Det där såg inte så roligt ut, nej. Det är råsponten som tagit stryk av läckage (troligen). Allting går att fixa. Det är bara olika svårt och dyrt.
Svartmöhel är absolut inte bra. Det måste bort.

Radiatorer och golvvärme får inte vara på samma slinga. Med andra ord är det inte bara att koppla bort radiatorn och haka på en golvvärmeslinga.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Aj Aj, detta är allvarligt !

Du måste förstärka taket med extra balkar eller brädor/skivor från insidan, annars riskerar detta tak att falla in. De flesta skulle byta hela taket när det ser ut på detta sätt. Men hur ser de andra facken ut ? Allt går att rädda, speciellt äldre konstruktioner, men det kräver lite tänkande.

Vad har du på taket ?
Takpannor, Plåt ?

Vad jag kan säga är att du måste kolla vad det är för papp, det måste vara ånggenomsläpplig och takpannor. Alltså INTE asfaltspapp/plåt eller annan icke fuktgenomsläpplig konstruktion, Alternativet är att bygga om hela taket !!!

Var vänlig beskriv konstruktionen i detalj, gärna med bilder....

Angående att byta från element till golvvärme så går det bra MEN man måste sätta in en schunt och cirkulationspump (golvvärmecentral) kostar c:a 4000:- t.ex. https://www.hornbach.se/shop/ROTH-Golvvarmecentral-GVC/8785525/artikel-detaljer.html annars går det inte så bra. Varje slinga/rum skall ha egen dito.
 
Redigerat:
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Ja, om han skall köra hygroskopisk isolering. Annars skall ha bygga luftspalt och kan då ha vilken takpapp som helst.

Jag instämmer i att det måste åtgärdas, såklart, men det ser inte riktigt katastrof ut. En del är grånat trä, och det är ingenting konstigt. Det har varit vattenläcka, så att viss skada (liten eller stor) är trolig, men om det endast är en planka i råsponten som är kexig så är det hur lugnt som helst.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Det hade varit bra att riva mer i taket för att se hur mer av takbjälklaget ser ut.

Du kallade det du avbildat för "väggar" som hade fack och spånisolering. Det är inte väggar; det är tak. Det du kallar fack är utrymmet mellan takstolar och ut till råsponten. Med tanke på att det är ett tak, och att det har mycket högre sannolikhet att läcka och släppa in vatten än vad en vägg (lodrät) har, så hade jag ALDRIG satt en hygroskopisk isoleringslösning. Jag hade satt/haft: råspont-luftspalt-oljehärdad masonit-isolering-plast-ströläkt/osb-gips. Ströläkten/osb fäster man på undersidan av takstolarna, så luftspalt, masonit och isolering skall rymmas i takstolens djup.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Tusen tack för all hjälp jag får, jag ska givetvis klä av alla väggar. Man kommer nog kunna se allt mycket bättre då. Så kommer jag kunna ta massa bilder på hur det ser ut. Tanken är att jag ska riva hela vägen upp till nock. Så när allt spån är borta kommer jag börja planera på riktigt hur jag ska gå till väga med allt. Vi få se detta om en liten uppvärmning.
Jag skulle gissa på att det gamla taket hade takpannor, å en eller två st hade gått sönder där rötan var?
Jag har även glömt att nämna (om det inte syns på bilderna) att dom kört med en tjockare board (ca 2cm) som luftspalt och även samma typ av board på väggarna på insidan. Fungera som en vind/ångbroms antar jag?

Til Cancerman_777 Det kanske låter lite konstigt att jag säger väggar åt tak, de bli per automatik när man håller på :p
Väggarna som taket går ner i har en annan uppbyggnad än taket, där är facken 60-ish cc och fyllda med spån. Jag lutar åt din isoleringslösning, men det som stället till det lite är vad man har för lösning där isoleringen går ihop med spånet i väggarna på undervåningen.

Tilllclaesborjesson det är plåt på taket. Men taket bör klara bra med vikt, just med tanke på förra årets snö. Jag gissar att väggarna till kattvindarna tar mycket av vikten. Det finns en panobild över rummet under dom två bilder jag postade, för en liten överblick. Jag menar så klart inte att jag ska skita i ett bara för att de funkar förr. Man vill göra om allt för att inte behöva göra det igen senare.


claesborjesson nämnde golvärmeshunten, skulle det kunna vara något? Har vi någon annan åsikt om de? Nya hus är väl mer optimalt för golvvärme, men om man nu ska göra rummet modernt med isolering och fönster så kanske de skulle kunna funka fint med värme från golv istället för en radiator. Men det är väll mer av en kostnadsfråga antar jag, slutsumma för att få golvvärme lär väll ligga på en 10k om bara shunten ligger på 4k.
 
Man kan vända på det, det diskuterades tidigare på forumet, med tex cellulosa behövs ingen luftspalt och med ångbrroms så skulle ett läckage inte bli lika katastrofalt och fortare upptäckas. Jag tänker inte att nya hus ska byggas så, men gamla som är byggda så från början tror jag på att behålla, speciellt om man bara delrenoverar.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
De tjockare skivorna är tretex. De fungerar som gips och isolering samtidigt, men blir riktigt äckliga med åldern. Det är träfiberbaserat och därmed organiskt. Det håller lukt. I båda mina hus så har jag rivit ut all tretex, tilläggsisolerat och gipsat. Det är ett hyfsat stort jobb, men det är LÄTT värt det. Inget av mina hus luktar gammalt hus efter tretexsaneringen.

Det är bara att sätta en avgränsare i övergången av tex masonit så blir inte ullen spånig.

10 kkr för golvvärme? Nej du. Du får nog dubbla om inte tredubbla den siffran. Du skall ha slang/rör, shunt, termostat, reflektor, golvisolering. Jag hade nog räknat med minst 30 kkr. Dock hade jag inte lagt golvvärme. Radiatorer funkar hur bra som helst.
Återigen; man får inte sätta golvvärme på samma slinga som radiatorer. För lågtemperatursystem (värmepumpar oavsett energikälla) kan det dock vara annorlunda. Det får någon annan uttala sig om.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
tack,
Teknisk fysiker, kan ingenting om allting eller iallafall lite om mycket och allt är bortglömt. ;) Tekniska högskolor och universitet spottar ut kadrar av tekniska fysiker.

Jag tror fortfarande ångbroms är tillräckligt och därmed i konstruktioner som inte alltid uppvisar ett varmt och fuktigt inre och kallt yttre har större förlåtelse när förutsättningarna av någon anledning blir omkastade - de kan i de fallen torka ut. Sen funkar säkert plast i 95% av fallen men ångbroms lär ju funka minst lika bra.
Byggfysik är ett ämne som borde vara betydligt mer utforskat!!!
Tyvärr så hamnar man alltid i träsk av olika myter om fukt mögel och undertryck övertryck nollgenomgång daggpunkt hydroskopisk organisk oorganisk specifik värmekapacivitet etc

Isolering av en byggnad måste göras för att människorna i byggnaden ska ha termisk hälsa komfort och ekonomi!
Isoleringen ska inte skapa hälsofaror och förstöra byggnaden

Glipor i fuktskydd/ difussionspärr jämfört med tredimensionell fukttransport i en vägg?

En fuktspärr stoppar begränsar fukts inträgning men hindrar stoppar uttorkning av fukt som redan kondenserat på fel sida av fuktspärren

Glipor i fuktspärren behöver glipa i isoleringen också för att kraftigt öka risker o skador av fukt

Det första viktiga kravet i ett hus är ventilation?
Det andra är tätt eller öppen isolering?
Tredje fuktkotroll!
Fjärde uppvärmning uppdelat på teknik och kostnad och komfort hälsa

Ett vanligt byggfysik fel är att tro att det går ta en variabel i taget... ex värme eller fukt

Så fort du ventilerar så utsätter du din byggnad för naturens krafter!

Problem med fukt och värmeförluster uppstår ofta för att konstruktioner är en blandning av undermålig teori och praktik

Isoleringen är dessutom påverkad av temperatur och fuktighet samt lufttransport och värmekapacivitet
Vilket dagens byggteknik förenklat och delvis fuskar med!
Olika typer av isolering fungerar väldigt olika i olika miljöer o klimat och placering av hus!

Blandar man olika typer av isolering fel uppstår kraftigt förstärkta problem gör man rätt så blir det i stället kanske fördelar... Detta kan gälla tom delar av vägg eller olika byggdelar

Spånisolering bör tex inte sättas ihop med fuktspärr och sten glasull då fukt kan bli inlåst i en sådan konstruktion speciellt i övergången öppen spån till diffspärr glasull.
Om det både är glipa i fuktspärren och isoleringen samtidigt blir det snabbt problem
Samma situation med hydroskopisk isolering ger inte alls samma problem

Eps isolering sprids det myter omkring det är annars en fantastisk diffusionsöppen isoleringstyp som i brandskyddade konstruktioner är väldigt bra
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.