom prissätter när dom är snäppet sämre.
Schucco har väldigt frikostiga maxmått.
Vårt glasparti är på 10000x3000 delat på fyra, de två mittersta öppnar utåt.
Hajom ville inte ens försöka med de måtten...
Dessutom halva priset på schuuco! Hajom är överreklamerat och man måste ha väldigt tjocka väggar då karmdjupet är ca 200-220mm vilket det sällan är i gamla hus. Fönster o dörrar skall ju monteras i den varma delen av väggen.
 
J jokomoko skrev:
Jag är också på jakt och ska bestämma mig snart. Vad tror ni om Willab Gardens vinterfasadsektioner WG 100? [länk] (tillverkas i Sverige)
Som med många partier så beror det på vad man har för krav på låsning men har man krav på godkänd låsning så kan den även erhållas om det finns en inre dörr t.ex mellan bostadshus och inbyggd altan.
https://www.willabgarden.se/produkt-info/wg-100/414-954-2088
Partierna uppfyller den äldre standarden SS-ENV1627 klass 2 som ersattes av SS-EN1627 2011 och där det kan finnas krav på klass3 istället för klass2.
https://www.stoldskyddsforeningen.s...oretag/inbrottsskydd/inbrottskyddande-dorrar/
https://www.sis.se/api/document/preview/24516/
https://www.sis.se/api/document/preview/80501/
Har du inte någon kravställning på godkänd låsning klass3 så ser jag inget som talar emot de partierna men det kan även vara möjligt att de kan tillverka partier som klarar även de kraven.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
R Richard Bygg skrev:
Glöm Hajom...schucco är grymma. Förstår inte riktigt hur Hajom prissätter när dom är snäppet sämre.
Schucco har väldigt frikostiga maxmått.
Vårt glasparti är på 10000x3000 delat på fyra, de två mittersta öppnar utåt.
Hajom ville inte ens försöka med de måtten...
Hej

Vi tittar på att sätta upp ett skjut parti på 6m i 3 delar schoccu ass 32. Leverantören varnar att varje parti väger 113kg och kan upplevas trögt.
Vad är dun uppfattning om så stora skjutpartier?
 
Skulle rekommendera minst 50 , gärna 70 system vid så stora luckor.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Gyllenvarg Gyllenvarg skrev:
Hej

Vi tittar på att sätta upp ett skjut parti på 6m i 3 delar schoccu ass 32. Leverantören varnar att varje parti väger 113kg och kan upplevas trögt.
Vad är dun uppfattning om så stora skjutpartier?
Ja alltså, varje del är ju inte direkt lätt om man säger så. Men det är inget praktiskt problem. Våra småtjejer har från 4 års ålder öppnat dörrarna utan problem (dom lutar sig och använder deras enorma kroppsvikter på ca. 15kg =O).
Men för att ge dig lite perspektiv. Våra partier är alltså 2.5 breda x 3 meter höga per styck och om jag inte missminner mig så väger varje del minst 300-400kg. Det är Schüco ASS 70.HI om jag inte missminner mig så de har lite tjockare karm på 70mm. Dom var tvungna att ha den stora glasroboten när dom installerade det. Den som har kapacitet på 800kg. När man skall öppna dem så är det inte så att du kan ta ett finger och dra upp dörren. Du måste ta i lite grann för att öppna dörren. Ungefär lika mycket som att lyfta en 4-5 kg hantel typ.

Men oavsett så kommer du inte ifrån denna upplevelse med stora fönster då det är glaset som väger. Om du köper Hajom så är ramen tyngre.
När det gäller glasval så kan du välja tvåglas 6mm istället för treglas. U-värdena är riktigt bra oavsett.
Jag ser det snarare som att - gud va härligt det är att dra upp dom här kyrkodörrarna och känna kvalitén istället för ett rangligt litet parti som svajar vid minsta rörelse.

Oavsett så har Schucco en oklanderlig kvalité rakt igenom så man får vad man betalar för.

Glöm inte att väga in om ni skall ha solfilm på utsidan. Det blir varmt på sommaren med stora glaspartier.
Vet inte om jag hade valt det ändå då det är en ganska stor kostnad men men...
 
  • Gilla
Cookhie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.