GreenYoda
Hej!
Detta garaget skall rivas och ytan ska göras om till gräsmatta.
Rivningskostnad har vi uppskattat till ca 100 000 eftersom det är ett isolerat garage med indragen el och gjuten platta under.

Men vad kan det kosta att göra gräsmatta av ytan (nuvarande garage och uppfart)? Totalentreprenad.
Detta är då längst in på en tomt så det kommer inte heller gå att köra med lastbil fram till ytan utan det är ca 50m gångavstånd till bilplats.

Någon som har en aning mellan tummen och pekfingret?

Jag hittar bara kostnad för att rulla ut gräsmatta men det känns inte som att det går att göra rakt på en uppfart som är stenhård av 30+ års parkerande.
 
  • Isolerat garage med indragen el och uppfart som ska göras om till gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat garage med svart rullport och vit sidodörr omges av grusuppfart och delvis begrodd mark mot en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta hade du pris för redan. När du har maskinerna för att riva garaget så låter du dem skrapa av det översta lagret och lägga dessa massor där garaget varit. Sedan tre-fyra lass med matjord innan du rullar ut gräset ovanpå. Men det beror naturligtvis på vilka förväntningar du har på gräset på sikt och vilken typ av underlag du har i övrigt.

Jag har gjort ett liknande arbete på en mindre yta och där skrapade jag bort 5cm grus och ersatte med lerjord (för att hålla fukten bättre) innan jag lade på gräsmattejord ock sådde.

Gissningsvis en kostnad på 20-30000kr förutom gräset. Men denna typ av arbeten kostar väldigt olika beroende på vilken firma du får tag på. Jag har erfarenheter av att betala 4x så mycket med en firma jämfört med en annan. Det var den billigare som stack ut i mängden, den killen de var dessutom mycket duktigare. Prisskillnaden berodde delvis på att han höll på att starta upp sin firma - han ville göra sig ett namn för att ta in pengarna senare.

Jag gissar utifrån bilderna att du inte får använda utfarten längre (det ljuddämpande planket är i vägen) och att du fått en ny infart till huset. Därför skall delar av arbetet debiteras/ersättas, men då behöver du rimliga uppskattningar för priset?
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gissar utifrån bilderna att du inte får använda utfarten längre (det ljuddämpande planket är i vägen) och att du fått en ny infart till huset. Därför skall delar av arbetet debiteras/ersättas, men då behöver du rimliga uppskattningar för priset?
Rackarns, då har jag lagt mig för lågt med en höftning om 10 000kr.... Och ja - spot on (även om det inte är mig personligen det gäller så är jag synnerligen inblandad). Det har tagits in offerter för andra bitar men inte denna och nu diskuteras ersättning.
Förväntningarna är att det ska bli en rimlig gräsmatta :) och att det ska bli en sammanhängande trädgård så att inte hela tomten ser felvänd ut. Det är inget lyx vi pratar om utan bara konkret ersättning för vad det kostar att få ihop.

Tack så mycket för ditt svar! Vi får se om jag kan justera upp priset.
 
Hade du velat ha proffsmatta så skulle det kosta mer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.