Ekerö kommun sa nej till Multifunktionella huset från Myresjöhus!!!! >:(

Anledning:
*Det var FÖR modernt. :surprised:
*Det var FÖR högt... :surprised:

De gillade inte pulpettaket. :surprised:

Alltså: det passade inte in i landskapet.



De sa att de tidigare varit mer generösa men nu dragit åt svångremmen, så ska det byggas så ska det vara mer landsbygds karaktär....

Jag SKA ha funkishus på Ekerö!
 
Men vad tråkigt med så trångsynta kommuner! :-/
Frågan är om du överhudutaget har en sportslig chans att få igenom ett beviljat bygglov om de resonerar så?
 
Hade sån lust att maila jeppen på kontoret och skriva vad jag tycker...men lät bli.
Det skulle säkert inte gynnat oss, så att säga.

Han sa att vi kunde överklaga, men att det till största sannolikhet ändå skulle avslås.

Jag menar...såååååå udda ser ju inte huset ut.....

Multi_foto_ext2_540.jpg
 
Tråkigt Severus! :( Har inga goda råd heller.
Vår stadsarkitekt är extremt petig han också, får inte vara det minsta modernt utan ska se ut som att husen stått där i 100 år. :-/ Kulturskyddad mark?? Man undrar hur länge ett sådant förbud ska gälla..
Nu är läget viktigare för oss än huset. Men huset känns också 100 nu.
Vad är viktigast för Er?
 
MatildaSofia skrev:
Kulturskyddad mark?? Man undrar hur länge ett sådant förbud ska gälla..
Nu är läget viktigare för oss än huset. Men huset känns också 100 nu.
Vad är viktigast för Er?
De ville se att husen hade lantlig stil, det var allt.
Däremot finns det flertalet hus med långt mer vågad arkitektur mm några kilometer från vår tomt.
Det förklarade han med att det var på den tiden de i princip beviljade allt.....

Visst, jag kan lite mer lantlig fasad med hypermodernt inuti...
Men helst vill jag ju ha ett tilltalande yttre OCH inre.
Har tänkt bo där några år ;)
 
Som sagt, skittråkigt! Skulle vilja ha ett multifunktionella jag med!
 
Severus skrev:
De ville se att husen hade lantlig stil, det var allt.
Däremot finns det flertalet hus med långt mer vågad arkitektur mm några kilometer från vår tomt.
Det förklarade han med att det var på den tiden de i princip beviljade allt.....
Samma i vårt område. Vissa hus fattar man inte att de har fått bygga. Men kan det inte vara så att de måste säga så för att flesta ska hålla sig till den stilen, men att när Ni väl lämnat in ett snyggt hus för bygglov som passar tomten så kanske de mycket väl godkänner..Eller var det tvärnej?
 
MatildaSofia skrev:
men att när Ni väl lämnat in ett snyggt hus för bygglov som passar tomten så kanske de mycket väl godkänner..Eller var det tvärnej?
Vi hade lämnat in ritningar mm på ovanstående hus, men de ringde upp och sa nej, och att det med största sannolikhet skulle bli ett nej på en överklagan...

Man har ju inte så stor lusta att överklaga(tid, pengar mm) om det ändå blir ett nej.

Senast nästa vecka ska de nya ritningarna finnas på hans bord om han ska hinna kika på dem innan semestern!! :surprised:
 
LillaSandra skrev:
Som sagt, skittråkigt! Skulle vilja ha ett multifunktionella jag med!
Ja...skittråkigt är förnamnet...

Multifunkis är ett snyggt och mycket praktiskt hus för oss som är 7 st i familjen...
 
Det är väl Ekerö i Stockholm vi talar om? Verkar inte klokt....har sett många exempel på moderna hus där....se bara på Ekerö Centrum...ser väl inte så gammaldags ut direkt?

Nämnden är bara en instans....länsstyrelsen är nästa....om du har bra prejudikat, bilder och tidigare lov, finns på bygglovskontoret och framförallt tid så processa mot dem. Det kostar ju inget....

De säger så där bara för att du skall skrämmas till tystnad och de inte orkar ha rättsprocesser....

Har de några gånger släppt till moderna hus så finns inga skäl till att de inte kan göra det ingen....

Vad säger de i Ekerö 2105, om 100 år? Jaha här ser man det har inte hänt något på 200 år vad gäller byggnadsstilen....sorgligt!
 
Hemmakatten
Mycket märkligt. Ditt hus Severus är ju inte extremt på något sätt, utan tvärtom mycket smakfullt.
Vi har själva tittat mycket på tomter ute på Ekerö, det var ett av de områden vi letade på. Har då haft många kontakter med kommunen och även studerat deras hemsida. Där utpekar man sig som en ung och växande kommun som vill locka till sig nya invånare. Man har tom en 30-årig framtidsvision där tänkta utbyggnader av både hus och infrastruktur finns med.
Dock hörde jag flera gånger talas om att stadsarkitekten var en framtidsfientlig "gammal stöt" som skulle gå i pension. Kanske finns han kvar fortfarande?

Tycker i vart fall att du skall titta på detaljplanen för området, både kartan och den skrivna texten. Där skall framgå om det är tillåtet med bara en viss sorts bebyggelse (tex. krav på sadeltak och röda eller gula hus) eller om det står några andra mer flytande formuleringar som "skall passa in i landskapsbilden" eller så.

Det är möjligt att detta endast är ett högst subjektivt tyckande från en tjänstemans sida. Beställ detaljplanen, läs på och be sedan att få träffa stadsarkitekten och/eller chefen för bygglovsavdelningen för en diskussion. Det kanske går att ändra huset lite så att alla blir nöjda. Du kan öäven begära att ärendet tas upp på byggnadsnämnden och du kan som sagts också överklaga. Men det är sista utvägen. Det är alltid lättare att försöka ta en öppen och förutsättningslös diskussion först där alla parter får lägga fram sina synpunkter. Be gärna också att arkitekten från husföretaget (eller annan representant från dem) är med. De har förmodligen byggt/ritat flera hus tidigare på Ekerö och kan på ytterligare sätt visa på att huset passar in i miljön. Lycka till, och ge inte upp ännu :)
 
Hemmakatten
Nu när jag tänker efter lite, så finns det ju hur många "moderna" hus som helst på Ekerö. Ta tex Gällstaö som bestått av mycket gammal bebyggelse med "romantiska" stugor och hus på slingriga vägar. Där är nu proppfullt med nya hus, ett tom med knall-lila dörrar (mkt fult enl. min åsikt). På Gällstaö har man ju också byggt ett helt område med moderna trähus i naturell färg och med pulpettak.
Det är ju likadant över hela Ekerö, även i de mindre byarna. Var någonstans tänker du bygga?
Kan det vara så att det ligger andra "typer" av hus precis bredvid ditt. Kan det vara ditt färgval de reagerar på?
 
Hemmakatten skrev:
 Var någonstans tänker du bygga?
Kan det vara så att det ligger andra "typer" av hus precis bredvid ditt. Kan det vara ditt färgval de reagerar på?
Vi har tomt ute på Färingsö.
Vi har inte ens diskuterat färgval på huset.
Inte fyllt i nåt med färg osv.
De fick ritningarna från Myresjöhus och sa NEJ.
Vi har ju tänkt ha ljusgrått alt. sandfärgat hus med svart tak.

På tomterna bredvid ligger ett rött "standard"-hus med svart tak, sedan ett Forsgrens timmerhus med svart tak, med just timmer på fasaden, sedan finns ett gult 50-talshus, en lada med röd panel och vit puts, och några hus till...

Ute på Färingsö/Väntholmen finns ett A-hus byggt för något år sedan, och det huset har modern stil.
Runda fönster, "udda" taklösningar mm.
Reagerade på att det var "min" stil på hus ;)
Det ligger några km från vår tomt.

Fattar inte varför de säger nej.....egentligen.
Säkert en gammal trist stofil som önskar att hela Ekerö ser ut som Bullerbyn...
Jag gillar när folk har olika smak, det blir mer varierat då :D
 
Calle Anka skrev:
Det är väl Ekerö i Stockholm vi talar om? Verkar inte klokt....har sett många exempel på moderna hus där....se bara på Ekerö Centrum...ser väl inte så gammaldags ut direkt?

Nämnden är bara en instans....länsstyrelsen är nästa....om du har bra prejudikat, bilder och tidigare lov, finns på bygglovskontoret och framförallt tid så processa mot dem. Det kostar ju inget....

De säger så där bara för att du skall skrämmas till tystnad och de inte orkar ha rättsprocesser....

Har de några gånger släppt till moderna hus så finns inga skäl till att de inte kan göra det ingen....

Vad säger de i Ekerö 2105, om 100 år? Jaha här ser man det har inte hänt något på 200 år vad gäller byggnadsstilen....sorgligt!
Japp, det är Ekerö med stort E vi talar om.....
Visste jag att jag hade en ärlig chans skulle jag strida som ett fullblod!
Multifunkisen är ju mitt drömhus...... :'(
 
Hemmakatten skrev:
Dock hörde jag flera gånger talas om att stadsarkitekten var en framtidsfientlig "gammal stöt" som skulle gå i pension. Kanske finns han kvar fortfarande?
Mycket möjligt!!!
En trist fan i så fall.....

Hemmakatten skrev:
Tycker i vart fall att du skall titta på detaljplanen för området, både kartan och den skrivna texten. Där skall framgå om det är tillåtet med bara en viss sorts bebyggelse (tex. krav på sadeltak och röda eller gula hus) eller om det står några andra mer flytande formuleringar som "skall passa in i landskapsbilden" eller så.

Det är möjligt att detta endast är ett högst subjektivt tyckande från en tjänstemans sida. Beställ detaljplanen, läs på och be sedan att få träffa stadsarkitekten och/eller chefen för bygglovsavdelningen för en diskussion. Be gärna också att arkitekten från husföretaget (eller annan representant från dem) är med. De har förmodligen byggt/ritat flera hus tidigare på Ekerö och kan på ytterligare sätt visa på att huset passar in i miljön.  Lycka till, och ge inte upp ännu :)
Ska kolla upp alla detaljer...det måste jag bara göra....
Tack för all info!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.