Hej alla glada byggare!

Ska till och lägga golv i hallen och där ska vi ha ca 5kvm klinker ( antracitgrå ) och resterande golv blir oljad ek. Har idag vita dörrfoder och golvlister. Men jag skulle gärna ha golvlister i ek. Nu till min fråga: Kan man ha golvlister i ek och vita dörrkarmar? Eller ser det konstigt ut? Någon som har bilder på något liknande så får ni gärna länka

Ska INTE byta foder till ek då jag anser att det blir för mycket jobb ( Samtliga väggar i huset är i sten )
 
Vi har det. Ser inte konstigt ut. Har ingen bild dock. Kan försöka i morgon..
 
Okej! Det vore riktigt bra med en bild ;D
 
OK. OK då.. Tyvärr är det redan mörkt här..

golvlist.jpg
 
det som kan se konstigt ut är kanske en trälist till klinker :-/
varför inte en sockel av grafitgrå?
gaia
 
Vi har grå klinkers i vindfång och på källarens halvplan. Där är/blir det vita trälister.
 
Har sett grå klinker/ekfoder och eklister. Tyckte eken bröt av väldigt snyggt mot det gråa.

AndersG: Tack för bilden! Ser ju kanon ut ;D ;D
 
Gaia: Tror du inte det blir FÖR grått om man har en list i samma färg ???

Vi får prova oss fram helt enkelt ;)
 
"Har sett grå klinker/ekfoder och eklister. Tyckte eken bröt av väldigt snyggt mot det gråa.  "

Beror ju en hel del på vilken färg väggarna har.
 
Självklart beror det på många faktorer. Vi kommer ha väldigt ljusa väggar. Därför valde vi att ha en mörk klinker tillsammans med oljad ek. Men som sagt vi får väl ta hem olika lister och prova oss fram.
 
Det är nog ingen dum idé. Vi hade så här i vår gamla lägenhet och var rätt nöjda med det, så vi funderade eg inte så mycket på just den saken.
 
Det såg ju bra ut, var tveksam.
 
Gutte skrev:
Gaia: Tror du inte det blir FÖR grått om man har en list i samma färg ???

Vi får prova oss fram helt enkelt ;)
Min idee var att göra en "golvlist" golvsockel av samma klinker som ska ligga på hallgolvet :-/ och inte av trä. Det kanske till och med finns passande plattstorlek i samma kolektion?
Men det är kanske ingen bra lösning i ett trähus som kan röra sej olika i golv och väggar?
Annars tycker jag det skulle bli en mer homogen intryck/avslutning (för att inte blanda för många material) och så håller det ju vattentätt mot väggen när man moppar hallgolvet ;).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.