KristinaRT KristinaRT skrev:
Sannolikt har dessutom badrummet kostat en del. Ska man då själv lösa det hantverkarna misslyckats med och som man betalat för?
Flera förslag på lösningar finns i tråden men även om ritningen hade följts hade lösningen inte blivit optimal pga utrymmesbrist. Det är inte fråga om att få byggaren att "slippa" göra om hela jobbet! Om TS tar en diskussion om rejält prisavdrag och TS gör en enklare lösning enligt flera förslag i tråden och utan att riva det som gjorts vore detta bäst för bägge parter.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Håller absolt med! Men fokus i inlägget och svaren är väl att hantverkaren får ta ansvar för felet på något sätt. Hur problemet sedan ska lösas är något av en annan sak, och flera bra förslag för presenterades i tråden.

Felet inte blir inte mindre eller icke-existerande bara för att vissa har åsikter om planlösningen eller val av material.
 
  • Gilla
Anlemabe
  • Laddar…
Nä, felet blir inte mindre eller icke-existerande av att föreslå andra typer av lösningar.

En fråga att fundera över är följande:
Hur mycket mer hade det gått att öppna dörren om tvättstället hade suttit där det skulle?
Det går enkelt att ta reda på;
- Lägg en bit kartong på golvet och skjut dörren över kartongbiten,
- Rita av längs hela dörren på både insidan och utsidan,
- Klipp ut den uppritade dörren,
- Lägg kartong”dörren” där dörren hade hamnat om tvättstället hade hängt rätt.

För att sedan prova så kan man öppna bägge å stänga den närma tvättstället först, sedan den andra.
Därefter kan någon hålla en bräda på ytterhörnet på kartongdörren, sedan öppnar den andra personen dörren närmast bastun och provar å gå in i duschen.

Följdfrågan är hur mycket det hade hjälpt, hade det blivit bra?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
KristinaRT
Åter igen, det är utmärkt med konstruktiva förslag på TS svåra planlösning. Och det är enkelt att konstatera att den tänkta planlösningen inte är optimal.

Men i slutänden handlar frågan om att hantverkaren måste ta snsvar för att inte ha mätt orddntligt och placerat handfatet 15 cm fel. Som Yonna skrev tidigare, ett ordentligt prisavdrag eller att de faktiskt fixar så handfatet hamnar där det ska. Huruvida detta i praktiken skulle vara en bra lösning är egentligen irrelevant i sakfrågan. Detta är inte en tråd där man ber om hjälp m planlösning, utan där TS vill ha råd i frågan om och hur hantverkaren kan ta ansvar för sitt misstag.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Åter igen, det är utmärkt med konstruktiva förslag på TS svåra planlösning. Och det är enkelt att konstatera att den tänkta planlösningen inte är optimal.

Men i slutänden handlar frågan om att hantverkaren måste ta snsvar för att inte ha mätt orddntligt och placerat handfatet 15 cm fel. Som Yonna skrev tidigare, ett ordentligt prisavdrag eller att de faktiskt fixar så handfatet hamnar där det ska. Huruvida detta i praktiken skulle vara en bra lösning är egentligen irrelevant i sakfrågan. Detta är inte en tråd där man ber om hjälp m planlösning, utan där TS vill ha råd i frågan om och hur hantverkaren kan ta ansvar för sitt misstag.
Frågan är redan besvarad i inlägg 2.
Efter det fortsatte tråden med att komma med konkreta förslag på lösningar som kan genomföras praktiskt och ekonomiskt samt till och med ge ett bättre badrum än tänkt från början. Läs tråden!!!!
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Nja det stämner iofs inte riktigt, eftersom diskussionen m TS fortsatte i ett antal inlägg och sidor efter det. För att någonstans i mitten/slutet övergå till personliga åsikter om planlösningen. Vilket jag påpekade var ganska irrelevant i sakfrågan, och inte till speciellt stor hjälp för TS i fråga om vilka rättigheter man har gentemot hantverkaren.

Eftersom tråden hade urartat till ”den planlösningen är värdelös, var glada att det blev fel och gör något bättre”, påpekade jag bara att detta inte är konstruktivt för TS.


Och bara som en bisak kan jag meddela att jag läst varje inlägg i tråden, har du?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Nja det stämner iofs inte riktigt, eftersom diskussionen m TS fortsatte i ett antal inlägg och sidor efter det. För att någonstans i mitten/slutet övergå till personliga åsikter om planlösningen. Vilket jag påpekade var ganska irrelevant i sakfrågan, och inte till speciellt stor hjälp för TS i fråga om vilka rättigheter man har gentemot hantverkaren.

Eftersom tråden hade urartat till ”den planlösningen är värdelös, var glada att det blev fel och gör något bättre”, påpekade jag bara att detta inte är konstruktivt för TS.


Och bara som en bisak kan jag meddela att jag läst varje inlägg i tråden, har du?
KristinaRT KristinaRT skrev:
Nja det stämner iofs inte riktigt, eftersom diskussionen m TS fortsatte i ett antal inlägg och sidor efter det. För att någonstans i mitten/slutet övergå till personliga åsikter om planlösningen. Vilket jag påpekade var ganska irrelevant i sakfrågan, och inte till speciellt stor hjälp för TS i fråga om vilka rättigheter man har gentemot hantverkaren.

Eftersom tråden hade urartat till ”den planlösningen är värdelös, var glada att det blev fel och gör något bättre”, påpekade jag bara att detta inte är konstruktivt för TS.


Och bara som en bisak kan jag meddela att jag läst varje inlägg i tråden, har du?
Visst men folk pratar om 50-100 i ekonomisk kompensation och det stör mig för även om ts skulle få pengar skulle det ju inte ta ifrån dom att placeringen är genomkorkad, visst om hantverkaren gjort fel men skulle man verkligen sluta bry sig om hur det är bara för att man får pengar?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vilket jag påpekade var ganska irrelevant i sakfrågan, och inte till speciellt stor hjälp för TS i fråga om vilka rättigheter man har gentemot hantverkaren.
Vad bra att vi har fått en riktig ordningsman/kvinna till vår hjälpskoleklass till forum!
Fortsätt att påpeka varje fel vi gör, så lär vi oss så småningom att handla korrekt enligt dina regler.

Förresten, ha du hört uttrycket att tänka utanför boxen?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ett specialbyggt underskåp skulle ju kunna fungera med. Borde gå att få ett bredare som inte är "rektangulärt". Då täcker de både rör o avloppet. Jag tänker mest när svärmor kommer på plats o tycker upp dörren o allt går i bitar...
 
  • Arg
Workingclasshero
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Nu var det ju inte folks personliga åsikter ang planlösning eller huruvida runda duschväggar är lämpliga som efterfrågades, utan hur man ställer sig till och hanterar att hantverkarna inte följt ritningarna.

Eller menar ni att det är acceptabelt för hantverkarna att frångå ritningar om de anser att planlösningen är dålig eller att någon deltalj i inredningen är olämplig?
Det blir för trångt vid toaletten om man flyttar tvättstället. Så ja, det är rätt att ändra om det behövs. Men det bör givetvis ske i samråd med beställaren.
Fick aldrig något svar förut, men jag förutsätter att det finns ett badrum till i bostaden?
 
Förutom den flytt av underskåp/handfat som entreprenören föreslagit borde man kunna hämta hem några cm till med ett handfat som inte sticker ut så mycket. Då handlar det troligen om att byta ut både underskåp/handfat och överskåp för att få något enhetligt. Där någonstans tycker jag ett rimligt prisavdrag ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.