Hej!

En grävare har hjälpt mig att gräva ur en liten kanal som hållit på att slamma igen. Muddringsmassan är lerig till sin karaktär (grå och hal och tung). Grävaren spred ut den på ett gräs/ängsområde och det ser förstås fult ut (även om det är ganska fint utspritt, jämnt och så). Förut var det grönt och fint, men nu är det ju bara grå lera där.

Mina funderingar:

1. Ska man göra något i det här läget, eller är det bara att låta det vara/torka?

2. Ska man göra något i ett senare skede? Tex vända rund den, jordfräs, en sån där maskin som vibrerar sönder leran kanske?

3. Komme gräset och växterna under att ta sig upp på sikt, eller behöver man jordförbättra och så något?

Tacksam för kloka ord och lite tips.

/Mattias
 
Jag kan inte svara på hur dina massor ser ut men i samband med att jag byggde till huset grävdes det upp lite massor med hög lerhalt. Det ligger upplagda i en hög och i augusti har den högen legat i två år.

Inte ens ogräset växer på den kullen.

Jag hade nog försökt sprida ut det och köra med jordfräs/plöja ner det så fort som möjligt innan det torkar för my ket och bildar en hård skorpa.
 
  • Gilla
Mattias1457
  • Laddar…
Tack för svar, även om det förstås var lite nedslående. Hade hoppats på att olika växter kunde ta sig igenom lerlagret, alternativt att man kunde så något ovanpå.

Just nu är den ju helt lös, så funkar inte att gå omkring och vända den den (man sjunker ju ner hela stöveln direkt).

Antar att det jag får göra är att vänta på att den torkar, därefter platta till den lite och sen lägga på jord så att något kan leva...
 
Det är bra med lite lera under matjorden, då det håller kvar fukt, så fräs ner det om npgra veckor
 
  • Gilla
Mattias1457
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.