Hejsan. Byggde nytt för snart två år sedan och tänkte nu inreda övervåningen. Dock hittar jag ventilation och avluftningsrör i bjälklaget som sticker upp ca en tum ur det istället för att vara hel parallellt. Detta försvårar golvläggning och jag undrar hur ni hade gjort?

Höjt golvet på platsen? Anlitat någon att fixa dem? Klaga hos hustillverkaren och anse att sånt skall fixat i en 1,5 planare? Har kontaktat dem redan angående att det gick en massa elledningar i trapphålet. Det är en av de större tillverkarna med gott rykte.
 
Jag hade iaf provat med husfirman först, inte för att jag tror det går men prova ska man tycker jag.

Utan bilder är det svårt att ge några råd...

En 28x70 som limmas och spikas på bjälklaget går väl iof fort och är ganska billigt men det beror ju på hur det blir mot allt annat, fönster trapp och vad mer som kan ställa till
 
Du får nog ta en bild på det hela så att sammanhanget framgår bättre. Varken ventilations- eller avluftningsrör kan ju sluta i golvet.
 
K
Skönt att någon använder riktiga begrepp som tum och inte krånglar till det med mm/cm :D
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Ja, tum är så bra för huvudräkningen.
 
  • Haha
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Här kommer bilden :)
 
  • Inredningsarbete med isolering, placerad mellan träbjälkar i ett oavslutat rum, med synliga ventilationrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Otroligt slarvigt! Det är naturligtvis enklast att sala på bjälkarna, men då tappar du viktiga centimetrar i takhöjd. När det gäller luftningsröret kan du ju gå ner i dimension och få en mindre radie på kröken. När det gäller ventilationen kan det vara lite knepigare. Beroende på vilken typ av golvtäckning du ska ha kan du kanske jobba lite med den också.
 
K
Är det en hel tum? Annars tänker jag att du kanske kan karva ur lite i golvspånet så att det får plats. Se till att försträka runt bara så ingen trampar igenom :)

Annars kanske man kan lossa spiroböjen och kapa ner röret som sticker upp lite, ser ju ut att ha blivit allt för långt..
 
  • Gilla
anhack
  • Laddar…
Borde bara vara att sätta en flexskarv så kan du få ner den i bjälklaget (om nu inte rörets diameter är större än bjälklagets höjd)
 
Det borde gå att få fram böjjarna och flytta ner dem längre på röret som kommer nedifrån.

Ser ut som 125 spiro så det bör få plats i bjälklaget!
 
Uppföljning: Problemet är löst, hustillverkaren åtgärdade problemet gratis då det räknades som ett fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.