Hej, jag tänker bygga några Aridondackstolar av cederträ. Jag vill helst inte ha rostfria skruvar utan bronsskruvar med flat skalle och spår. Jag vet att de är dyra men det får gå. Hittar inga försäljare förutom i USA, och jag de jag hittat skickar inte internationellt. De aktuella storlekarna är #12x3", #8x2" samt #8x11/4". Tacksam för tips.
 
Bronsskruvar kan kanske ersättas av mässingsdito?
I så fall har t.ex Hornbach spårskruvar med kullrigförsänkt skalle som brukar se ganska snyggt ut.
Dimensioner kan då bli 5 x 70, 4 x 50 och 4 x 30 eller 4 x 35 mm.
 
Kanske, men stolarna skall stå ute, och jag vet inte om mässing håller i långa loppet. Jag tror också ceder kan korrodera mässingen.
 
Den risken finns kanske, men även brons är ju en kopparlegering, så risken finns nog då också?
 
Kanske det, jag får fråga cederträfirman. Jag bara tänkte att brons används ju till båtar under vattenlinjen så det borde vara stabilt. En annan fråga när det gäller mässing: I min bygganvisning står det att man skall använda sig av s.k. cut brass och inte rolled brass på grund av skillnad i hållfasthet. Hur kollar man det?
 
I England borde man väl få tag i sånt, dom brukar hålla fast vid det traditionella:-
Sökte lite på "bronze fasteners uk" och hittade t.ex den här om det kan hjälpa.
mvh
 
  • Gilla
RichardH
  • Laddar…
R RichardH skrev:
Kanske det, jag får fråga cederträfirman. Jag bara tänkte att brons används ju till båtar under vattenlinjen så det borde vara stabilt. En annan fråga när det gäller mässing: I min bygganvisning står det att man skall använda sig av s.k. cut brass och inte rolled brass på grund av skillnad i hållfasthet. Hur kollar man det?
Mässing används ju till alla möjliga marina beslag, både under som över vattenlnjen. Hållfastheten tror jag inte är en speciell fråga om du bara ska fästa träpanel, dessutom av lätt cederträ.
 
  • Gilla
RichardH
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
[länk]
Tack - intressant!
 
Använd en 'freight forwarder' t.ex myus.com stackry.com vykingship.com shipito.com

Du beställer dina varor till en amerikansk adress (freight forwarder) som sen skickar vidare grejerna till dig.
(Funkar inte med varor som inte skickas till Sverige pga restriktioner, t.ex sprayburkar, vapendelar, lithiumbatterier, alkohol, tobak mm...)
 
  • Gilla
RichardH
  • Laddar…
Q quazi skrev:
Använd en 'freight forwarder' t.ex myus.com stackry.com vykingship.com shipito.com

Du beställer dina varor till en amerikansk adress (freight forwarder) som sen skickar vidare grejerna till dig.
(Funkar inte med varor som inte skickas till Sverige pga restriktioner, t.ex sprayburkar, vapendelar, lithiumbatterier, alkohol, tobak mm...)
Är det någon speciell firma du kan rekommendera?
 
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.