Behöver lite hjälp att förstå hur en sk garantibesiktning av nybygge efter två år fungerar!

a. Jag köper ett hus av en privatperson, hur gäller denna ”byggaranti” gentemot mig som 2:a handsköpare? Behöver rätten på garanti skrivas över på mig?


b. Låt oss säga att jag köper ett hus av en privatperson men där jag vet att dennes entreprenör gått i konkurs; vilka rättigheter har jag vid det som ev framkommer vid en 2-årsbesiktning att anlita en annan entreprenör för åtgärdande samt debitera säljaren för kostnaden.


Följande situation råder: Mitt eventuella husköp innebär en del risk, där finns fog för misstanke om att fel skulle kunna dyka upp framgent som inte varit synliga vid slutbesiktningen, pga byggarens okunnighet.

Min fråga: Är denna sk garantibesiktning alls något att förlita sig på eller finns det något annat alternativ för mig som köpare att skaffa mig garantier för framtida upptäckter av fel?
 
Finns det ingen kvar att rikta anspråken mot kommer det att vara liten mening att lägga pengar på en garantibesiktning. Kommer inte att spela någon roll hur små eller stora garantifel ni hittar om det inte finns någon att rikta kraven mot.

Besiktningsman för garantibesiktning får troligen den som vill kalla till besiktningen stå för, skulle bli mycket förvånad om entreprenören skall stå för besiktningen. Och lika så där, om entreprenören konkat lär knappast förvaltaren vilja bekosta besiktning och stå för åtgärder.

Är konkursen pågående eller avslutad?
 
  • Gilla
Dolcevita
  • Laddar…
Avslutad för två år sedan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då ser jag liten mening med att kalla till garantibesiktning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Som jag trodde då, trots att mäklaren menade annat...

Finns det något annat alternativ för mig som köpare att skaffa mig garantier för framtida upptäckter av fel?
 
Inte mycket vad jag vet. Dolda fel är det enda skulle jag tro om det inte finns någon byggfelsförsäkring hos något försäkringsbolag. Båda är rätt svåra att få ut något igenom.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dolcevita skrev:
Behöver lite hjälp att förstå hur en sk garantibesiktning av nybygge efter två år fungerar!

a. Jag köper ett hus av en privatperson, hur gäller denna ”byggaranti” gentemot mig som 2:a handsköpare? Behöver rätten på garanti skrivas över på mig?


b. Låt oss säga att jag köper ett hus av en privatperson men där jag vet att dennes entreprenör gått i konkurs; vilka rättigheter har jag vid det som ev framkommer vid en 2-årsbesiktning att anlita en annan entreprenör för åtgärdande samt debitera säljaren för kostnaden.


Följande situation råder: Mitt eventuella husköp innebär en del risk, där finns fog för misstanke om att fel skulle kunna dyka upp framgent som inte varit synliga vid slutbesiktningen, pga byggarens okunnighet.

Min fråga: Är denna sk garantibesiktning alls något att förlita sig på eller finns det något annat alternativ för mig som köpare att skaffa mig garantier för framtida upptäckter av fel?
Mitt råd är att se till att du får ett så nedsatt pris att du kan hantera dessa problemen. Genom att du nämner dem redan nu så är de u knappast dolda utan bör tas med som en del

Så ta höjd för allt du behöver fixa. Tänk även på att det är svårt att få lån för renovering med de nya reglerna om amortering.

Du har svårt att få några andra garantier än den marginal du själv skapar dig.

Om du är alltför orolig. Köp inte detta huset.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om mäklaren påstår att du kommer att kunna få ut något vid garantibesiktningen, trots att byggfirman konkursat. Då bör du anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Med lite tur blir han avregistrerad innan han lyckas lura dig att köpa det här huset.
 
D Dolcevita skrev:
Som jag trodde då, trots att mäklaren menade annat...

Finns det något annat alternativ för mig som köpare att skaffa mig garantier för framtida upptäckter av fel?
Nej, enda sättet för dig att få några garantier är att du får köpa huset till ett så lågt pris att du har råd att riva det och bygga ett riktigt hus.
 
Garantin måste skrivas över i avtalet, och överföringen måste godkännas av entreprenören. Så redan där failar det, det finns ingen garanti att tala om, säljaren kan omöjligt föra över den. Din motpart vid en eventuell framtida skada är säljaren.
Gör en ordentlig besiktning. Uppdagas det då fel får du ta en prisförhandling baserat på det. Misstänker du att det trots allt finns fel som kommer att uppstå, walk away.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.