hej
Jag var lite nyfiken på vad som skulle hända när vattenfall bröt strömmen i vårt område för undehållsjobb. Skulle mina solceller ge mig lite ström ändå. Nope så var det inte. Blev helt utan ström.
Vad händer i ett sådant här läge med solcellerna? Har en fronius omvandlare, känner den av att inkommande ström är bruten och slår av produktionen? Eller matar mina solceller ut på nätet ändå? Vad händer u så fall med gubben som grejar och tror det är strömlöst?
Någon som har svar på denna kluriga fråga

/k
 
För att få vara kopplad mot elnätet måste växelriktaren ha något som kallas skydd mot ö-drift. Den slår ifrån produktion så fort den inte har kontakt med ett elnät den kan fasa in mot.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Och detta gör den just för att gubben som grejar med nätet i tron om att det är strömlöst ska slippa bli grillad.

För att köra reservkraft måste man ha en speciell omkopplare som mekaniskt hindrar hopkoppling med nätet när det är strömlöst. Detta löses på lite olika sätt, helmekaniskt eller speciella reläer. Vissa växelriktare har det inbyggt, de flesta har det inte.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Växelriktaren stoppar produktionen om frekvensen avviker från 50Hz. Det är rätt tajta toleranser. Även om spänningen blir för hög eller låg slår den ifrån. Det finns system som klarar ödrift, men det är väldigt udda i Sverige. Vi har så pass stabilt elnät att det inte är värt kostnaden.
 
J
Den där gubben ute i elnätet brukar vilja ha ett ”synligt brytställe” för att jobba säkert. Hur åstadkommer han det i ditt, eller för den delen alla andra so har solel, fall?
 
J Jönas skrev:
Den där gubben ute i elnätet brukar vilja ha ett ”synligt brytställe” för att jobba säkert. Hur åstadkommer han det i ditt, eller för den delen alla andra so har solel, fall?
Skruvar ur /drar ur säkringarna.
 
J
A Alexn72 skrev:
Skruvar ur /drar ur säkringarna.
Och om den inte är tillgänglig?
 
Det har man inte för bakmatning. Man skyddsjordar i stället.
 
J Jönas skrev:
Och om den inte är tillgänglig?
Din anläggning är kanske inte tillgänglig men din central för hela kvarteret är.
Sen som redan påpekats så en sista säkerhetsåtgärd är att skyddsjorda vid arbetsplatsen.
 
Linjearbetarna ska alltid skyddsjorda & kortsluta linjen på bägge sidor om arbetsstället.

Man kopplar in jorden först sedan kopplar man ledning för ledning till jord samtidigt kortsluts ledningarna.
 
När vi ändå är OT... Det heter arbetsjord -a/-ning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Linjearbetarna ska alltid skyddsjorda & kortsluta linjen på bägge sidor om arbetsstället.

Man kopplar in jorden först sedan kopplar man ledning för ledning till jord samtidigt kortsluts ledningarna.
Ja det stämmer, men det är svårt att skyddsjorda på bägge sidor och kortsluta i ett stadsnät. Säg att linjearbetarna ska arbeta på en serviskabel som det finns solceller på, och kunden inte är hemma. då kan dem inte göra något utan att riskera att få strömgenomgång.
 
T tomjakob skrev:
Ja det stämmer, men det är svårt att skyddsjorda på bägge sidor och kortsluta i ett stadsnät. Säg att linjearbetarna ska arbeta på en serviskabel som det finns solceller på, och kunden inte är hemma. då kan dem inte göra något utan att riskera att få strömgenomgång.
De flesta nätbolag kräver att man har möjlighet att bryta bort anläggningen, ex fasadplacerad brytare eller att man kan bryta inkommande i ex fasadmätarskåp. Det är också pga detta som nätbolsgen kräver in uppgifter om produktionsanläggning så de har det i sina anläggningsregister.
 
De anläggningar som orsakar olyckor är inte sällan inkopplade på felsätt utan anmälan. Så ett sådant register är inte till stor nytta för säkerheten.
 
Ok att min omvandlare bryter ut mot nätet. Men en elokunnig fråga är varför inte min elmätare kunde brutit ut mot nätet och producerat ändå till huset? Eller blir den pannkaka då om huset inte konsumerar all el?
Någon brytare (fysisk) har aldrig någon pillat på när de grejar med nätet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.